ALGEMEEN > Stoken > 1 werkstuk, 2 temperaturen?

Ik ben met een werkstukje bezig waarbij ik de "kern" op steengoedtemperatuur 1280 heb gebakken, heb het omhulsel gemaakt en wil dat omhulsel (samen dus) met aardewerkglazuur bakken.
Ik zou denken dat dit theoretisch zou moeten kunnen?
(Het liefste zou ik de kern raku stoken maar dat zal niet lukken?)
Iemand een idee?
Groeten,
Inez
gevraagd

6 antwoorden

  • Inez, de kern samen bakken en door het glazuur laten verlijmen met het omhulsel kan best, maar gezien de kern reeds zo hoog gebakken is, houdt dit wel een risico in dit alsnog raku te stoken.
    beantwoord
  • Lucien, het is juist de bedoeling dat het niet samensmelt, vandaar dat ik de kern dus heb gebakken op steengoed en de buitenkant wil ik nu op aardewerktemperatuur. Dus juist om die kern los te laten blijven van zijn omhulsel.
    Misschien zou je toch de binnenkant wel raku kunnen stoken maar dan zou er ook aardewerk op b.v. 900 gr. (in ieder geval lager dan de rakutemperatuur) moeten zijn en ik weet niet of dat er is.
    Misschien is het nu wat duidelijker gesteld?
    Groeten, Inez
    beantwoord
  • Sorry Inez, nu ben ik even niet mee. :-(
    U wil de kern inroken/glazuren ? Wat is de gedachte achter 900°C ? ??
    beantwoord
  • Ja, ik heb ook echt een beetje moeite met dit uit te leggen. Juist omdat ik niet wil dat de twee dingen aan elkaar vloeien tijdens het bakken, moet de binnenste dus op een hogere temperatuur gebakken dan de buitenkant. Daar anders de binnenkant ook weer gaat vloeien, lijkt mij.
    Dus eigenlijk is mijn vraag: wanneer je iets op steengoedtemperatuur gebakken hebt, wat kan er dan mee gebeuren als je het daarna nog een keer op aardewerktemperatuur bakt?
    Hè, hè, ik denk dat ik het maar gewoon proberen ga.
    En dat allemaal in uw vrije tijd!!
    Inez
    beantwoord
  • Inez, als de kern de buitenschil raakt op het deel dat geglazuurd is,zal deze zeker aan elkaar klitten. Het steengoedglazuur gaat natuurlijk niet vloeibaar zijn, maar de kans is groot dat er alsnog een verlijming kan zijn. Ik veronderstel dat de schil niet geglazuurd is, toch niet aan de binnenzijde. Nu ja, voor mij nog steeds een te abstract voorwerk. :-)
    beantwoord
  • Als het mislukt is laat ik het weten (als het gelukt is ook)
    Groeten,
    Inez
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.