ALGEMEEN > Ovens > Onderin de oven is glazuur gelopen

Hallo, ik ben docent beeldende vorming en sinds kort zelf ook bezig met klei en keramiek. Nu hebben mijn leerlingen verschillende leuke werken gemaakt maar te dik geglazuurd.... Altijd moeilijk om dit in de gaten te houden. De glazuur is gaan lopen op de ovenplaten, echt grote dikke uitgelopen plekken, maar erger nog ook onderin de (boevenlader) oven. Is er een mogelijkheid hoe ik dit er weer uit krijg of een andere slimme tip? Kan ik nu gewoon wel bakken met de oven etcetc?
Ik hoop op reacties en op de meest eenvoudige manier om dit volgende keer te voorkomen. Een ding heb ik zelf al bedacht; niet uit laten steken van de ovenplaat. Maar wat is de meest eenvoudige en snelle en gezondste manier om ovenplaten te beschermen?
Met dank voor jullie meedenken,
Kim Wintermans
gevraagd

3 antwoorden

  • dag Kim,
    wat een vervelnd ongelukje.
    Glazuur op ovenplaten hak ik er met een beitel af of ik zet er de haakse slijper op met een diamantschijfje.
    Op de bodem van je oven is dat wat lastiger.
    Als het glazuur er mooi bovenop ligt zou ik er voor kiezen om het er af te hakken. Wel heel voorzichtig want je kan heel makkelijk door de bodem heen slaan.
    Als het er al ingetrokken is zou ik er niets aan doen.
    Een laag aluminiumhydroxide op de bodum van je oven voorkomt dat erop gelopen glazuur vastbakt.
    Voor ovenplaten kun je gebruik maken van Bat wash. daar zijn verschillende recepten voor
    Zelf gebruik ik twee delen alumniumhydraat op een deel kwarts aan maken met 2% tylosen en meerdrere dunne lagen kwasten.
    Voor bat wash zijn er ook andere recepten, maar deze bevalt mij goed.
    succes
    hans
    beantwoord