ALGEMEEN > Klei - algemeen > kleuren porseleinklei

Heeft er iemand een recept om gitzwarte gietporselein te maken?
Ik weet wel dat ik met pigmenten of met oxides kan werken, maar ik heb liever een recept dan dat ik zelf vanalles ga uitproberen. (teveel mislukt de laatste tijd, zit in een kleidip)
Het is de bedoeling dat ik er zowel plastische klei van kan maken als gietklei. Het moet echt diepzwart zijn. In het nieuwste nummer staat werk waarbij ik de zwarte kleur wel mooi vind, maar voor mijn werk wil ik niet de groenige waas. Ik wil de klei zo sterk mogelijk houden.....

13 antwoorden

  • Marion,
    Via oxyden: 100 gram porselein kleipoeder
    2 gram kobaltcarbonaat
    1 gram mangaanoxyde
    3 gram rood ijzeroxyde
    oxyderende stook: antraciet-zwart
    reducerende stook: négre tot beige

    Via kleipigmenten : 5% zwart toevoegen aan de kleipoeder
    beantwoord
  • Ik ga het morgen meteen uitproberen!

    Bedankt.
    beantwoord
  • Dag Marion,
    Even nog mijn ervaring: ik had 8% pigment poeder toegevoegt. Na de glazuurstook had ik twee kleuren: bruin onder het glazuur en mooi zwart waar geen glazuur was. Het was een gekocht glazuur... En ik weet niet mer welke.
    Dus maak een klein proefje van te voren!
    Sukses,
    Maya
    beantwoord
  • Wel raar Maya, ik zou eerder andersom denken.
    beantwoord
  • Heb een proefje gemaakt met pigment. Is echter grijs na het gieten. Komt het zwarte eruit als ik ga glazuren of tijdens de bisquitstook?
    Is namelijk niet de bedoeling dat ik ga glazuren.
    Ga ook nog kijken wat er gebeurt met het recept van oxides....
    beantwoord
  • Marion,
    Na het gieten is grijs normaal. Zwart komt nà het bakken. Hoe hoger u stookt, hoe donkerder. Bij het glazuren hebt u minder pigment nodig, gezien er een smelt van het pigment gebeurd. Indien u niet glazuurd en het resultaat is niet donker genoeg: meer pigment of hoger stoken.
    Probeer door proefjes met % pigment, het minimum aan pigment in relatie tot temperatuur vast te stellen. ( zelfde werkwijze bij rauwe oxydes )
    beantwoord
  • Dag Marion,
    met 8% zwart pigment aangemaakt is de porseleinmassa diepgrijs. Zowel in droge toestand, en ook na de biscuitstook, blijft de kleur grijs.
    Na de hoge stook wordt het pas zwart (1240 of hoger).
    Ik gebruik van Wolbring artikel 249942. Zij hebben nog een tweede kleur zwart, volgens de verkoopster is daar meer mangaan in en wordt het niet zo diep zwart...
    Zwart pigment kan dus bij de verschillende fabrieken anders uit de verf komen!
    ik wens je veel geduld voor de proefjes!
    Gegroet,
    Maya
    beantwoord
  • Ik durf daar geen % op kleven, gezien door met verschillende factoren kan beïnvloed worden: de klei ( verwekingspunt ), het gebruikte pigment, de eindtemperatuur en de ovenadmosfeer (ox.of red.) De goedkoopste pigmenten zijn niet altijd beterkoop. Hoe minder pigment men nodig heeft om het gewenste zwart te bekomen, hoe minder kans op vervorming en prijs/kg. Ik raad u de pigmenten van de fabrikant Ferro aan. Zijn misschien in aankoop iets duurder, maar zijn superieur aan de meeste andere fabrikaten. Welke winkels deze in hun gamma hebben, weet ik niet. Even bevragen.
    beantwoord
  • hartelijk bedankt. Ik ben weer druk bezig in het atelier, even opruimen en proefjes maken. Ga morgen eens bekijken waar ze ferro-pigmenten verkopen.
    beantwoord
  • Hoe kan ik porseleinklei kleuren, niet enkel zwart maar ook andere kleuren ?
    Of kan je enkel kleipoeder kleuren ?
    beantwoord
  • Veel pigmenten kun je bakken tot 1300c ,sommige ook tot 1400c.De maximum temperatuur staat meestal op de verpakking.Ook aan boetseerklei kun je een pigment toevoegen, door het pigment goed door de klei te kneden.Een stofmasker en huishoud handschoenen komen daarbij van pas.

    Rob
    beantwoord
  • Lut, je kan elke kleipoeder of gebruiksklare klei inkleuren, zo ook porselein. Dit kan met pigmenten of met kleurvormende oxydes. Handschoenen zijn absoluut niet nodig, gezien geen enkel oxyde of pigment door de huid kan dringen. Een stofmasker is zeker gewenst.
    beantwoord
  • dankjewel. Ik probeer het meteen
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.