ALGEMEEN > Stoken > bakvraag

Ik heb een beeld gemaakt wat bestaat uit meerdere figuren die onderling (alleen) verbonden zijn door 'armen'. Dit is een zwakke schakel in het geheel. Heeft iemand tips om dit te verstevigen? Kan ik hiervoor ijzer-/koperdraad gebruiken?
gevraagd

5 antwoorden

  • Hallo Jet,

    Ik zet vaak leerharde kleifiguren vast op een bodemplaat van klei met kleislib. IJzerdraad wordt broos na het bakken, beter is hiervoor kantaldraad te gebruiken.

    Als je figuren al gebakken zijn zou je ze met montage kit op een bodemplaat kunnen lijmen.

    Rob
    beantwoord
  • Dank je wel Rob!
    Kun je me uitleggen wat kantaldraad is? Is dat geschikt om te laten zitten na het bakken?
    Het punt is dat ik bang ben dat er een breuk ontstaat op de zwakke plekken bij het plaatsen van de figuren in de oven. Het beeld komt daarna op een sokkel van natuursteen te staan, dus ik wil liever geen bodemplaat onder het beeld. Of is er een mogelijkheid om de bodemplaat te verwijderen na het bakken?
    beantwoord
  • Jet,de elementen van de oven zijn van kanthaldraad,het is los te koop bij de leverancier in verschillende diktes.Na het bakken blijft het sterk en kan ter ondersteuning dienen van kwestbare delen.

    Zou het als armature/versterking dienst doen moet er wel rekening gehouden worden tijdens de constructie van het werk, dat de klei ruimte nodig heeft om te kunnen krimpen zowel bij het drogen als bij het bakken.Om een armature worden daarom kranten gewikkeld die dan tijdens het bakken wegbranden.

    Een bodemplaat verwijderen na het bakken geeft een grote kans op beschadiging.Je kunt ook het beeld in leerharde toestand in de oven zetten(het is dan sterker als gedroogd)en daar laten drogen,of het beeld van paperclay maken.

    Rob
    beantwoord
  • Wat ook kan is het werkstuk op een ovenplaat boetseren(of zetten wanneer het leerhard is) en dan als het droog is, het met plaat en al in de oven zetten.Het werkstuk moet dan niet bijvoorbeeld topzwaar zijn want dan zou het alsnog kunnen omkieperen tijdens het vervoer naar de oven.

    Rob
    beantwoord
  • Heel erg bedankt! Handige tips.
    Jet
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.