ALGEMEEN > Ovens > Vingerling oven V220 automatic (gebruiksaanwijzing)

Heeft iemand voor mij nog een gebruiksaanwijzing voor de Vingerling V220 automatic liggen? Uiteraard vergoed ik de verzendkosten (en eventuele kopieerkosten).
Erna

32 antwoorden

  • Erna,
    Ik ben pas in het bezit gekomen van een Vingerling V220 uit eind jaren '60 met gebruiksaanwijzing. Als je nog interesse hebt laat het dan even weten.
    Yvonne
    beantwoord
  • Ik ben net begonnen aan de academie richting ceramiek en heb van een school een vingerling oven 220 volt gekocht.Heeft iemand voor mij nog een gebruiksaanwijzing?
    Als ik de oven open doe kijk je recht op het verwarmingselement hoe kan ik meerdere stukken in de oven kwijt?
    Op de voorkant van de oven staat een plaatje met" systeem smit"Er zit geen schakelaar op om eventueel de temperatuur te regelen.Daar ik nog een komplete leek ben op dit gebied gaarne meer informatie hoe ik te werk moet gaan.
    Alvast bedankt. lieke visser
    beantwoord
  • Hallo Yvonne,
    Graag zou ik ook in het bezit komen van een gebruiksaanwijzing van de Vingerling V220. Deze heb ik namelijk ook 2de hands gekocht. Ben nog helemaal een leek. Maar lijkt mij goed om te beginnen met een gebruiksaanwijzing.
    Groeten, Willy
    beantwoord
  • Hallo,
    Ik ga volgende week mijn eerste keramiekoven halen, zo'n zelfde denk ik. Ook ik heb geen gebruiksaanwijzing. Wilt u mij er een kopie van sturen tegen betaling van kosten uiteraard? Mijn nummer is 033 461 24 94, eva@quicknet.nl
    Groeten, Evelien
    beantwoord
  • ik heb dezelfde oven maar geen handleiding en ben daar naar op zoek zou ik dit kunnen copieren uiteraard vergoed ik de kosten
    Hanneke
    beantwoord
  • Mij gaat het net zo.
    heb je al een gebruiksaanwijzing die zou ik dan ook graag willen copieren de kosten zijn uiteraard voor mij
    Hanneke
    beantwoord
  • Voor allen die hier eenzelfde oven hebben gekregen/gekocht als ik. De oven heeft aan de linkerkant een knop met een verdeling van 1 tot 100 in procenten. Verder zitten er geen regelknoppen op.
    Dit werkt als een moderne magnetron. Zet je de oven op 10 dan zal gedurende 10% van een bepaalde tijd de oven op volle kracht verwarmen. Zet je hem op 50 dan zal gedurende een bepaalde tijd de oven op volle kracht verwarmen. Het is dus niet zo dat hij dan de halve kracht gebruikt van wat hij kan leveren. De oven zal ook als je hem op 10, 20 of wat dan ook zet na verloop van tijd de eindtemperatuur halen die je hebt ingesteld door middel van een bakstaafje.

    Het stoken met een dergelijke oven is een kwestie van gevoel.
    Ik houd me meestal aan het volgende stookschema voor biscuit:
    met de nok onder de deksel 1½ uur op 15%
    deksel sluiten en naar 25% ongeveer 2 uur lang
    dan naar 35% ongeveer 2 uur lang
    dan naar 50% ongeveer 1½ uur lang
    dan naar 65% ongeveer 1½ uur lang
    dan naar 80% ongeveer 1½ uur lang
    dan naar 100 totdat hij afslaat

