ALGEMEEN > Klei - algemeen > herbruiken van klei

Bij ons op de academie, zeggen ze dat als je klei wilt herbruiken je hem moet laten drogen, ook als hij b.v. bevroren is geweest,de klei is moe.
Dan kan je er daarna water bij doen en terug opkneden.
Moet je hem echt eerst laten drogen?
Heb dat nooit gedaan en ook nooit problemen mee gehad.Groetjes margo.
gevraagd

4 antwoorden

  • De klei valt als deze droog is in het water vanzelf uit elkaar, hierdoor wordt de structuur van de klei beter en het mengen gaat makkelijker. zeker als deze bevroren is geweest. Als de klei nog vochtig is kan je deze ook in b.v. een natte handdoek inpakken, daarna doorslaan... klaar voor gebruik(geld niet voor bevroren klei)
    beantwoord
  • Inderdaad vind ik het eenvoudiger om hem eerst te drogen ik zelf heb een grote kuip waar ik al mijn gedroogde klei in gooi en als hij vol is gooi ik er water op .En een paar dagen later gooi ik het op de gipsplaat om iets te drogen en dan kneed ik het door,je kunt dan de malsheid bepalen en heb geen klonters.
    Groet vera
    beantwoord
  • Ik heb wegens veel mislukkingen veel kleiresten bij het draaien.
    1)De ene zegt: Laten drogen, en met hamer kloppen tot poeder, dan terug oplossen in water, dan drogen op gipsplaat, dan walken
    De ander zegt dit: is te omslachtig en overbodig: gewoon op gipsplaat leggen tot weer de juiste vochtbalans
    bereikt is om te verwerken.
    De ene zegt: je moet de klei daarna wel lang laten rusten voor je het opnieuw gebruikt, de klei is moe.
    De ander zegt: flauwekul als de goede vochtbalans gevonden is kan je de klei gewoon direct teruggebruiken, mits goed walken.
    Hoe zit het nu eigenlijk ???
    beantwoord
  • Het antwoord op je vraag staat er eigenlijk al Anna
    Als de klei droog is gewoon weer natmaken eventueel na het wat kleiner maken van de brokken.
    Daarna overtollig water er af gieten en laten indrogen op een gipsen plaat.
    Dan verder verwerken tot een kneedbare massa door goed te "walken"
    -------------------------------------------------------------
    Is de klei nog enigzins kneedbaar dan water er op en afdekken met natte doeken en dan inpakken in plastic tot de gewenste kneedbaarheid is bereikt.
    Bij bevroren klei wel wachten tot alles goed is ontdooid daar na goed walken en weer gebruiken.

    Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.