ALGEMEEN > Diversen > Geen Belgen

ik ben nu al een ganse tijd geaboneerd op klei
en wat mij opvalt dat het vooral nederlanse keramisten zijn die aanbod komen er zijn toch ook goei belgische keramisten waarom laten we die mensen niet eens aanbod komen
gevraagd

40 antwoorden

  • U hebt waarschijnlijk het januarinummer 2009 gemist.
    Dit extra dikke nummer stond bol van de Belgische keramiek. En als extra in dit nummer bovendien de catalogus van de tentoonstelling 'With love... from Belgium'. Deze tentoonstelling van hedendaagse Belgische keramiek was van 15 februari t/m 7 juni 2009 te zien was in keramiekcentrum Tiendschuur in Tegelen.
    beantwoord
  • dat heb ik gezien en gelezen wat trouwens goed was maar ik bedoel in het algemeen
    beantwoord
  • Je hebt gelijk,

    Dat was destijds ook bij het NVK (Nederlandse vakgroep Keramisten) het geval, toen ging het niet over Nederlandse en/of Belgische keramisten, maar werd er (steeds) aandacht besteed aan dezelfde gerenomeerde keramisten, jonge of onbekende keramisten kwamen niet aan bod. Dit is/was van mijn kant geen jaloezie maar een constatering.
    beantwoord
  • In de Colofon van keramisch magazine KLEI staat dat de redactie graag artikelen ontvangt van lezers. Deze artikelen mogen praktisch, technisch of experimenteel zijn, maar ook adviezen, doe-artikelen en vragen zijn welkom. Helaas komt er vanuit België weinig tot niets binnen. Dus: stuur een korte beschrijving van uw werk vergezeld met foto's naar KLEI via info@klei.nl of naar het adres: KLEI, Wolsbergerweg 38, 3781 PE Voorthuizen. Mvg Yoka van Hattum.
    beantwoord
  • Of wordt wel afgewezen ( van een keramist die wél een naslagwerk over Vlaamse en Nederlandse keramisten op zijn naam heeft ). ???
    beantwoord
  • dag Lucien
    afgewezen worden is een risico van het vak.
    niet insturen betekent in ieder geval niet geplaatst worden. :(
    groet Hans
    beantwoord
  • Afgewezen worden kan verschillende redenen hebben. Teveel ingekomen kopij op dat moment, teveel dezelfde onderwerpen etc. De redactie streeft er naar dat in elk nummer verschillende categorieën zijn vertegenwoordigd. Op basis hiervan moeten nu eenmaal keuzes worden gemaakt. Maar u kunt altijd opnieuw kopij indienen. Mvg Yoka van Hattum.
    beantwoord
  • ik als keramist in belgie die de laatste tijd niet uit de dagbladen weg te denken is. heb al verschillende artikels opgestuurd, met dan als antwoord want ik heb het hier nog altijd staan dat er geen plaats voor is .ik lees klei al toen het indertijd nog stook was ,want nu om niet te stoefen maar deze middag werd er een werk van mij ingehuldigd
    een vriend stuurde jullie een artikels, over mijn manier van werken met klei .belgie is een klein land maar geeft heel wat goei keramisten .
    onder de ongekende
    beantwoord
  • Op zich vind ik dit een hele goede tip van Dimitri want wanneer je een bepaalde periode 2 abonnementen hebt (zowel van KLEI als van NVK een abonnement te nemen) dan komt men er achter dat bepaalde artikelen elkaar opvolgen. Als voorbeeld neemt vandaag KLEI een bepaald artikel onder de loep en een paar maand later leest men over dezelfde persoon of iets wat op hetzelfde neerkomt, in NVK (Keramiek) of mogelijk andersom. (niets nieuws onder de zon??)
    Het zou een nieuwe opening kunnen zijn om België er volledig bij te betrekken.
    Dergelijke personen als Dimitri, met liefde voor het vak, kon nog wel eens zéér boeiend zijn voor menigeen die dit blad lezen of jaren abonnee zijn. With love from Belgium, was een schot in de roos. Ik heb er meteen twee bij besteld voor mijn Belgische vrienden.
    België is misschien een klein land Dimitri, maar groots in het vrij geven van kennis betreffende de keramiek.
    Dat is, door de jaren heen, mijn ervaring.
    beantwoord
  • ik schop misschien nu tegen een aantal mens hun benen. maar geef de mensen die goed bezig zijn ook de kans ,luister ook eens naar hun verhaal ,en dan spreek ik over keramisten die al een aantal jaren bezig zijn. ik heb het geluk dat ik er altijd mee bezig ben sta er mee op ga er mee slapen mijn liefde voor het vak is groot maar ik alleen kan zeggen voor me zelf het is goed. ik laat de anderen kijken, en hun mening zeggen er zal altijd pro en contra zijn .maar laat die ongekende mensen met liefde voor het vak ook hun verhaal vertellen, en hun werk naar de buitenwereld tonen.

