ALGEMEEN > Ovens > hoge vastrecht-kosten voor oven 3x25 A

Bij de keuze van de krachtstroom-aansluiting in mijn huis sta ik voor het volgende dilemma. Het vastrecht voor krachtstroom tot en met 25 A is ongeveer 135 euro, tot en met 35 A wordt dat meteen meer dan 600 euro. Ik heb de door mij gewilde deuroven nog niet besteld, maar gezien de vastrecht-kosten ben ik sterk geneigd te bezuinigen op de grootte van de oven (superjammer, want dat voelt als een grote beperking!) of de maximum temperatuur van de oven (wordt ik ook niet blij van!). Wat is wijsheid? Wie weet wat de maximum inhoud van de oven bij 1300 graden kan zijn om hem nog af te kunnen zekeren op 3 x 25 A?

gevraagd

5 antwoorden

  • Je moet kijken hoeveel kilowatt de door jou gewenste oven maximaal gebruikt en vervolgens een installateur vragen wat nodig is aan amperage.
    beantwoord
  • Hallo Petra,kijk eens bij Thoma ovens op de site
    er staat een overzicht, aansluitwaard/vermogen/nuttige inhoud van ovens.
    beantwoord
  • Ik had al eerder op die site gekeken, maar waar de elektriciĆ«n mee komt is als in de tabel 3*16 Ampere staat, hij in de meterkast 3*25 Ampere moet afzekeren. Daarmee zit ik dan aan de limiet wat betreft de vastrecht-kosten die ik wil betalen. En ik zou het liefst een oven hebben die 80 cm hoogte binnenmaat heeft. Bij Toma is die 3*20 Ampere, de elektriciĆ«n gaf aan dat die hoger afgezekerd moet worden...
    beantwoord
  • Gerrit, ik zal je advies ter harte nemen en kijken wat de installateur dan voor een advies geeft.
    beantwoord
  • Indien je aansluitcapaciteit 3 x 25 A en de groepenkast is met 3 x 16 A (dit is de meest voorkomende situatie) afgezekerd dan kun je maximaal, met krachtstroom, een oven gebruiken tot 10 kW. In de praktijk komt dat neer op een deuroven van 125 liter die tot 1300 graden kan gaan. Kijk eens voor oven orientatie op http://www.artie.nl/.

    Succes
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.