ALGEMEEN > Klei - algemeen > hergebruik porselein

Beste mensen,
ik ben aan het opruimen en heb +/- 10 kg porseleinrestjes (droog) gevonden. Het meeste is CM 10. Toenertijd als korrel gekocht en voor het eerste gebruik aangemaakt volgens recept van Keramikos:
5kg massa / 2,2 lt water / 4,37 gr giessfix / 1,5 gr Formsil D. (Litergewicht is 1.744)
Mijn vraag: Wat is de percentage voor vervloeiers (giessfix en formsil bij mij) voor hergebruik van porseleinrestjes? 50%? 75%? Er zou toch nog een bepaalde hoeveelheid vervloeimiddelen in het materiaal aanwezig zijn...
De percentage voor de opnieuw tot te voegen vervloeiers zou toch bij een recept met Soda of Waterglas hetzelfde moeten zijn. Heeft iemand met sukses dat gedaan?
Ik weet dat als je teveel b.v. waterglas toevoegt het porselein te dik wordt, onbruikbaar om te gieten.
In welke vorm laat zich de schade zien als de verhouding te laag is?
Of moet ik gewoon afgaan op het gegeven of het porselein goed van mijn vingers stroomt?
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.
Vriendelijke groeten,
Maya Wuhrmann

2 antwoorden

  • Maya,
    Als het gietrestjes zijn die gewoon zijn opgedroogd, moeten normaal de 'vloeimiddelen' nog actief zijn als u bij deze restjes opnieuw water toevoegd. Het water is wel weg, maar de 'zouten' blijven wel achter.
    Ik heb wel geen info betreft bepaalde merken van deflocanten.
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    hartelijk dank voor je snelle reactie. Ik ga wat proefjes doen.
    Vriendelijke groeten, Maya
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.