    In de oven moet een staafje worden geplaatst op een plaatje onder een hendeltje van metaal. Doe je dat niet dan zal de oven niet aangaan. Dit staafje is van een materiaal dat bij bepaalde temperatuur doorbuigt en waardoor de oven zal afslaan. Dit vooral om oververhitting te voorkomen. Je kan er dus ook een stuk steen onder leggen, maar dan moet je met een pyrometer de temperatuur van de oven goed in de gaten houden.
    De originele staafjes van Vingerling zijn niet of nauwelijks meer te krijgen, maar ik gebruik grote cones met de temperatuur die ik wil bereiken. Werkt ook goed, hoewel de temperatuur enigszins kan afwijken.
    Je moet dus niet verrast zijn als een resultaat niet zo is als in een boekje wordt voorspelt.
    Verder kan je in principe bij een glazuurbrand de oven meteen op 100% zetten, maar ik ga meestal in 3 of 4 stappen naar de 100. Het eerste uur laat ik de deksel nog even open om alle vocht kwijt te raken.
    Het is geheel afhankelijk van de buitentemperatuur, het werkstuk(ken), kleisoort oven vol of niet en meer van dat soort factoren, hoe het uiteindelijke resultaat wordt.
    In theorie kan je de oven voor biscuit per uur 100°C opstoken tot 575°C en daarna met 125 tot 150°C per uur. Voor glazuur geldt vanaf de start dat je 150°C per uur kan opstoken. Als je geen pyrometer hebt, is dat lastig meten en moet je door ervaring de gloed beoordelen in het kijkgat.
    Ga het gewoon eens proberen en kijk wat het wordt.
    beantwoord
  • hallo,
    Ik ben al jaren opzoek naar de gebruiksaanwijzing, zou ik er een kopie van kunnen krijgen de kosten zijn uiteraard voor mij
    mvg Hanneke en alvast bedankt
    beantwoord
  • hallo
    Zou je me de gehele gebruiksaanwijzing kunnen kopieeren de kosten zijn voor mij. Je mag het ook naar mijn email adres sturen als dat niet te veel moeite is
    alvast bedankt, mvg Hanneke
    beantwoord
  • De gebruiksaanwijzing kunt u vanaf nu via het discussieforum onder het onderwerp DOWNLOADS downloaden.
    beantwoord
  • Hallo Lieke.
    Ik las je berichtje, met je vraag naar een gebruiksaanwijzing van een ovenVingerling 220 -systeem smit-. Ik heb net zelf zo'n oven gekocht en zit met hetzelfde probleem. Nu zag ik dat je jouw bericht al lang geleden op het net had gezet. Mijn vraag is: heb je inmiddels al een gebruiksaanwijzing of weet je hoe zo'n oven werkt? Je bent waarschijnlijk al meer ervaren. Ik daarintegen ben nog een totale leek. Misschien kun je me helpen.
    Alvast bedankt, Ineke Lefebvre
    beantwoord
  • Hallo
    Als je nog interesse hebt in de gebruiksaanwijzing,
    kan ik je wel helpen. Ik kan hem scannen en dan per mail opsturen.
    beantwoord
  • Hallo Walter
    Ik heb inderdaad nog interesse in de gebruiksaanwijzing.
    Als je hem zou willen e mailen heel graag.
    e mail adres: ineke_lef@hotmail.com
    Alvast bedankt, Ineke Lefebvre
    beantwoord
  • hallo yvonne
    ik zoek ook de vingerling 220 gebruiks aanwijzing zou u die mij een kunnen sturen ik betaald de kosten
    mijn mail adres is rvanlent@home.nl
    groetjes annemarie
    beantwoord
  • Hallo Yvonne,
    Een beetje late reactie misschien, maar ik heb kort geleden een vingerling oventje 220 aangeschaft, zonder gebruiksaanwijzing.
    Is het nog mogelijk dat ik een kopie van jouw handleiding krijg? Uiteraard vergoed ik je gemaakte kosten. Ik hoop dat het nog lukt, bij voorbaat dank, Willy
    beantwoord
  • Hallo Willy
    als je het email adres doet stuur ik je hem
    beantwoord
  • Hoi Walter,
    Mijn e-mail is: weka@wanadoo.nl
    Je zult wel geloven dat ik helemaal blij ben. Ik zie de handleiding met spanning tegemoet.
    Alvast bedankt, vriendelijke groet, Willy
    beantwoord
  • Hallo Walter,
    Ook ik heb onlangs een Vingerling oven gekocht van dit type, helaas ook zonder gebruiksaanwijzing. Op dit forum zag ik dat jij de gebruiksaanwijzing wel hebt. Is het mogelijk dat je hem naar me mailt?
    Groeten, Caroline.
    beantwoord
  • Hallo
    Ik hoop dat je hier wat aan hebt
    groetjes
    ZIE BIJLAGEN!
    beantwoord
  • Stuur mij je email en ik stuur je de gebruiksaanw toe per mail
    groetjes Walter vd Gevel
    beantwoord
  • Hoi Walter,
    De bijlagen waren al op mijn emailadres binnengekomen dus als het goed is hoef je ze niet alsnog te mailen.
    Groetjes, Caroline.
    beantwoord
  • Ik heb de gebruiksaanwijzing gevonden van de Vingerling schachtoven "Automatic"type V 220.
    Helaas doet momenteel mijn scanner het niet.
    U kunt mij uw adres doorgeven dan stuur ik hem wel op.
    beantwoord
  • De gebruiksaanwijzing van de V220 is ook te downloaden op deze site.
    Kijk: http://oud.klei.nl/forum/showforum.aspx?fid=246
    beantwoord
  • Hallo,
    Bedankt voor de tips! Ik heb de gebruiksaanwijzing inmiddels in mijn bezit.
    Groeten, Caroline.
    beantwoord
  • Wij hebben in ons atelier ook een Vingerling V220 oven staan, zonder gebruiksaanwijzing. Ik krijg de gebruiksaanwijzing die als download op Klei discussieforum staat niet geopend wegens beschadiging van het bestand. Zou ik via deze weg een beschrijving kunnen krijgen?
    beantwoord
  • De gebruiksaanwijzing wordt u via de e-mail toegestuurd.
    Mvg Yoka van Hattum
    beantwoord
  • Hallo Erna
    als je een eind naar onderen scrold op de site zie je bij mijn naam het onderstaande staan als je daarop klikt krijg je de gebruiksaanwijzing blad 8 en 7 zijn tabellen de rest is gebruiksaanwijzing
    als het zo niet lukt mail mij dan even op w.vdgevel@chello.nl
    dan mail ik je hem wel.
    groetjes
    : blad 8.pdf, blad 1.pdf, blad 2.pdf, blad 3.pdf, blad 4.pdf, blad 5.pdf, blad 6.pdf, blad 7.pdf
    beantwoord
  • Hallo Walter,
    Heb jij nog de gebruiksaanwijzing van de Vingerling V220 kleioven?
    Ik vergoed je uiteraard de kosten.

