ALGEMEEN > Techniek > Tekenen op keramiek

ik ben geen keramist maar wil een serie witte geglazuurde kleibeelden maken en daar vervolgens op tekenen met een zwarte lijn. Ik las hier een discussie over de multipen (van maart 2009) en heb nog enkele vragen.

Is het gebruik van de multipen te vergelijken met een witte correctiepen (Typex)? Ik zag op de foto dat de aanzet en het einde van de lijn wat meer uitvloeit tot een kleine druppel....is dat te vermijden?

In eerste instantie wil ik alleen lijnen maar in de toekomst wil ik ook proberen de gewassen techniek van de tekeningen na te maken. Heeft iemand een suggestie hoe ik dat het beste kan aanpakken (met oker en transparante zwarten) Meer voorbeelden van de tekeningen zoals ik die wil maken zijn te zien op mijn site. (www.hanslemmen.nl)

Als proef teken ik eerst op reeds bestaande beelden (gekochte kitschbeeldjes) en vervolgens wilde ik zelf grote witte beelden maken. Ik kan dan kiezen tussen op de ongeglazuurde of op de reeds geglazuurde huid tekenen. Wat maakt het verschil en wat is eenvoudiger?
Bijlagen:

11 antwoorden

  • Hallo Hans,je kan ook op bisquit gebakken klei met een onderglazuur potlood tekenen of op natte klei met zwarte engobe en een dun kwastje wat ikzelf het liefste doe.
    De achtergrond zou je op leerharde klei al kunnen kleuren met engobe of oxyde en dan na de bisquitstook de zwarte lijnen erop aanbrengen of eerst de achtergrond aanbrengen op natte klei,even laten drogen en dan met een engobe de zwarte lijnen.
    Ikzelf vind de leerharde klei makkelijker omdat je na de bisquitstook nog een laagje extra of details aan kan brengen,dus bij de eerste stook de grote vlakken en later de kleine lijntjes.Eigenlijk ook zoals je zou schilderen,daar begin je ook met de achtergrond.Wel eerst proefjes maken hoedik je de oxyde aan zou willen brengen.Als je na de bisquitstook de glazuur aan wilt brengen dan de transparante glazuur spuiten omdat je het anders uitveegt.
    Mocht je dan nog wat lijntjes extra willen aanbrengen kan dat nog op de glazuur met opglazuur [majolica]voordat die de oven ingaat.Je kan dus op 3 lagen je decoratie aanbrengen,uitvinden wat jou het beste lijkt.
    Moeilijk he als je meer keuzes hebt,gewoon uitproberen wat het beste bij je past.
    beantwoord
  • dank je, maar potlood en penseel vielen al eerder af omdat ik een strakke, overal even dikke lijn wil. Op het gewelfde en onregelmatige oppervlak wil ik me op de tekening kunnen concentreren in plaats van op het strak houden van de lijn. Ik zoek dus iets waarbij het niet teveel uitmaakt als de druk op het tekenmateriaal verschilt.

    Wat ik tot nu toe op internet vond is:
    -de "Multipen", en iets vergelijkbaars van "Figaro"
    -een "lakpen"
    -een "vuurvaste stift"

    met geen ervan heb ik ervaring.
    waarmee zou je de meest fijne lijnen kunnen zetten. M.a.w. welke lijkt het meest op een gewone viltstift? Wat zijn de ervaringen met deze materialen?

    Wat het schilderen betreft dat laat ik maar even tot een later stadium.
    beantwoord
  • Beste Hans,
    Misschien dat je met Mayco glazuur wel iets kunt.Ik heb recent enkele werkstukken gezien.Het was schilderwerk op keramiek tot in detail.Mayco is volgens mij een product zoals Duncan.Mayco kun je op gewone temperaturen stoken ,er zijn er zelfs die steengoed temperatuur aankunnen.Het was een soort onderglazuur die geëvolueerd is tot een glazuur.Zo heb ik het een beetje begrepen.
    Het soort Mayco waar ik mee gewerkt heb tijdens een workshop verwerkte zich heel goed.Niet streperig of vlekkerig ,ook na het stoken zag er alles mooi egaal uit.Maar zoals met veel in de "glazuurwereld" is het zoeken naar datgene waar je zelf mee verder kunt .
    www.maycocolors.com

    Ik heb ook gewerkt met de Multipen maar zoals je inderdaad zelf al aangeeft zie je makkelijk de aanzet maar misschien dat dit ook met ervaring te maken heeft.

