ALGEMEEN > Gips > Gietklei op gipsplaat; hoe krijg ik het er vanaf?

Hallo allemaal,
Ik, docent handenarbeid, maar super beginner op het gebied van keramiek heb bij een collega erg fraai werk van leerlingen gezien. Omdat ik dar zelf wat meer mee wil ben ik me erin aan het verdiepen.
Ik wil een soort "matjespatroon" van gietklei maken in 2 kleuren. Dit wil in erop spuiten met een soort bakkersspuit (plastic zakje met gaatje). Dit gaat op zich allemaal prima, maar na een uurtje ofzo wil ik het eraf halen en in een mal (holle mal) doen om er een soort schaaltje of iets dergelijks van te maken. Het blijkt erg moeilijk dit van elkaar los te krijgen. Heeft iemand tips?
Ik kan het natuurlijk ook meteen in de mal spuiten maar dan zakt alles denk ik naar beneden.....Iemand een idee?
gevraagd

3 antwoorden

• Hallo Kim,

Je kan het beste de gipsplaat licht bevochtigen.
    Dat kan met een natte spons of een paar mal broezen met een plantenspuit.

Het lossen gaat makkelijker en de kans op barsten is kleiner.
    Veel succes.

Dutch Molds
    Piet van der Sluis.
    beantwoord
  • Kim,ik schilder veel met gietklei en een kwast op gips, meest maak ik dan miniatuurtjes zoals hangertjes en broches.

De werkstukjes hebben zowiezo een zekere dikte nodig om te lossen van het gips ,en de gietklei kan het beste vrij dik zijn.Ik schilder dan ook vaak in laagjes.Is een laagje droog dan een volgend laagje.

Vaak zien de werkstukjes er droog uit aan de bovenkant maar zijn dit van binnen nog niet,en lossen daarom niet,een kwestie van wat geduld hebben.

Ik maak ook gebruik van paletmessen( ze zien eruit als kleine plamuurmessen) om het 'lossen' wat te bespoedigen,en steek de klei dan wat los zonder het werk te beschadigen.

Paletmessen koop je bij een winkel voor schildersbenodigheden maar blokker verkoopt ze ook.

Rob
    beantwoord
  • Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Ik zal het eens inpsuiten met een plantenspuit. Ik denk dat ik te veel wil! Ik was nl bezig met een groot raster. Voor in een holle mal van wel 30 cm doorsnee. Dit zal wel niet lukken schat ik nu zo in, haha. Maakt niet uit. Ik ga gewoon proefjes bakken en glazuren. Ik ben benieuwd naar het resultaat. het zijn allemaal probeerseltjes.

Kleine rastertjes zal zeker wel lukken ja.

Op zo'n huishoudfolieplastic zal wel niet lukken he? Dan kan het natuurlijk alleen van boven drogen.

Bedankt alvast!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.