ALGEMEEN > Tegels - platen klei > Help, een scheur in mijn tegel

wat ik ook doe, 3 weken drogen,tijdens het bakken leg ik de tegel op zand zowel de bisquit als de gladde brand (11.80 graden)maar ik heb bijna altijd scheuren in mijn tegels, ik doe iets fout, maar wat???????? groetjes Marijcke
gevraagd

6 antwoorden

  • Leg je die tegels ook op zand tijdens het drogen?
    Van nat naar droog is de krimp ongeveer 4% hangt van de gebruikte klei af
    beantwoord
  • Beste Marijcke,


    Welke klei gebruik je ?
    beantwoord
  • tegels op een stapel leggen tussen een baksteen, tip uit een boekjes
    beantwoord
  • Moed houden:
    Heel langzaam opstoken bij biscuit bakken. De eerste 300 graden met de deur op een kiertje en bij het afkoelen..... de oven pas openen bij 100 graden. Lang laten drogen (1 week tussen gipsplaten, daarna onder druk opgestapeld).
    Ik doe dit zelf met mijn tegels en heb af en toe toch nog een scheur. Je Gebruikt toch wel klei met 25 to 30 procent chamotte?
    Met vriendelijke groet, Jaap Bergisch
    beantwoord
  • Ik heb in een boek gelezen dat scheuren al kunnen ontstaan tijdens het proces van vormen. Dus is de manier waarop je de tegels vormt al van belang. Met de hand vormen van tegels zou moeten gebeuren vanuit een bal die vanuit het midden gelijkmatig platgedrukt of gerold wordt.
    Machinaal gevormde tegels (met een kleiwals bijvoorbeeld) moeten gemaakt worden uit klei dat goed homogeen is en geen 'scheuren' of losse delen bevat. Eventuele 'breuken' zouden dan al kunnen ontstaan zonder direct zichtbaar te worden.
    Ook de afmetingen en de kleisoort zijn een factoren die mede bepalen of je werkstuk heel blijft of niet.
    Het advies van mijn leermeester was altijd: gaat er iets fout, dan moet je bij de basis beginnen met zoeken naar de oorzaak.
    Groetjes Deddy
    beantwoord
  • Heeft iemand een idee, hoe ik scheuren in gebakken tegels kan repareren, zodat ze tijdens de winter niet kappot vriezen?

    Bestaat er een transparant lijmend middel om mijn tekenening op de tegel te sparen?

    groeten

    Sandor
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.