    Succes met je zoektocht en je creativiteit,
    Sonja Deckers
    beantwoord
  • Hans, ik wil ook nog even aanstippen dat er nog een tekenmedium is:
    www.ceraline.be . Laat me uw bevindingen weten.
    beantwoord
  • bedankt, maar zowel zo te zien zijn maycoglazuur en ceralinekrijtjes geen tekengereedschap voor dunne lijnen.

    Ik zoek een tekengereedschap in plaats van penseel of potlood voor strakke, vrij dunne lijnen.
    De multipen is inderdaad het meest veelbelovend maar het uitlopen tot een druppeltje bij de minste vertraging bij het zetten van een lijn lijkt een serieus probleem te worden.

    Ik hoopte dat het als een Typex correctiepen zou zijn want daarbij is dat niet het geval maar de vloeistof in de multipen is blijkbaar dunner. Ik ga het toch proberen. Als iemand met dit probleem ervaring heeft hoor ik het graag.
    beantwoord
  • Hallo Hans,

    Misschien zou je het kunnen proberen met een kroontjespen of een oost-indische inkt pen.
    Je zou dan een opglazuur poeder aan kunnen maken met een medium tot inktdikte en daarna op het, ontvette, beeld tekenen.
    Makkelijk gaat het niet maar het kan wel.

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Ook een kroontjespen vereist alle aandacht op het technisch aspect van een lijn juist trekken. Zeker op holle en bolle oppervlakten. Een constante druk en de richting zijn er zelfs nog belangrijker dan bij een potlood of penseel.
    beantwoord
  • Even vlot een tekening, gedeeltelijk ingekleurd met dergelijk materiaal waarnaar Hans op zoek is, is er naar mijn mening verder niet kant en klaar, na alles wat genoemd is.
    Mijn mening hierin is dat de allerfijnste lijntjes getrokken worden met een héel dun penseel en vereist vakmanschap/ervaring.
    Gezien de getoonde tekening en de aanreiking die je gaf dat je geen keramist bent, Hans, is glazuurpotlood misschien dan het beste om het dichts bij het gewenste te komen.
    Voorbeeld er van: zie tekening op keramiek op de site:
    http//marrie.punt.nl
    Geeft misschien een stukje duidelijkheid voor Hans wat hij wil of juist beslist niet wil en wat dus permanent af kan vallen. Ook de ceraline wasco staat op die site maar dan in een héél andere vorm.
    beantwoord
  • Hallo Hans,

    Als de ondergrond niet al te gewelfd is zou je transfers
    van je tekeningen kunnen laten maken en die er op doen.
    beantwoord
  • De Portugese kunstenaar Montsalvatje maakt een enigszins vergelijkbaar soort tekeningen en ook op keramiek. Ofschoon mijn objecten en tekeningen heel anders zullen zijn, geeft dit een redelijk beeld.
    Zijn er mensen die zelf vergelijkbaar werken en kunnen die iets over de gebruikte techniek zeggen? Ik weet dat het weer heel anders dan bv. multipen is. Mogelijk is het een paradox dat ik enigszins spontaan wil kunnen tekenen en een dergelijk resultaat. Maar daaruit komt dan uiteindelijk wel een techniek tevoorschijn.

    Op de foto is geloof ik ook met sjablonen en spuittechnieken gewerkt (klopt dat?). Dat is te geconstrueerd voor de (relatief) spontane werkwijze die ik zoek.

    Met een watervaste stift op gekochte kitschbeeldjes tekenen gaf een grote vrijheid. Die vrijheid wil ik zoveel mogelijk op mijn zelf te maken beelden behouden met duurzaam tekenmateriaal.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Beste Hans,
    Ik ben zelf lange tijd op zoek geweest om een spontane tekening te kunnen plaatsen op keramiek.
    Ik heb werk gezien waar ball-pont lijnen te zien waren op wit porcelein. Deze lijnen bleken via transfers beplakt en gestookt te zijn.
    Je kan een originele tekening laten drukken op een transfer en die later als opglazuur op je werk plaatsen en stoken tot 840 graden C.
    Bij SDL in Westerhoven kan dit. Je moet echter wel iets afweten van photoshop om het werk in het goede formaat en DPI te kunnen aanleveren.

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.