ALGEMEEN > Klei - algemeen > gietporselein/mallen

1.Wat is de oorzaak van een soms bobbelige/ongelijkmatige binnenzijde van mijn gietsel,terwijl de buitenzijde glad is,het lijkt of de gips ongelijkmatige zuigkracht heeft.Of is de gips van de mal niet poreus genoeg gemaakt,of verkeerde gips?( ik gebruik vigo nu)
2.Soms plakt het gietsel aan de mal.Oorzaak?
(de mal aan de binnenzijde inwrijven met talkpoeder helpt niet altijd.)
3.Ik zoek een goed, ,liefst nederlandstalig, boek over gietporsein.

6 antwoorden

  • hallo

    Hoe maak je je gietklei klaar?met waterglas en gecalcineerde soda of gebruik je een andere electroliet?
    Doe je het door een zeef? als je dat niet doet kunnen klonten in de gietklei die bobbels veroorzaken.

    Als de klei aan de vorm blijft plakken kan het zijn dat je het gietsel er te snel wil uithalen
    of de vorm lost niet goed.

    Een boek specifiek over porcelein ken ik niet.

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Mijn werkwijze:
    1 kg.droge bone china (keramikos)
    2cc waterglas
    4,5 gr.soda(natriumcarbonaat)opgelost in warm
    water.
    Ja, ik zeef( 80 mesh)
    Ja, de vorm is lossend
    Ik haal het gietsel er niet te snel uit(dat blijkt wel want als het plakt blijft het plakken, ook bij langer drogen)
    Ik probeer het soortelijk gewicht op 1.7 te krijgen, hetgeen ik al heel dik vind.
    Ik laat 't 2 maanden staan voor gebruik .

    Welke soort gips gebruikt u voor een gietmal en in welke verhouding?
    Ik gebruik Vigo gips( 70gr.gips/40 water)
    groeten,Kitty Korver
    beantwoord
  • Ook ik ken het probleem met porcelein klei die blijft plakken en of scheurt.Ik heb toen per kilo klei(droog)40 gram tissue papier erdoor gedaan.Toen loste het wel goed
    Ik hou het in de gaten want Frans weet veel en misschien heeft hij nog een goede tip.
    Groet Vera
    beantwoord
  • Hallo

    Ik heb dit recept al eens gegeven eerder op dit forum heb ik goede resultaten mee

    In het "Handboek Pottenbakken"staat een goed porcelein gietklei die het op steengoed temperatuur heel goed doet met een scherfaanzet van aardewerkklei.Ik moet erbij zeggen dat de klei wel wat kort is (dat wil zeggeen dat het makkelijk breekt bij het verwerken)dat is te verhelpen met een paar procent bentoniet.
    Het recept:
    Ballclay 300 gr
    Kaolien 2200 gr
    Veldspaat 1250 gr
    Kwarts 1250 gr
    Water 2,2 liter
    soda 13 gram oplossen in heet water
    Waterglas 13 gram
    Waterglas beetje bij beetje toevoegen
    Bij alle kleien moet let litergewicht worden vastgesteld dat is bij de zachtste kleisoorten ongeveer 1750 gram tot 1800 gram bij steengoed en porcelein klei.Is het gewicht van 1 liter klei te laag dan wat kleipoeder toevoegen is het te hoog dat water erbij.
    Wij gaan de klei pas na 24 uur verwerken.

    Als je je gietmengsel te dik vind doe je er gewoon een paar druppels waterglas bij.
    Je moet niet teveel vasthouden aan de hoeveelheid waterglas.Klei is immers een natuurproduct en is niet altijd precies van de zelfde samenstelling.

    Wij gebruiken ook vigo gips maar iets meer water.

    Suc6 Frans
    beantwoord
  • Hoi Frans,
    gebruik je veldspaat kali of veldspaat natron?
    beantwoord
  • hoi kitty

    Kaliveldspaat gebruik ik
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.