ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > gebruik oxides

Kan iemand me raad geven in verband met de oxides die gebruikt worden om de majolicatecniek uit te voeren. Ik bedoel dan bv. moeten er additieven bijgevoegd? En belangrijk : hoe kleur je een groter vlak in met bv cobalt? Is de stook belangrijk qua mooi uitvloeien? Met cobalt heb ik het probleem dat als het dik wordt gelegd (om een donkerder blauw te bekomen) de oxide gaat koken en kraters vormt. Bestaat er soms een of andere technische handleiding voor deze techniek?
gevraagd

1 antwoorden

  • Marleen,
    Als u met cobaltoxyde werkt zonder toevoeging van een glasvormer en het dik gaat aanbrengen, werkt dit als een buffer tussen scherf en glazuur. Het cobalt gaat niet smelten en het glazuur gaat bij het smelten werken als water op een vette plaat. Het is mogelijk dat het glazuur zelfs gaat loslaten. Meng er wat glazuur onder wat u er later op aanbrengt. Wat u ook kan doen is werken met cobaltacetaat. Dit lost op in water en wordt opgenomen door de scherf. Wat ik zou adviseren is werken met onderglazuren. Dit zijn oxydes die reeds met glasvormers gemengd zijn en gefrit, zodat u de kleur reeds op voorhand kunt inschatten.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.