ALGEMEEN > Klei - algemeen > gescheurde, gedroogde klei

ik heb eeb groot werkstuk gemaakt. Helaas zijn door de hoge temperaturen van laatst scheuren ontstaan. Het werkstuk is niet biscuit gebakken. Ik heb eeb papje van klei en azijn gemaakt, maar het blijft scheuren. Ik heb geprobeerd op de zoekmethoda maar krijg geen gevonden resultaten. Kan iemand mij helpen?
gevraagd

5 antwoorden

  • Hallo Tiny,de hogere temperatuur van de laatste tijd gaat gepaard met een lagere luchtvochtigheid.Om één en ander weer in evenwicht te brengen is een droogkast nodig.

    De scheuren kunnen ook ontstaan door een verkeerde constructie van je werkstuk.Je zou het werkstuk alsnog kunnen bakken en dan bekijken of reparatie mogelijk is.

    Rob
    beantwoord
  • Beste Tiny,
    Je kunt het repareren met papierklei !
    Je kunt het met papierklei zelfs na het biscuit bakken repareren.Ik zou ervoor kiezen om het nu direct al te doen.Het kan zo zijn dat je het eens moet herhalen omdat er door de krimp en het bakken weer verschil ontstaat en dat zou je dan weer na de biscuit kunnen doen.Als het stuk de moeite waard is, om het zo te zeggen, dat het eens extra gebakken moet worden dan kun je zeker met papierklei aan de slag.Belangrijk is dat de klei wat "houvast"heeft,want op een gladde ondergrand is er geen hechting.
    Je kunt het werk daarna gewoon glazuren .

    groetjes Sonja
    beantwoord
  • Bedankt Rob. Ik ga aan de slag.
    beantwoord
  • Hoi Sonja,
    Ik heb inmiddels van Joke ook al wat info gekregen. Ben nu bezig te kijken of het met slib lukt, tot nu toe gaat het goed. Fingers crossed.
    Tiny
    beantwoord
  • Je kan een scheur inderdaad met slib repareren. Draag er wel zorg voor dat je de scheur en een paar centimeters rondom eerst weer wat vochtig maakt, anders krijg je opnieuw scheuren. Doe dat heel voorzichtig met een goed uitgewrongen doekje. Leg dat op de klei en laat het een half uur inwerken. Als je met je mesje gemakkelijk door de klei kan steken, kan je beginnen te repareren. Voeg wat azijn of waterglas aan het slib toe. Op de plaats van de scheur het slib goed vermengen met de klei errond. Héél traag laten drogen door de plaats af te dekken met plastic folie.
    Kijk op deze website via 'Zoeken' ook eens bij 'Reparatie scheuren'.
    Succes,
    Danny
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.