ALGEMEEN > Techniek > de kunst van het decoreren

Een mooi uitgevoerd boek. Een echte "must have".
Hanneke

9 antwoorden

  • Goed dat je er over begint Hanneke ,maar ik zelf was toch enigszins teleurgesteld toen ik het boekje ontving .
    De bladen zaten allemaal nog aan elkaar geplakt (moest de hoekjes los scheuren ) Fabricage fout ? )

    Van een collega keramiste hoorde ik dat ze de uitvoering wel heel erg matig vond (kwaliteit van het boekje ) aangezien de prijs van het boekje ,tevens was het bij haar ook nog nat geworden (niet goed genoeg verpakt )

    Verder hadden we hoop op toch nog wat meer uitleg over de decoratie technieken.

    In het verleden heb ik wel eens meer een boekje besteld via kLEI en dat was echt kwalitatief veel beter

    groet Anna
    beantwoord
  • Uit het boekje zelf heb ik wel leuke tips gehaald om anders naar mijn werk te kijken.

    Maar ook bij mij zaten alle bladen aan elkaar geplakt...erg jammer......
    beantwoord
  • Ik moet toegeven dat ook alle bladen bij mij aan elkaar zaten. Maar ik heb deze zonder veel moeite los gekregen.
    De informatie is zoals in de bladen vermeld, dus qua inhoud bekend, alleen nu erg leuk alles bij elkaar te hebben.
    Zelf vind ik het nog steeds fijn dit naslagwerk in mijn kast te hebben.
    Hanneke
    beantwoord
  • Tsja, wat moet ik er van zeggen?

    Er staat een aantal leuke persoonlijke verhalen in.
    Meer gericht op de kunstenaars dan op de kunst van het decoreren zelf.
    Ik bedoel hiermee te zeggen dat de in het boek vermelde decoratietechnieken direct in verband staan met de specifieke werkwijze van de kustenaar zelf en niet in algemene zin.

    Daar kunstenaars vaak opgeleid zijn in een setting van moderne kunst, zie je dat de getoonde technieken daarmee in lijn staan.

    Ik vind het bijvoorbeeld allemaal prachtig hoe men met allerlei apparaten de klei bewerkt in een atelier of studio, maar ik ben niet van plan om dergelijke apparatuur aan te schaffen, noch om een studio af te huren.

    Het boekje is op zich best leuk, maar ik mis een breder perspectief, zoals bijvoorbeeld het bereiken van verschillende effecten met glazuur (niet alleen raku en houtovens svp) dat je op verschillende manieren kunt opbrengen en in verschillende diktes.

    Het boek is niet gericht op de toegankelijkheid van keramische decoratietechnieken zoals je die in de markt het meeste tegenkomt.
    Persoonlijk vind ik het te gericht op de kunstenaar zelf en niet op het vinden van je eigen draai binnen de beschikbare mogelijkheden.

    Het boek is inductief en niet deductief.

    beantwoord
  • Juist Merlijn !

    Zelf heb ik veel ervaring met het vervaardigen en decoreren van keramiek ,maar toen ik het boekje aan mijn cursisten voorlegde kreeg ik heel veel vragen over de beschreven technieken .

    Een cursist heeft een techniek via het boekje uitgeprobeerd ,maar kwam daar met het boekje als leidraad alleen echt niet uit .

    Misschien is dat ook niet de bedoeling van het boekje ,maar meer een klein kijkje in de keuken van de verschillende keramisten .

    groet Anna
    beantwoord
  • Dergelijke problemen kan ik me goed voorstellen Anna.

    Als je een beetje doordenkt over de titel van het boek in dat verband, dan kun je tot de wrange conclusie komen dat kunst (van het decoreren) slechts is voorbehouden aan kunstenaars.
    beantwoord
  • Ik denk dat het boekje bedoeld is als leidraad, als inspiratiebron voor de kunstenaar en niet als lesmateriaal.
    Mogelijk komt de kunstenaar te veel naar voren....
    Zelf vind ik dat geen probleem. Een beetje creatief mens kan hier veel uithalen.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Dag allemaal,

    De kunst van het decoreren is bedoeld als inspiratiebron, niet als een directe doe-gids. Zelfs bij dezelfde techniek maakt iedereen verschillend werk, en gelukkig maar. Het blijft voor iedereen persoonlijk zoeken en een eigen weg vinden. Daarbij helpt het boek door veel wegen te laten zien.

    Als er klachten zijn over plakkende bladzijden en dergelijke dan doen we daar niet moeilijk over. Stuur uw boek op naar Stichting KLEI, adres zie onder, en bij serieuze klachten krijgt u kosteloos een nieuw exemplaar toegestuurd.
    Keramisch magazine KLEI
    Wolsbergerweg 38
    3781 PE Voorthuizen
    beantwoord
  • Dat doel is bij mij bereikt. Ik zie het inderdaad als een inspiratiebron en ik ben dus ook blij met het boek.

    Mijn bladzijdes zaten inderdaad aan elkaar geplakt en bij het loshalen is er ook een bladzijde los van de ringband gekomen,....maar ach, het boek ligt in mijn atelier en ik zal het ook best een paar keer met kleihanden aanpakken.

    Dus ik vind het inderdaad jammer dat het in de afwerking bij het boek niet helemaal goed is gegaan, maar ik heb mij er over heen gezet en ik hoop dat Klei nog een paar inspirerende boeken uitbrengt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.