ALGEMEEN > Urnen > eisen voor buiten urn

al enige tijd maak ik raku gestookte urnen voor binnen.
Er is ook erg veel vraag naar deze urnen voor buiten.
Vlgs mij kan dit niet of denkt iemand daar anders over?

Verder graag advies hoe je een urn kunt maken die 100% gegarandeerd heel blijft buiten.

Dank voor uw reactie.
urn
gevraagd

23 antwoorden

  • Danielle,
    Raku is van het type aardewerk, en daar vallen ook de bloempotten onder. Het enige wat niet mag gebeuren is, dat er in de winter, water in mag blijven staan. Dus, een klein gaatje onderaan en klaar. Trouwens, alle urnen, de orriginele wel te verstaan, zijn in aardewerk.
    beantwoord
  • Danielle, het is niet alleen het stukvriezen maar ook zal door regen enz. het ingerookte zwart van de craquele of rest van jouw urn verdwijnen. Je zou een soort dichtingsmiddel aan kunnen brengen om de urn waterafstotend te maken maar dit moet wel herhaald worden. Als je een glazuur gebruikt wat een koperluster geeft zal dit door het zonlicht snel verdwijnen, dit kan je niet voorkomen. Misschien iets 'verzinnen' dat de urn niet bloodgesteld wordt aan de directe weersinvloeden?
    beantwoord
  • Danielle,
    Als het water uit de urn kan wegvloeien via een gaatje, kan deze niet stukvriezen. Ga eens kijken in een tuincentrum: allemaal laaggebakken tuinpotten. Vriezen de Nederlandse pannen ook stuk?
    Het carbon dat in de scherf zit komt er niet af, toch niet de eerste duizend jaar. Musea staan vol van ingerookte artefacten die meer dan duizend jaar oud zijn. Gebruik zeker gèèn dichtingsmiddel als het de bedoeling is deze als tuinpot te gebruiken. Dit sluit de scherf en gaat minder snel uitdrogen na regenval. Het glazuur wat koper bevat en slecht is gereduceerd, gaat heroxyderen, en niet verbleken door in de zon te staan!! Her-Oxy (zuurstof)deren. De koperluster gaat ook binnen verkleuren, indien niet goed met koper is omgesprongen.
    beantwoord
  • Als je mij wilt corrigeren en op deze manier Danielle wilt antwoorden heb ik daar geen moeite mee. Ik denk dat een urn met een gaatje in niet de bedoeling is. Hoe stel je je dat voor als deze gevuld is met as van een dierbare? We hebben het hier niet over een bloempot, en ja ook deze laaggebakken bloempotten uit de tuincentra vriezen stuk. Het dichtingsmiddel is in dit geval ook bedoeld om de buitenkant mee te behandelen tegen vocht. In het meest verkochtte rakuboek van Nederland staat;'een koperlaag zal na maanden of jaren vooral onder invloed van zonlicht veranderen of zelfs verdwijnen'. Ook dit is de ervaring van velen in mijn omgeving, maar we zullen dan massaal wel slecht reduceren en niet goed zijn omgesprongen met koper, tja.....
    beantwoord
  • Marga, in geval het om een urne gaat voor assen van afgestorvenen te bewaren, staan die dan daar in open weer en wind? Of worden die boven of ondergronds bijgezet . Indien het gaat om urnen met een andere functie dan het opslaan van assen, kan er wèl een gaatje onderaan gemaakt worden. Laag gebakken bloempotten, waar geen water in blijft staan, vriezen niet stuk! En verkleuren (heroxyderen) gebeurd NIET door zonlicht, maar door blootstelling aan de lucht. Indien er aan het koperoxyde, glasvormers zijn toegevoegd, houden die de reductie vast. Er zullen dus vast veel uit uw omgeving niet goed omspringen met koperoxyde.
    beantwoord
  • Danielle, om op jouw vraag terug te komen, hierbij een adres waar je denkelijk wel goed advies zal krijgen. En jou verder kunnen helpen op een meer professionelere manier betreft jouw urn. Hier wordt ook duidelijk geadviseerd om een raku gestookte urn niet buiten te plaatsen. Het is www.urnensite.nl (terra nova) Succes en groet,
    Marga
    beantwoord
  • In het meest verkochtte rakuboek staat:
    Ik citeer:
    De koperlaag op een werkstuk veranderd van kleur.
    Vooral onder invloed van de zon of in een vochtige omgeving kan de koperlaag binnen een jaar van het werk verdwijnen.
    De koperlaag roest als het ware weg......
    -------------------------------------------------
    Naar mijn mening is dit her-oxidatie.

