ALGEMEEN > Stoken > glazuur bij biscuitstook?

Hallo,
Is het mogelijk om een aantal geglazuurde proefplaatjes in de biscuitstook mee te stoken? Of geeft het dan een heel ander glazuur?
Het gaat om een basis fabrieksglazuur (tinwit van Magma) waar ik wat oxides aan toe heb gevoegd.
Groeten, Annemarie
gevraagd

6 antwoorden

  • Hallo Annemarie,
    Het ligt er een beetje aan hoe hoog je biscuit stookt.
    Ik stook biscuit op 1020. De kant klaar glazuren gaan meestal van 1020 - 1060. Ik stook vaak biscuit en glazuur samen op 1020. Het geeft prima resultaten.
    Succes!
    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Hoi Let,
    De temperatuur, daar had ik nog niet aan gedacht!
    Ik stook biscuit ook op 1020 en de glazuur gaat van 1020 tot (ik dacht) 1090 dus dan moet het inderdaad wel lukken.
    Dank voor je snelle antwoord!
    Groeten, Annemarie
    beantwoord
  • Annemarie,
    Glazuren stoken aan de ondergrens is niet zo ideaal. Het glazuur zal maar tot zijn recht komen op 1050°C. Probeer eens beiden uit en u zult een duidelijk verschil merken.
    beantwoord
  • Ben benieuwd waarom het niet zo ideaal is! Ik stook bijna al het werk van mijn cursisten op die manier. Het bevalt me prima, ziet er fantastisch uit en geeft absoluut geen klachten!
    Ik neem aan dat er niet voor niets bij staat dat het gestookt kan worden van 1020 tot 1060 graden.
    beantwoord
  • Let,
    Als 1020°C reeds de ideale temperatuur zou zijn, waarom vermeld men dan - tot 1060 °C ? U vergeet nog iets heel belangrijk: de tijd die u gebruikt voor het bereiken van deze temperatuur. Lange stooktijd = lage temperatuur-waarde, snelle stook = hoge tempertuur-waarde.
    Snel stoken in combinatie met de gegeven onderwaarde is gegarandeerd onvoldoende uitgesmolten glazuur. Het glazuurfabrikaat of type heb ik dan nog niet meegerekend. Zo, dit is weer iets om in de les over te praten.
    beantwoord
  • Ik vind het wel interessant om eens te kijken wat voor resultaat het oplevert om het glazuur op de minimale en de maximale temperatuur te stoken.

    Voor nu ga ik mijn proefplaatjes gewoon bij de biscuitstook stoppen. Ik heb als ik mijn best doe 1 biscuitoven en 1 glazuuroven per maand, dus het is voor mij een mooie en snelle oplossing om toch een beetje een idee te hebben van hoe het glazuur er uitziet.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.