    nederland en belgie ik dank u
    beantwoord
  • Dag Fred
    Dit is ook een van de redenen ,waarom ik mijzelf nooit heb aangesloten bij de NVK .
    De aandacht gaat te vaak naar dezelfde mensen uit.(wordt een beetje saai steeds hetzelfde werk te zien )
    Ditzelfde gaat ook op voor galleries, je krijgt geen poot aan de grond (op de gemeentehuizen ,bibliotheken etc na )
    Het lijkt er veel op dat je een kruiwagen moet hebben .
    groet Anna
    beantwoord
  • Ik weet het wel!
    je kunt super trots zijn op jezelf !Je staat er maar mooi tussen !
    Verder gewoon lekker doorgaan met werken en de moed niet in de schoenen laten zakken.
    Er zijn gelukkig genoeg mensen die jouw werk waarderen.
    Wat ik nog even kwijt wil is dat galeries tegenwoordig moeite hebben om te blijven bestaan (de verkoop gaat slecht )
    Als je al wil/mag exposeren dan moet je als exposant mee betalen aan van alles en nog wat(uitnodigingen hapjes ,drankjes etc ) tegenwoordig moet je soms zelf betalen als je ergens wil exposeren en dan niet te vergeten het percentage wat je moet afstaan .
    Maar een artikel in een blad dat zou wel eens leuk zijn ! Ik wens je veel succes en vergeet niet :de aanhouder wint ! groet Anna