    Bovendien is deze beschrijving in dit hoofdstuk bedoeld als uitleg die hoort bij het beschreven recept op basis van:
    Alkalifritte
    nepheline
    koperoxide.

    Wat zou er gebeuren als we een ander basis glazuur zouden hebben wat het koper wél vast zou kunnen houden?

    Het verschijnen van het werk ligt mogelijk niet aan de "massa" die slecht heeft gereduceerd.
    Het verschijnen van het werk ligt misschien wel aan het recept wat uit het boek wordt gebruikt.
    Nogmaals: het staat er toch ook duidelijk bij????

    Mogelijk is dát wat er bedoeld werd met: niet goed omspringen met koper als men het graag permanent wil behouden...... een andere basis.....
    beantwoord
  • heel hartelijk dank aan u allen voor de genomen moeite om te reageren.
    Uit dit alles zal ik de voor mij nodige informatie halen.
    Danielle
    beantwoord
  • Hallo Danielle

    Wat een onzindiscussie over een buitenurn met een gaatje en nog wel Raku gestookt. Ik neem het jou niet kwalijk, maar Raku is poreus en gaat bij de eerste vorst na regen kapot. Een urn met een gaatje onderin is wel een vondst moet ik zeggen. Urnen die buiten moeten staan moeten steengoed gestookt worden. Opnieuw zou ik er een pleidooi voor willen houden om al die mensen die blijven hangen in het stoken van Raku te bewegen om eens verder dan hun neus te kijken en de temperatuur van het stoken op te voeren, want met dit soort adviezen zijn we als keramist echt niet meer geloofwaardig.

    Groet, Geo
    beantwoord
  • Beste Geo,
    Wat u verteld is onzin! Denkt u te doen hebben met met een amateur?
    Zoals ik reeds heb duidelijk gemaakt is een urn niet noodzakelijk een as-urn. Voor mijn part stopt men er in wat men wil. De vraag was aanvankelijk of raku buiten mag staan. En lees nu goed, en de rest van de bezoekers ook: raku kan buiten staan en gaat niet stuk na de eerste vorst, zolang er geen water in kan blijven staan. Ik ga er wel van uit dat deze gestookt is boven de 900°C, zodat we hier niet spreken over bordkrijt. Ik heb al ja-ren raku in de tuin staan en ziet er nog nieuw uit. De vraagsteller heeft het niet of de assen vochtig kunnen worden. Blijkbaar geen punt ( ? ), en daarom ga ik er van uit dat dit een sier-urn betreft. En ik hou er rekening mee, deskundige Geo, dat de meeste bezoekers, beginnende keramisten zijn, zoals de vraagsteller, die reeds blij zijn met een raku-oventje en de mogelijkheid hiermee iets fraais neer te zetten. Ik heb steeds een duidelijk en correct antwoord gegeven, dit in tegenstelling met velen die denken na een zomercursus, zich reeds bekwaam les te kunnen geven. En nu heb ik u een beleefd antwoord gegeven op een grove en misplaatste opmerking. Duidelijk dat u me niet kent, en dat maakt van u een beginner op het veld.
    beantwoord
  • Laten we het daar dan maar op houden

    Groet, Geo
    beantwoord
  • Dat is tenminste een verstandig antwoord Geo, op een reactie die toch wel erg lachwekkend is.
    beantwoord
  • Geo, geen enkele discussie is onzin!
    Vraagstellingen behoren duidelijk te zijn wil men een gericht antwoord ontvangen anders gaat de beantwoorder in zijn algemeen beantwoorden....
    Dat is naar mijn mening, hier dus het geval.
    Persoonlijk heb ik de tip al eerder ontvangen van u om niet in het raku stoken te blijven hangen en daarom moet ik helaas zeggen dat u mogelijk niet goed voorzien bent van informatie omtrent de keramisten.

