ALGEMEEN > Klei - algemeen > Zwarte klei

Ik ben op zoek naar een klei die zwart bakt ,echt zwart dus en niet in een of ander toon van donkerbruin ofzo . Bestaat dit? of moet je al zelf gaan experimenteren met toevoegingen van zwart yzeroxyde ,mangaanoxyde ,cobaltoxide ,etc,.. ?
Dank op voorhand voor alle eventuele reakties.
gevraagd

4 antwoorden

  • Hoi Domi,

    Ik ben nog maar net bezig met keramiek enzo maar heb al wel t een en ander gemaakt met zoals ze zeggen zwarte klei het "zwarte" resultaat viel mij ook een beetje tegen totdat de dame op de cursus een aantal werkstukken van me in de glazuur stook had mee gebakken.
    Deze kwamen er erg mooi donker uit en dan het werkstuk wat boven in de oven had gestaan was zelfs bijna zwart.
    Mischien kun je er iets mee en nu ik hier toch op reageer heb ik gelijk een vraag waar iemand mischien wel een antwoord op weet??
    Ik heb nu een schaal gemaakt van zwart bakkende klei gecombineerd met gewone grijze fijne chamotte klei nu wil ik dieze schaal met een glazuur stook mee doen voor het mooiste donkere resultaat maar kan het kwaad voor de andere klei om hoger gestookt te worden?? lijkt me niet maar voor de zekerheid toch even de vraag
    Alvast bedankt voor jullie reacties.
    Gr. Marc Hellemons
    beantwoord
  • Hee Hee,
    Zie net dat dit trouwens al een heeeeeeeeeeeel oude vraag was haha
    je bent dus vast al een eind op weg met de zwarte klei
    sorry maar mischien weet iemand toch antwoord op mijn vraag?
    Marc
    beantwoord
  • Hoi Marc,

    Hoe hoog je je klei kunt stoken staat altijd op de verpakking. Als je heel veel hoger stookt dan aangegeven, kan het zijn dat de klei gaat smelten en is je werkstuk verloren. Je zou het gewoon een keer moeten proberen.

    Trouwens, ik heb een paar jaar geleden een beeld gemaakt met zwarte klei, en die is per ongeluk veel te hoog en/of te lang gestookt. Het resultaat was weliswaar een gescheurde voet, maar het beeld was wel zwart geworden. Hieruit blijkt dus eigenlijk wel, dat als je de zwarte klei hoger stookt, of langer op eindtemperatuur laat pendelen (komt ongeveer op hetzelfde neer), de kleur donkerder wordt.

    Succes,

    Karin
    beantwoord
  • Hoi Karin,

    Bedankt voor je reactie ik ga het gewoon proberen als ik het niet bak heb ik er ook niks aan.
    niet geschoten is.............
    Gr. Marc
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.