    beantwoord
  • anne
    als we nu samen op de tafel klopen en tonen wat we kunnen want ik heb soms de indruk dat er boven ons hoofd beslist word
    beantwoord
  • Hallo, ik ben ook een Belg, maar Klei is en blijft een goed blad waar ik telkens weer naar uitkijk. Misschien is de tijd rijp om een nieuw blad "klei-be" op te richten, het blad zou zeker goed worden verkocht. Ook België heeft heel veel goede keramisten die een ruimer publiek zoeken, vooral om hun werken te verkopen. In België zijn er te weinig markten en dat is heel spijtig. Dus moest er zich iemand geroepen voelen of kan Klei een zuster oprichten in de lagere landen? Klei-be klinkt toch goed?
    beantwoord
  • Liliane,
    Zulk een blad heeft wel degelijk bestaan in België : De Draaischijf. Om zo een blad staande te houden is voor Vlaanderen alleen, niet leefbaar om reden dat dit een te klein gebied beslaat met nog eens minder abonnees. Wij zitten ook nog met de tweetaligheid en dit blad meertalig uitbrengen is totaal onmogelijk. Een bijkomend en niet te onderschatten probleem is dan nog de doelgroep. Voor Nederland heeft men het NVK wat zich tot prof. en semi-prof. kan richten en KLEI dat zich aanvankelijk tot de hobbykeramist richtte. Gestaag is inhoud en opmaak verbeterd door de jaren heen. Zo een blad opmaken kan enkel door vrijwilligers om het betaalbaar te houden. Vraag dit maar eens aan de redactie van KLEI. Hoed af voor hun medewerkers, en dit meen ik. Zoals het spreekwoord zegt, de beste stuurlui staan aan wal. :-)
    beantwoord
  • ik verwijtde redactie van klei niks het is zo als lucien zegt het is een goed blad alleen is het over de nederlandse keramisten en de belgische keramisten komen weinig of niet aan bod en als ze aanbod komen dan is het de groep keramisten die we allemaal kennen
    beantwoord
  • Hallo,
    Ik ben een Belg die 6 jaar terug in de kleiwereld stapte. Als leek nam ik een abonnement op klei en was en ben ik regelmatig op dit forum. In de begin
    periode, tijdens mijn wekelijkse cursusperiode had ik een reeks vragen, welke ik in het forum plaatste. Steeds kreeg ik een helder en vriendelijk antwoord en, 3 van mijn vragen werden,over een periode van één jaar in het blad gepubliceerd. Door omstandigheden en keuzes ben ik gestopt met het abonnement, maar volg ik dit forum nog dagelijks.
    Wat ik bedoel is dat de mensen achter het blad klei hun best doen en volgens mij geen onderscheid maken tussen belgen of nederlanders.
    beantwoord
  • ja ik weet het al en ik zeg ook niet dat ze hun best niet doen maar er staat te weinig nieuws over onbekende belgische keramisten ik lees het blad al toen het nog stook noemde en dat is lang geleden en lees het nu nog moest het niet goed zijn zou ik het niet lezen alleen wat meer over ongekende belgisch keramisten
    dank u
    beantwoord
  • hallo Dimitri
    Misschien is het een troost dat er op het forum juist alle ruimte is voor onze Belgische collega's die daar dan ook veel gebruik van maken.
    beantwoord
  • Door het secretariaat KLEI is rechtstreeks via de e-mail naar Dimitri Cambier gereageerd. In deze reactie is o.a. toegezegd dat in de e.v. redactievergadering het punt aan de orde zal worden gesteld. Maar een van de problemen is o.a. dat de redactie weinig of helemaal geen informatie binnen krijgt over Belgische keramisten, zowel bekende als onbekende keramisten.

    V.w.b. het blad Stook. Dit is destijds verschenen in de periode september 1996 t/m april 1997 en was geen voorganger van KLEI.
    KLEI is in 1980 voor het eerst verschenen onder naam Klei & Hobby, vervolgens is de naam gewijzigd in KLEI in al haar facetten. Sinds juli 2002 is de nieuwe naam: keramisch magazine KLEI.
    beantwoord
  • klei en hobby heb ik ook nog maar wist niet dat stook iets apart was
    beantwoord
  • Hallo Anne v/d z,

    Kun je nagaan, de periode waar ik het over had is 33 jaar geleden. (1977) Er is dus wat dit punt betreft weinig tot niets veranderd merk ik, ofschoon de NVK vakgericht goed in elkaar steekt. Ik vond persoonlijk dat de NVK destijds last had van tunnelvisie.

    Bij o.a. gemeentehuizen, galleries en musea moet je (vaak) door een ballotage commissie heen die het werk van jou en/of keramisten beoordeeld. Het komt ook voor dat je werk beoordeeld wordt door een ballotage commissie die niet kijken naar de technische kant van het vak cq werk maar hun persoonlijke smaak laten prevaleren, en dan moet je mazzel hebben dat je door de ballotage heen komt.

    Groet, Fred
    beantwoord
  • Helemaal waar en ik zal er nog maar eens een schepje bovenop doen (het zal mij niet in dank worden afgenomen door iedereen helaas).
    Het volgende: Ook bij de NVK en andere verenigingen voor keramisten is er de ballotage commisie, ik vraag mij alleen af is het echt ballotage commissie ?
    Waar kijkt een ballotage commissie naar? Is het niet in hun eigen belang om zoveel mogelijk betalende leden te hebben?

    Wie het weet mag het zeggen !

