ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > majolica decorverf

Ik heb enkele potjes majolica decorverf.
Hoe kan ik deze het beste gebruiken om te decoreren.
Op leerharde klei of bisquit of ...? En op welke oventemperatuur gebruik ik dit ?
gevraagd

16 antwoorden

  • Beste Jeanet,
    Majolica houdt in dat je schildert op ongebakken tinwit of zirkoonwit glazuur op biscuit. Door de glazuur moet je wel CMC lijm mengen anders wordt het een zeer moeizame schilder sessie. De temperatuur is afhankelijk van de glazuur temperatuur. Doorgaans zit je met 1040 wel goed.
    Succes
    Gerrit Sman
    beantwoord
  • Beste Gerrit,
    Kun je het dan niet gebruiken op biscuit ? En vervolgens een transparante glazuur overheen aanbrengen ?
    Groeten Jeanet
    beantwoord
  • Beste Janet,
    Majolica is de naam voor een grof en bros soort keramiek met een bont gekleurde beschildering. De naam majolica is een verbastering van het Spaanse Mallorca, een eiland in de Middellandse Zee en het middeleeuwse centrum voor de productie van dat type aardewerk. De techniek is afkomstig uit Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Toen aan het einde van de 15e eeuw de Moren uit Spanje werden verdreven, verhuisde een deel van de aardewerkproductie naar Faence in Italië. In Italië wordt faience nog steeds majolica genoemd. In Nederland wordt een onderscheid gemaakt.

    Op witte scerf kan u zeker ook deze 'opglazuren' gebruiken. Een transparant glazuur erover en stoken op de temperatuur van het glazuur. ( best niet te laag bakken. Als er aangegeven is; 1040-1080, stook dan maar naar min. 1070°C)
    beantwoord
  • Hallo Lucien
    Dit is het antwoord waar ik al op hoopte.
    Ik heb tot nu toe alleen nog maar glazuren van ve-ka gebruikt om mijn werk te decoreren. Ik was gewoon eens nieuwsgierig wat ik met de majolica decorverf kan bereiken. bedankt voor jullie reactie.
    Groeten Jeanet
    beantwoord
  • Anja, majolica is geen soort decoratiemiddel/glazuur/ pigment, maar een soort keramiek. Zie link:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Majolica

    Je hoeft ook niet bang te wezen voor vorst. Aardewerktegels zijn, net als dakpannen, vorstvrij. Het is pas als er water ergens in kan blijven staan, zoals een bloempot, dat door uitzetting, de pot kan barsten. Op Google-afbeeldingen heb je honderden voorbeelden van ' majolica ' uit alle landen en eeuwen. Succes.
    beantwoord
  • op cesi vloertegels, dubbel gebakken en met een witte, matte glazuurlaag wil ik met majolica een naam schrijven.
    Kan dit? en hoe ga ik te werk? Anja
    beantwoord
  • Anja, zoals ik reeds heb aangegeven (zie bovenstaand bericht van 12-11-2009) is majolica geen medium, maar een type keramiek. Je kan wel met opglazuur, wat een keramisch pigment is met wat smeltmiddel, op het bestaande glazuur schilderen als je er voldoende hechtmiddel aan toevoegd. Dit kan arabische gom zijn of iets dergelijks. Dit wordt dan opnieuw gebakken zonder het glazuur te laten uitsmelten en enkel te laten ' verweken '. Wel even uitzoeken op welke temperatuur dit voor deze glazuur gebeurd. Hopelijk heb je er iets aan.
    beantwoord
  • Ik koop vaak kant en klare wandtegels en teken hier op met pen en keramische inkt.De inkt is dan samengesteld uit poeder(b.v. zwart poeder uit de majolika serie van Veka), schilder medium op waterbasis(b.v.schildermedium nr. 100 van Sjerning),en water.
    De pen is gewoon een kroontjespen, die bestaat uit een omsteekhouder en losse pennetjes.De pennetjes zijn in diverse maten te koop en je kan er heel fijn en klein mee schrijven op keramiek.

    Rob
    beantwoord
  • Het is mij nog niet helemaal duidelijk.

    Op een bisquit gebakken schaal schilder ik met majolica-verf.
    Moet ik er dan met de glazuur overheen vóórdat het opnieuw de oven ingaat?
    Veeg je dan niet alles al weg?

    groet,
    Hanneke

    beantwoord
  • De oorspronkelijke majolica techniek is dat op een nog ongebrandt glazuur(wit of transparant),een decoratie wordt geschilderd met majolika verf.De techniek (schilderen op biscuit)die jij noemt heet eigenlijk met onderglazuur schilderen,ook al schilder je met majolika verf.Als je een plakmiddel aan onderglazuur/majolica toevoegt en de schildering is droog,dan veeg je die minder makkelijk uit als je hier glazuur overheen kwast.Je moet echter ook niet gaan 'schrobben' met een harde kwast over de plek waar de decoratie zit.Soms wordt er ook glazuur over de decoratie gedompeld of gespoten.Zorg ook dat het glazuur eroverheen niet te dik is.

