ALGEMEEN > Ovens > kanthaldraden hangen los

Misschien is dit al eens langs geweest, maar ik vond het niet in het forum: mijn kantahldraden beginnen los te raken uit hun 'nis'. Heeft iemand en tip om ze op hun plaats te houden? Met een 'knikkertje' klei misschien? Of maakt het helemaal niets uit? Ik heb een ronde Keramikos bovenlader (2001, 70 ltr)
gevraagd

10 antwoorden

  • Hallo Trudy.
    Kennelijk heeft de Keramikos oven dit vaker.
    Ik heb het bij mijn ovens ook. Ik heb 2 ovens staan van hetzelfde type als jij (bovenladers van 50 en van 200 liter) en beiden hebben dit "probleem".
    Tot op heden heb ik er niets aan gedaan.
    Het gaat bij mij dan om één spiraal van beide ovens.
    Mijn informatie is dat men er niet te veel aan zou moeten doen want de spiralen zouden nogal "kwetsbaar" zijn.
    Ik ben benieuwd naar de mening van andere mensen.
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Hallo Trudi en Marrie,
    Het enig wat er op zit volgens mij is heel voorzichtig op de punten waar ze zijn uitgezakt deze vastzetten met een stuk roestvrij staaldraad dat u in een krammetje plooit en in de ovenwand vastprikt. Uiteraard op die plaats waar de spiraal de ovenwand raakt. Er is nu wel ipv Kanthal A1 een betere versie op de markt die niet meer gaat krimpen en uitzetten bij verhitting, maar wel wat duurder is in aankoop. En je weet hoe dat gaat, de klant kijkt naar het prijskaartje, en de fabrikant houd zich van de domme. ( een stukje weerstanddraad kan ook, maar een roestvrij staaldraad kan je gemakkelijker vinden, bv. onder de vorm van een 1mm. dik lasstaafje )
    beantwoord
  • Hallo Lucien.
    Hartelijk bedankt voor deze tip!
    Bij mij ligt het probleem dat de kanthaldraad mét krammetje los laat. Het krammetje is nog in goede staat en de kanthaldraad ook. De oplossing die u biedt, vind ik dus een logische en voor mij: zeer goede oplossing.
    Om dit krammetje zonder meer terug te drukken in dezelfde hoek als waar het zat, heeft geen zin want het gaatje is te ruim geworden om het krammetje vast te houden. Wanneer het krammetje wat dikker wordt door er een stukje kanthaldraad tussen te leggen heeft het geheel natuurlijk wat meer ruimte nodig en zit het weer vast. Super!
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Marrie, wat ik wel vergeten bij te vermelden heb: duw het krammetje wat haaks ten opzichte van de spiraal. De oude loskomende hechtingen kan u ook eerst injecteren met keramiek-kit dmv een injectiespuitje. Dan het krammetje terugplaatsen, drogen en bakken maar.
    beantwoord
  • Keramiek-kit?????
    Dit zal dan speciaal voor ovens zijn??
    beantwoord
  • Lucien, bedankt voor de tip. Zelf had ik ook aan een kromme speld of spijkertje gedacht, maar dat is natuurlijk klungelwerk... Zo, en nu naar de ijzerwinkel!
    beantwoord
  • Marrie, dit is de lijm-kit die te koop is bij de kleiboeren om breuken en barsten in het bisquit te herstellen en nadien nog te kunnen glazuren.
    beantwoord
  • Hetzelfde als biscuitlijm, Lucien??
    Want dat heb ik wel.....
    beantwoord
  • Ja Marrie, dat is het. Gezien dit zowel in pasta als poeder verkrijgbaar is, wist ik niet goed dit te duiden. Succes. :-)
    beantwoord
  • Als een spiraal uit het balkon komt hangen is de spiraal vaak ter plaatse langer geworden. Je kunt de spiraal niet zonder meer terugbuigen of inkorten. Door het stoken in de oven is deze bros geworden en kan daardoor gemakkelijk breken. Als je de spiraal veilig wilt inkorten kun je dit het beste doen door met een brander de spiraal op de bewuste plek roodheet te verhitten om hem dan te vervormen. Ik doe dat dan met bijvoorbeeld twee schroeverdraaiers of een puntbektang. Zit de spiraal weer waar hij hoort te zitten dan kun je er inderdaad evt. een krammetje in zetten.
    Succes ermee. www.michelkuipers.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.