    Het blad klei ,mooi en heerlijk als ik het weer eens lees, maar wat zijn de criteria om een artikel geplaatst te krijgen? wat is hun ballotage?

    Ook galleries, weer insturen van fotos en CV etc, je krijgt geen eens een berichtje terug (niet netjes)

    Let wel ik heb het hier niet over mijzelf, maar een veel gehoorde klacht van collega keramisten

    groet anna.m
    beantwoord
  • Dag Anne,

    n.a.v. jouw opmerking:
    Is het niet in hun eigen belang om zoveel mogelijk betalende leden te hebben
    Nee dat is niet in hun eigen belang.

    De NVK is een vereniging voor beroepsmatige keramisten. Om toegelaten te worden moet die beroepsmatigheid getoetst worden.

    Over die toetsing zijn binnen de vereniging al vele debatten gevoerd en het is geen eenvoudige materie.

    Zelf ben ik in de jaren 80, 4 jaar bestuurslid ledenbeleid en 2 jaar voorzitter van de NVK geweest.
    Met betrekking tot het huidige beleid zal er niet zoveel veranderd zijn.

    Om terug te komen op jouw opmerking, het is dus geen belang om zoveel mogelijk betalende leden te hebben.
    Het belang van de NVK is dus zoveel mogelijk beroepsmatig werkende keramisten als leden te hebben.

    Voor Klei ligt deze situatie anders omdat dit geen beroepsvereniging is

    groeten, Hans
    beantwoord
  • Hallo Hans,
    Ik begrijp je verhaal betreffende de NVK.
    Citaat:MET BETREKKING TOT HET HUIDIGE BELEID ZAL ER NIET ZOVEEL VERANDERD ZIJN. Kortom er is dus nagenoeg niets veranderd heb ik het idee.

    Even over de vele debatten waar je het over hebt i.v.m. de toetsing, men was het blijkbaar binnen de vereniging onderling "naar mijn idee" niet eens over hoe, en op welke manier te toetsen, dan wordt het zeker geen eenvoudige materie, en dat terwijl in de statuten staat aangeven welke criteria de NVK betreffend de toelating binnen de vereniging hanteert, deze staan in het "LEDEN BELEID" onder artikel 2 van de statuten, blad 11. (op internet - pdf) Dus begrijp ik niet waarom het geen eenvoudige materie is, naar mijn idee lijkt het niet zo moeilijk, de NVK houdt zich aan de statuten respectievelijk de criteria binnen de vereniging om een nieuw lid toe te laten.
    beantwoord
  • waarom zo moeilijk
    of wel is je werk goed of het is niet goed ik ben professioneel bezig van smorgens tot s'avonds
    7op7 en heb al veel gezien en voor mij is het gewoon ik hou van die persoon zijn werk of niet ik vraag me niet af is hij gekend in welke galerijen staat hij heeft hij al de helft van de wereld gezien nee ik kijk naar het werk en dat verteld me duizend maal meer dan al die regeltjes
    dank
    beantwoord
  • Hallo Dimitri,

    Zo makkelijk zou het eigenlijk moeten zijn/gaan, maar in Nederlad en bij de Vereniging NVK hebben ze die regeltjes nu eenmaal wel, daar hebben ze statuten en criteria om toegelaten te worden. (zie onder)

    Ik heb zelf destijds bij zeer gerenomeerde potterij's in Nederland gewerkt en daarna geprobeerd mijn eigen pottenbakkerij op te zetten om zelfstandig te zijn, helaas was ik bij de start daarvan aangewezen op de (toen nog) BKR........ik kreeg geen poot aan de grond door o.a. bureaucratie. Het is uiteindelijk goed gekomen.