    Rob
    beantwoord
  • Rob, bedankt voor je reactie.

    Nog even:
    Als ik de oorsronkelijke techniek toepas, dan is het als volgt:

    *het werkstuk wordt bisquit gebakken.
    *het werkstuk wordt daarna met een transparant of witte glazuur ingesmeerd.
    *En vervolgens wordt er een tekening met majolicaverf op aangebracht.
    *En dan gaat het werkstuk voor de 2e keer de oven in voor een glazuurstook.

    Klopt dit?

    groet, Hanneke
    beantwoord
  • Hanneke dit klopt.Nog enkele tips;Als je een zachtharige kwast gebruikt dan beschadig je de onderliggende glazuurlaag met schilderen of tekenen niet.Kwastglazuur geeft een solide 'canvas' voor de beschildering.Aangezien in kwastglazuur al een hoeveelheid lijm zit,verlijmt het ongebakken glazuur zich stevig aan de biscuit,veronderstellend dat je kwastglazuur gebruikt.

    Rob
    beantwoord
  • Ja, Rob, ik gebruik een kwastglazuur.

    Fijn dat alles nu duidelijk is.
    Dit forum is echt geweldig.
    Rob, erg bedankt voor de uitleg en de tips!

    groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Er is nog steeds verwarring tussen de Majolica-techniek en de majolica-benaming die VEKA gebruikt voor de zakjes kleurpigmenten vermengt met een fritte.
    Dit materiaal van VEKA heeft naar mijn mening een verkeerde benaming.
    Deze zakjes "majolica" (kleurpigmenten met toevoeging) kunnen zowel op het glazuur als onder het glazuur aangebracht worden.
    Wanneer het onder het glazuur aangebracht wordt en er na droging de glazuurlaag op wordt gebracht, heeft men een bescherming nodig om te voorkomen dat de opgedroogde kleurpigment niet wordt uitgeveegd. (gezien we hier spreken over het kwasten van de glazuur.) Beter is het dan te spuiten.
    Wanneer de kleurpigmenten op het glazuur wordt aangebracht moet elke streek raak zijn.
    Fouten in een tekening zijn moeilijk te herstellen.
    Misschien kan men hier wat mee?
    beantwoord
  • Volkomen mee eens Marrie. Men zou op deze wijze reeds op de ongebakken scherf kunnen decoreren en het ( transparante -) glazuur bij de tweede stook kunnen opbrengen. Het pigment zit dan al vastgebakken.
    Majolica is geen grondstof, maar een wijze van decoreren, afkomstig uit Mallorca, toen nog onder Moorse bezetting. Een variante hierop is het faïence-aardewerk, wat zijn naam dankt aan de gelijknamige Italiaanse stad. Hier beschikte men niet over de créme-bakkende klei. De oplossing was, net zoals met het Delfts aardewerk, er eerst een wit tin-houdend sinterslib op aan te brengen en daarover een transparant glazuur op aan te brengen. Een variante hierop is decoreren op de tin-wit-dekkend glazuur ( dompelen of spuiten )met pigmenten. In dit geval kan men ook werken met metaalzouten, zoals kopersulfaat, kobaltacetaat, ijzersulfaat e.d. Dit is meestal de techniek die men in Spanje en Portugal gebruikt. Ook bij gebruik van deze zouten, voldoende kleefmiddel aan toevoegen zoals Rob reeds heeft aangegeven.
    beantwoord
  • Ik ben het ook eens met Marrie dat spuiten van het glazuur over een onderglazuur beter en sneller is.Een complete uitrusting is alleen niet goedkoop.Majolika en onderglazuur schilderen zijn inderdaad moeilijke technieken wat mogelijkheden tot verbetering betreft,ook de pigment dikte is nog van belang, en de dikte van het bedekkende glazuur.

    Kwastglazuur wordt vaak in 3 lagen aangebracht(met tussentijdse droging)zonder het probleem dat een vorige laag weer 'meegetrokken' wordt
    Met Lucien ben ik het daarom eens dat bij het kwasten van Veka's-'majolika' als onderglazuur techniek,dat zowel aan het 'majolika pigment' als aan het glazuur, lijm moet worden toegevoegd.

    Een ander nadeel van onderglazuren versus majolika is dat lichtere kleuren zoals geel vaak verdwenen zijn na het bakken onder het glazuur.Bij majolika is dit minder.Een bedekkend glazuur over onderglazuur dient daarom zo dun mogelijk te zijn.

    Het nadeel van op een ongebakken scherf een onderglazuur schildering maken is dat het werk nog moet worden gebakken en eventueel kan scheuren,kromtrekken etc.De tijd die dan is gestoken in de schildering is voor een commercieel bedrijf verloren tijd.Ook werken sommige schilders liever op een gebakken witte ondergrond, dan op een grijze klei ondergrond.De kans op breuk van het nog ongebakken werk is ook groter.Aan de andere kant is juist de energie besparing een voordeel van 'rauw glazuren' bij een massa product.

    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.