ALGEMEEN > Ovens > Gasoven

Beter is het "misschien" dat collega's keramisten er eens over nadenken om een gasoven aan te schaffen, hoef je ook niet bang te zijn voor je spiralen wat sulfaten betreft, en met een gasoven kunt je ook mooie/leuke dingen doen, o.a. reduceren. (reductie)
Bijlagen:
gevraagd

8 antwoorden

  • Fred, dat ziet er een prachtige oven uit, maar..... niet iedereen heeft de plaats en de middelen zo'n gasoven te plaatsen. De meesten moeten zich reeds tevreden stellen met een kleine elektrische oven. Vakkennis kan hier een groot deel van vervangen van wat een gasoven doet. Iedereen wil ook zo snel mogelijk steengoed bakken, terwijl men nog niet goed weet welke klei daarvoor geschikt is. Eind jaren '70 stond ik me ook te vergapen op de hout - en gasovens van Alain Girel in La Borne. Hij gaf me een gouden raad: haal eerst alles uit aardewerk-temperaturen met een elektrische oven, en als u daar op uitgekeken bent, schakel dan over naar een hogere versnelling. Ik ben er nog steeds niet op uitgekeken.
    beantwoord
  • Niemand is verplicht een gasoven aan te schaffen, ik gaf alleen maar aan om er eens over na te denken, of eventueel te overwegen een gasoven aan te schaffen, i.v.m. de mogenlijkheden die er zijn als je eventueel reducerend gaat stoken of stookt, maar ook betreffende de spiralen kwestie.

    Citaat Lucien:Iedereen wil ook zo snel mogelijk steengoed bakken.

    Dit klinkt vrij generaliserend, ik denk dat een groot deel " zo niet het grootste deel" van onze vakgenoten "misschien" nog (steeds) werkt met een electrische oven, waar je overigens ook behoorlijke temperaturen mee kunt behalen. dus steengoed bakken heeft niet per definitie te maken met een gasoven, maar "naar mijn inziens" meer met de glazuur mogenlijkheden wat reductie betreft, en dan laat ik de houtovens buiten beschouwing.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Toeval wil dat de foto van de oven bovenaan deze reeks, er eentje van ons is. Ik ben al 29 jaar bezig met klei en vond het 3 jaar geleden wel tijd om na jaaaaaaaaaaaaaaren met een elektrische oven te werken, ook zelf eens een eigen gasoven te bouwen.
    Een klus waar we lang en uitgebreid opzoekingswerk voor gedaan hebben want een goede gasoven zelf bouwen is niet eenvoudig maar wel pakken goedkoper dan een elektrische. Vergeet ook niet dat je meer contact hebt met het bakken want onze brander van 50 kw moet zeer goed afgesteld staan en regelmatig bijgesteld worden. En welke keramist smelt niet weg
    :-) bij het zien van de gloed van 1280 °C en dat bij een rustige avondlucht met een goed glas wijn in de hand en wat gezellig keuvelen met vrienden. Onze 250 liter elektrische oven hebben we nog steeds maar gebruiken we vooral voor ruwbak.

    Leo Van der heyden
    www.keramist.be

    (Via de bovenste link bij "links" van www.keramist.be kan je naar mijn blog gaan. Daar staat de bouw van de gasoven beschreven)
    Bijlagen:
    beantwoord
  • ik bouwde mijn oven zelf wilswaar niet zo groot maar heb er toch veel plezier van
    beantwoord
  • dat is toch mooi
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Beste Leo Van der Heyden,

    heb gepoogd de link te vinden met de omschrijving hoe deze gasoven zelf te bouwen, kon het niet vinden. Wel je blog gevonden.
    Zou je de url zelf willen plaatsen misschien?
    dank
    aukje grouwstra
    beantwoord
  • ik ben ook zeer benieuwd.
    ik heb vorig jaar van onze ouwe ronde elektrische oven een gasoven gemaakt.
    de kennis vergaren heb ik ook via deze site gedaan.
    maar nu wil ik een grotere.
    ik vind vooral het kopen van de juiste materialen erg moeilijk
    zou het leuk vinden om er meer van te weten te komen
    beantwoord
  • ik denk dat je iedereen de vrije keuze moet laten wat ze willen ik heb nu twee ovens staan een gasoven waar ik nog altijd mee werk voor aardewerkglazuren en een elektrische oven van 200liter voor droogstook en steengoed en over die laatste heb ik lang nagedacht
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.