    Groeten, Fred

    Ledenbeleid:
    Artikel 2
    1. Aanmelding voor het lidmaatschap als bedoeld in art.4 sub 2 van de statuten geschiedt als volgt: Op aanvraag wordt een uniform formulier verstrekt, waarin alle inlichtingen gevraagd worden, die van belang zijn voor de ledenadministratie en voor het vaststellen van de beroepsmatigheid van het kandidaat lid. Zulks wordt getoetst aan de volgende criteria:
    - het behalen van een diploma aan een door de overheid erkende beroepsopleiding;
    - het door zelfstudie of door studie bij een gevestigd keramist bereiken van een beroepsmatig niveau, in combinatie met een zelfstandig, beroepsmatig uitoefenen van het beroep, gedurende een periode van drie jaar aaneengesloten;
    - het met regelmaat voortbrengen van werk van professionele kwaliteit;
    - het beschikken over een volledig geoutilleerd atelier;
    - het voeren van een boekhouding en het voldoen aan de verplichtingen uit de om-zetbelasting wetgeving;
    - het regelmatig exposeren of op andere wijze tonen van het werk met het oog op inkomstenverwerving;
    - het toegekend hebben gekregen van een individuele subsidie van de overheid;
    - en aan overige door het kandidaat lid aangedragen feiten, die tot het vaststellen van de beroepsmatigheid van het kandidaat lid kunnen bijdragen.
    beantwoord
  • Dag Fred,

    aangezien ik geen bestuurlijke functie heb bij de NVK op dit ogenblik kan ik natuurlijk alleen spreken over de periode waarin ik in het bestuur zat.

    Over het beleid waren we het destijds wel eens, beroepsmatigheid, waarbij de criteria van het voorzieningsfonds van kunstenaars als leidraad werd gehanteerd.

    Problematiek waarmee je geconfronteerd werd:

    een keramist die beroepsmatig werkt, eigen atelier heeft, die zich beroepsmatig presenteert, maar uit zijn activiteiten geen inkomsten genereert.

    aangezien veel keramisten geen volwaardig inkomen genereren moet de beroepsmatigheid dus getoetst worden aan andere zaken.
    - het hebben van een eigen atelier
    - zich op een professionele wijze presenteren, portfolio e.d
    - het presenteren van zijn werk, exposities markten e.d.
    - het hebben van een (academische) opleiding

    dat zijn een paar dingen die zo in mijn herinnering boven komen drijven.
    Elk van die punten is niet zwart of wit, maar er zijn vele grijstinten.

    De verleiding om de kwaliteit van het werk daarbij te betrekken was naturlijk groot, maar dat mocht statutair niet.

    Ik hoop dat je op deze wijze kunt begrijpen dat de statuten het hadden over beroepsmatigheid maar hoe dat te meten.
    Vandaar de debatten.

    groet Hans
    beantwoord
  • Dag Dimitri,

    Zo makkelijk zou het eigenlijk moeten zijn/gaan, dat beaamt Fred.

    Helaas werkt het ziet zo.

    Wanneer een selectie plaats vindt op basis van wat goed werk is, dan wordt de selectie mede afhankelijk van de kwaliteit van het werk.
    Dan wordt de persoonlijke smaak een van de criteria.

    Bij een selectie commissie van een persoon een uitgesproken smaak, bij een commissie het gemiddelde van die smaken.

    Op die manier krijg je een subjectieve selectie.
    Dat lijkt me geen goed plan.

    groet
    Hans
    beantwoord
  • dag hans
    ik mocht ooit tussen de grote keramisten van belgie staan met eigen werk niet aan de hand van regels en statistieken maar om dat mijn werk goed was moet ik meer zeggen
    beantwoord
  • Hallo Hans,

    Bedankt voor je reactie.

