ALGEMEEN > Stoken > Tijdsduur van het bakken

Hallo allemaal,

Mijn oventje heeft sterkere spiralen gekregen waardoor hij in de laatste fase sneller opwarmt. Hierdoor duurt het bakken gem. 1 a 2 uur korter. Ik vraag mij af of dit iets uitmaakt, zelf ben ik daar nog niet helemaal uit.

Groeten,

Flora
gevraagd

6 antwoorden

  • Flora,
    Rond deze vraag kun je ergens op dit forum al heel wat opsteken. Vermoedelijk in de topics rond stoken en glazuren.
    Het maakt zeker wat uit, de tijd. Waarom anders het nut van pendelen?
    Een stuk vlees grillen of stoven op dezelfde temperatuur maakt toch ook een verschil ?
    Er zijn 3 factoren dit het bakken beïnvloeden; de maximum temperatuur, de tijd dat die erover doet en de admosfeer (red.of oxi.)
    Als u eens een vergelijkende tabel omtrent dit fenomeen wil zien, zie www.ceraline.be . Daar wordt de tabel Seger met Orton vergeleken met temp.+tijd.
    beantwoord
  • Hoi Lucien,

    Ja, ik weet dat het een verschil maakt en dat er al meer over gezegd is. Concreet is mijn vraag: denken jullie dat het schadelijk is als de brand nu wat korter duurt (1 a 2 uur)? Het gaat om 1240 graden met een bisquitbrand die op 1050 graden is gedaan. Ik schat dat de stook alles bij elkaar zo'n 8 uur geduurd heeft.

    Groeten,

    Flora
    beantwoord
  • Flora,
    Wat bedoelt u eigenlijk met schadelijk? Voor de oven, voor de scherf, voor het glazuur ? 8 uur is een redelijke tijd voor 1240°C. Als het glazuur betreft waar daarvoor een uur of twee meer is gedaan, gaat er wel vermoedelijk een veschil bestaan. Dat zult u moeten testen. U kan ipv. direct op 1240°C af te breken, er nog een kwartiertje pendelen aan toevoegen.
    beantwoord
  • Hoi Flora,

    Ik denk een groter vermogen gekregen , dus sneller.
    Er zijn zoals je weet twee fase die belangrijk zijn, droogstook ( vocht ) en kwartssprong.
    Als de kwartssprong ca. 575 graden is geweest is het niet meer van belang hoe snel je oven is er kan namelijk niets meer met je werkstukken gebeuren.
    Het enige wat je er aan verdient is tijd, dus energie dus minder stookkosten.

    Met vriendelijke groet,

    John schouren
    beantwoord
  • Hoi Flora

    Een groter vermogen gebruikt ook meer stroom dus geld zal je er niet veel mee uitsparen.
    En de tijd valt nog te bezien.
    Gaat de oven te snel in de laatste fase zal de pendeltijd groter worden omdat het glazuur ook de tijd moet hebben om mooi uit te vloeien.

    Frans
    beantwoord
  • Bedankt voor al jullie reacties, hier heb ik veel aan. Het zit dan wel goed, denk ik. Ik pendel zowiezo een half uur. En dat de snelheid van het opstoken na de kwartssprong niet meer uitmaakt is goed om te weten.

    Groeten,

    Flora
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.