    Mvg.,Wilmie Verlijsdonk.
    beantwoord
  • De gebruiksaanwijzing is via het Discussieforum te downloaden. Kijk onder Downloads.
    http://oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=13133
    beantwoord
  • Ha Erna,
    Ik heb ook een oven V220 auto. gekregen. Heb je inmiddels een gebruiksaanwijzing te pakken gekregen. Ik vergoed graag de kosten.
    Groetjes Mary Zeeman, Schiedam
    beantwoord
  • Hallo Mary

    Ik heb hier wel een gebruiksaanw ingescand
    hij zit in de bijlage
    groetjes Walter van de Gevel . w.vdgevel@chello.nl
    beantwoord
  • hoi , ik heb vandaag een kleioven gezien bij de kringloopwinkel. heb het gereserveerd tot morgen. waar moet ik op letten bij de aankoop. is een bedrag van €250,00 euro te hoog of een koopje? hij kan gestookt tot 1200 graden en er staat kw serie op. hij is gekeurd tot 2016 staat op een sticker. N2 SCH 24133 (geen idee wat dit betekent)
    de binnenkant ziet er goed uit, geen roestige spiralen etc. mooi schoon van binnen..

    dus... waar let ik op
    is de prijs oke?
    wie kan me helpen aan een beschrijving als ik besluit het te kopen?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.