    Je schrijft:
    Problematiek waarmee je geconfronteerd werd:
    een keramist die beroepsmatig werkt, eigen atelier heeft, die zich beroepsmatig presenteert, maar uit zijn activiteiten geen inkomsten genereert. dat zijn een paar dingen die zo in mijn herinnering boven komen drijven.
    Elk van die punten is niet zwart of wit, maar er zijn vele grijstinten.
    De verleiding om de kwaliteit van het werk daarbij te betrekken was naturlijk groot, maar dat mocht statutair niet.
    ------------------------------------------------------------------
    Daar had Dimitri het dus ook over, kijk naar de kwaliteit van het werk van de keramist(en)

    Jullie zaten naar mijn idee destijds dus met het probleem dat de stututen in de weg zaten om een goede toets te kunnen bewerkstelligen, kortom als keramisten met o.a. prachtig werk zich wilden aanmelden als lid van de NVK en niet voldeden aan de statuten en/of criteria dan was het einde verhaal om toegelaten te worden, of is dit van mijn kant te zwart/wit gesteld. Deze hele zaak had waarschijnlijk ook te maken met het Voorzieningsfonds voor kunstenaars om subsidie te krijgen, of zie ik dit verkeerd.

    Groet, Fred


    beantwoord
  • Dag Fred,

    - het met regelmaat voortbrengen van werk van professionele kwaliteit.
    Dat stond destijds niet in de statuten en is een duidelijke wijziging van het beleid.

    Dat laatste zie je verkeerd. het ging niet om subsidie te krijgen.
    Het was zo dat we hetzelfde beleid als het VVK voerden.

    groet, Hans
    beantwoord
  • regels en statuten gewoon om ziek van te worden ik begin te denken als je niet in een elitaire groep behoort je gewoon geen kans maakt.
    wanneer is je werk goed daar wil ik nu eens een antwoord op want de laatste tijd hoor ik niet anders over regels en statuten enz mijn werk word opgebouwdmet rolletjes klei maar word minderwaardig bekeken ja wat hij draait zijn werk niet en daar ben ik nu toch over mijn kook punt
    beantwoord
  • Dag Dimitri,

    goed werk maken en erkenning daarvoor krijgen zijn twee verschillende zaken.

    Een uitspraak zoals het werk is minderwaardig omdat het niet gedraaid is zegt meer over degene die die uitspraak doet dan over het werk.
    (in afrika is de draaischijf oorspronkelijk nooit in gebruik geweest en werden alle potten handgevormd, welk een prachtig werk is daar niet gemaakt)
    Jouw werk mag er zijn, compliment. Om dergelijke potten met de hand te vormen is een goed ontwikkelde vaardigheid en vormgevoel noodzakelijk.

    Goed werk maken is dus een ding.

    Een ander ding is dat je om erkenning te vinden naar buiten moet treden. Dat betekent dus werken om een plek te veroveren op het podium van de kunst.
    Dat is een heel ander vak dan het maken van keramiek.
    Ook dat vak moet je beheersen en als je dat niet wilt of kunt moet je het door een ander laten doen.

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • dag hans

    het spijt me voor mijn reactie maar voor mij was het eventjes te veel ik kreeg dit te horen van iemand die een gallerij heeft ik kwam er mijn werk tonen maar om dat het opgebouwd is was het niet zo goed iedereen kan opbouwen verteld hij me en daarom dat ik zo boos was
    spijt me
    dimitri
    ps ik probeer te draaien maar zit te veel met de handeling van opbouwen en sla alles door elkaar
    beantwoord
  • Verleden jaar was ik regionale laureaat bij "Kiezen voor Kunst". Het heeft mij wel even in het daglicht gezet en zo een waardering, dat je werk de beste prijs verdient, is heel leuk. Maar dan valt terug de stilte, je doet verder, er is nog steeds evolutie in je werk. Dit is voor veel keramisten herkenbaar. Je kan er niet mee rond je nek lopen omdat de mensen het zouden zien, het is ook niet iedereen gegeven om naar een galerij te gaan. Bij een groep horen die regelmatig een tentoonstelling organiseert is de droom van velen. Zoals Dimitri bezig is, is het oke, hij of andere belgen hoeven niet in Klei te komen. Hij is wie hij is en kan keramiek maken, dat ziet iedereen. Hij kan zelfs met andere materialen zijn keramiek verbinden en zo een werk een betekenis geven. De keramiek maakt een grote evolutie mee de laatste tijd, de combinatie met andere materialen is enorm. Wij in België missen iets om ook die keramiek in de huiskamers te brengen. Kijk maar naar GB, daar leven de mensen met keramiek.
    beantwoord
  • het is gewoon dat ik wat erkenning wil voor mijn werk want nu krijg ik de reactie o is dat maar want als je die draaiers ziet dat is wat anders dat is pas keramiek en dat doet me pijn daarom dat ik zo boos word daarom dat ik me vragen stel waarom geen belgen waarom geen opbouw werk ik ben al enige jaren bezig met keramiek en dan komen ze me zeggen is niet goed want je bouwd maar op ik weet het niet meer
    groetjes dimi
    beantwoord
  • Ik weet niet wie dat tegen je gezegd heeft ,maar diegene heeft er geen kaas van gegeten .
    Bouwen is echt een vak apart ! en niet te vergelijken met draaiers ,het zijn 2 totaal verschillende technieken .
    Om goed te kunnen draaien dat vergt veel oefening ,maar dit zelfde gaat ook op voor opbouwen ,wat mij betreft is dit appels met peren vergelijken .
    Je ziet ook duidelijk verschil in de uitstraling van het werk .

