ALGEMEEN > Ovens > Vingerling automatic 230V

Voor een cursist zoek ik informatie over de volgende Vingerling oven: Automatic 230V.
Deze oven heeft zelf geen instellingsmogelijkheden. Er zit wel een regelkastje bij, maar daar kan je alleen de maximum temperatuur mee instellen en de oven aanzetten. Dit regelkastje is verbonden met de oven via een 4-pins stekker en via de pyrometer.
Als je hem aanzet, stookt hij in 1 keer door naar de maximum temperatuur. Dit gaat dus veel te snel.
Wie kan mij helpen aan gegevens, een handleiding, een adres of iets dergelijks.
Vriendelijke groet,
Jan Peddemors

8 antwoorden

  • Als het goed is dan zit er een knop aan de linkerkant op de over met een verdeling van 0 naar 100. Dit is in een verdeling in %. Als je hem op 10 % zet, dan stookt de oven 10 % van een minuut op vol vermogen. Daarna slaat hij af en is 90 % stil, daarna weer 10 % vol vermogen enz. Bij 50 % brand hij 50 % van een minuut en daarna 50 % niet. Bij 100 % brand hij de hele tijd door.
    In principe is het zo dat ook de eindtemperatuur bereikt zal worden als de oven op 10 of 20 % staat, maar dan duurt het wel heel erg lang.
    Het is dus zaak om uit te zoeken hoelang iets moet opwarmen/stoken om de procenten in te stellen. Dit moet handmatig gebeuren.

    Ik gebruik een dergelijke oven zelf en heb verschillende stookschema's die ik aanhoud voor biscuitbranden en gladbranden.
    Verder heeft u een staafje nodig die in de oven kan liggen en doorbuigt bij een bepaalde temperatuur of een automaat die een eindtemperatuur aanhoudt en dan afslaat.
    Het is niet eenvoudig om een goed stookschema op te stellen, maar het is wel mogelijk.
    En het woord Automatic in de naam van de oven vind ik behoorlijk overdreven.
    Groetjes Deddy
    beantwoord
  • Hallo Jan,

    Ik heb ook een Vingerling oven gehad. Daar zat inderdaad aan de linkerkant ook zo'n procentenknop op zoals Deddy beschrijft. Ik had er echter ook een pyrometer bij zodat ik de temperatuur steeds kon aflezen.

    Ik begon te stoken met 5 of 10 %, en ging dan elk half uur kijken en de temperatuur opschrijven. Als de temperatuur het afgelopen half uur minder dan zo'n 70 a 80 graden was gestegen, draaide ik de procentenknop weer wat hoger, totdat hij op 100 procent stond, maar dan was hij ook al bijna bij de eindtemperatuur. Zonder pyrometer lijkt het mij moeilijk om de oven geleidelijk op te stoken, want dan heb je, zeker zolang hij onder de 600 graden is, geen flauw idee van wat er met de temperatuur gebeurt.

    Succes,
    Geert
    beantwoord
  • Nou Geert, ik gebruik al jaren zo'n Vingerling oven zonder pyrometer. Ik geloof zelfs dat als ik er een zou hebben dat ik niet meer zou kunnen stoken omdat ik bang zou zijn dat alles fout zou gaan.
    Alle gekheid op een stokje. Ik heb een aantal stookschema die het goed doen. Verder houd ik mij aan het principe dat de werkstukken door en door droog moeten zijn voordat ze in de oven gaan. Dan laat ik de eerse 1½ uur de ovendeksel op een kier om te zorgen dat het laatste water eruit kan.
    Er gaat zelden iets stuk en bij glazuurbrand heb ik altijd succes.
    Het nadeel aan mijn oventje vind ik de afmetingen. De werkstukken kunnen nooit groter zijn dan 30x30x30 cm.
    En de staafjes die er eigenlijk in horen om de eindtemperatuurregelaar te laten werken zijn niet meer te krijgen. Daar heb ik het volgende op gevonden: ik gebruik grote cones met de temeratuur die ik wil bereiken,en leg die op het plaatje. Werkt prima.
    Natuurlijk kan de oven op deze manier ook niet pendelen. Dus geen kristalglazuur.
    En het is een elektrische oven dus geen reductiebrand en geen zoutglazuur, anders gaan je spriralen er aan.
    Maar verder goed te gebruiken, zeker voor een beginner zonder geld.
    Groetjes Deddy
    beantwoord
  • Deddy, ik las je antwoord aan geert. Ik heb sinds kort ook zo''n oven enn zou graag een voorbeel schema hebben van een biscuit stook. Bij voorbeeld hoe lang op stand 1 of 2 etc.. Ik heb nog geen ervaring en zonder temperatuurmeter is het nogal gokken. Heb jij een voorbeeld stookschema. alvast bedankt voor de moeite!
    groet trees.
    beantwoord
  • Wie kan ons helpen aan een stookschema voor een tafelmodel vingerling oventje van 220 volt? Binnenmaat 17x17x17. Er zit een draaiknop op van 1 tot 100.
    beantwoord
  • Hoi
    Ik heb geluk dat ik een grote vingerling oven type V 262 heb kunnen kopen.
    Echter geen gebruiksaanwijzing.
    Waar zou die uit te halen zijn?

    Er is een regelkast (tijdklokken) bij.

    Groetjes Jo Stevens

    beantwoord
  • Ook ik ben op zoek naar een stookschema of liefs een gebruiksaanwijzing voor een vingerling oven van 220 Volt. De binnenmaat is ongeveer 30x30x30. er zit een draaiknop op van 1 tot 100.
    beantwoord
  • De gebruiksaanwijzing kunt u vanaf nu via het discussieforum onder het onderwerp GEBRUIKSAANWIJZINGEN OVENS downloaden.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.