    En tja....wanneer IS men keramist???????????
    Men kan het op zijn visitekaartje zetten maar komt men dan geloofwaardig over?? Dáár kan men nog wel een boompje over opzetten..:-)
    beantwoord
  • Misschien off topic, maar zelfs grootmeesters (in schaken) maken grove blunders op zijn tijd.
    Niet dat ik iemand wil veroordelen, maar mocht er iemand een verkeerde assumptie hebben, wat dan nog?

    Een beetje trekken en duwen in een discussie kan geen kwaad.
    beantwoord
  • Het kan een oplossing zijn om onderin een laaggestookte urn voor buiten een gaatje te doen. Mooi dat dan het vocht uit de binnenkant weg kan.

    Een gaatje in een asurn hoeft geen probleem te zijn. Wanneer er een keramische urn voor de as van een overledene wordt gebruikt wordt de as vaak in een asbus of in een degelijke plastic zak gedaan. Dat is de praktijk bij crematoria in Nederland, tenminste. Dit voorkomt dat eventueel vocht bij de as komt en ook zorgt het er voor dat de as niet vrijkomt ingeval de urn mocht breken.

    Het gebruik van raku als techniek voor een buitenurn roept echter wel vragen op over de kwetsbaarheid ervan.
    beantwoord
  • Ik heb een urn gemaakt (grove klei, 1200 graden, alleen buitenkant geglazuurd). De urn is gesloten aan de bovenkant en heeft aan de onderkant een gat. Na het omkeren van de urn wordt de as in speciale plastic zak in de urn gedaan en vervolgens staat de urn (weer teruggekeerd in normale stand) op een verhoging van klei (een plak) die in feite als deksel fungeert.
    Wat is de beste manier om dit af te sluiten? De urn hoeft niet perse meer open.
    Zelf dacht ik aan metselen of lijmen. Maar ik las de suggestie om het te sluiten met siliconenkit.
    En zo ja wat voor kit moet dat zijn? (speciaal voor buiten? Badkamerkit?....)
    beantwoord
  • Loeke, siliconenkit is geen goede permanente afsluiter. Na enige tijd gaat deze kit lossen. Garantie for ever is Tech 7 kit. In doe-het-zelf-zaken.
    beantwoord
  • Dank je wel Lucien!
    Is dit ook verkrijgbaar in Nederland?
    beantwoord
  • Loeke, ik ben er zeker van dat deze kit ook in NL te koop is. Er zijn trouwens al andere merken die een soortgelijke kit verdelen. Ideaal ook om keramiek-in-delen samen te kleven.
    beantwoord
  • Hallo Loeke,

    De kit die ik gebruik is een zogenaamd polymeer kit. Deze wordt onder verschillende merknamen verkocht. Ik ken het van Bison en van het merk MAX.
    succes ermee.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dank je Michiel,

    Ik kon de Tech 7kit van Lucien niet vinden maar wel een polymeer kit.
    Het lijkt wel goed te werken.
    (hoewel, eigenlijk een paar jaartjes wachten om het echt zeker te weten ;-))
    beantwoord
  • Hallo Danielle,

    Mijn advies: maak je urnen van steengoedklei als je de mogelijkheid hebt, of informeer eens bij http://www.urn.nl/
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hoi Fred

    Bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels veel ervaring opgedaan en veel gemaakt wat buiten kan.

    gr Danielle
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.