    Breien kan je met de hand doen(2 pennen) of met een breimachine etc .Ook dit ziet een kenner .

    Niets van aantrekken dus en lekker blijven bouwen en doen waar je ,je lekker bij voelt ,dat doe ik ook !
    Mijn werk is een zoektocht (net zoals het leven nietwaar? ) en erkenning ? ,eigenlijk boeit mij dat niet veel zolang ik mijzelf maar erken en iedere keer mijzelf weer overtref met een nieuwe creatie ben ik een gelukkig en blij klei mens .

    groet anna
    beantwoord
  • De redactie van keramisch magazine KLEI wil lezers inspireren en enthousiasmeren in het werken met klei. Daarom proberen we verspreid over het jaar en ook in elk nummer een brede mix aan technieken en stijlen te laten zien. Vanuit een van oorsprong Nederlands hobbytijdschrift is KLEI uitgegroeid tot een vaktijdschrift voor zowel professional als hobbyist, in zowel Nederland als België. Daarbij biedt KLEI ook uitdrukkelijk een podium aan keramisten uit andere landen. Inspiratie overschrijdt immers grenzen.
    Naar aanleiding van de discussie over wel of niet Belgen in KLEI, hebben we de nummers van de laatste paar jaar nog eens tegen het licht gehouden. Qua onderwerpen ligt de verhouding tussen Nederland-België-overige landen ongeveer op 40:20:40. Niet heel slecht, lijkt ons, maar desondanks hebben we in 2008/2009 besloten nog meer aandacht te gaan schenken aan Belgische onderwerpen. Om die reden is onze redactie inmiddels versterkt met een Belgische redacteur.
    Voor elk nummer krijgt de redactie veel persberichten, tips, suggesties en ook kopij toegestuurd. Slechts een klein deel daarvan kunnen we daadwerkelijk publiceren. Daarbij kunnen er verschillende redenen zijn om een bepaald onderwerp af te wijzen, soms simpelweg omdat een ander onderwerp beter past om een rijke variatie in het blad te krijgen. Daarom vragen we ook altijd aan degene wiens onderwerp is afgewezen, om de redactie actuele informatie toe te blijven zenden. Wellicht past hetzelfde onderwerp een volgende keer wel in het blad.
    Hoe zorgvuldig de redactie ook probeert te werken, het kan voor degene die afgewezen is, een grote teleurstelling zijn. Het Discussieforum van KLEI is echter niet bedoeld om tegen het blad aan te schoppen. Evenmin is het bedoeld om het eigen werk te promoten. Dat laatste kan wel door een link te plaatsen in Interessante links en Werk van lezers. Wij beschouwen deze discussie verder als gesloten.

    Redactie keramisch magazine KLEI
    beantwoord
  • dank u
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.