ALGEMEEN > Stoken > zout in klei

Ik heb zelf klei geschept waar zout in zit van de zee. Als ik de klei bischuit bak in een raku oven, is dan het zout uit de klei verdwenen zodat ik het in mijn electrische oven kan bakken met glazuur?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt.
gevraagd

4 antwoorden

  • Cecilia,
    Het zout in de klei gaat door het drogen van de klei aan de buitenkant zitten. Na het stoken zal er enkel nog het natrium achterblijven en de buitenzijde dichtsinteren. Op dikkere plaatsen zit er meer zeewater, dus ook meer zout maw, meer natrium = meer smeltmiddel. U kan ook van deze klei eerst slib maken met overtollig zoet water. De klei laten bezinken en het water afhevelen. Dit slib op een stuk linnen gieten. Het linnen op een kippengaas-zeef leggen. Het water gaat verder door dit linnen druipen. Nadien op een dikke gipsplaat verder laten drogen tot deze kneedbaar is.( best ook dit slib ervoor door een mm.-zeef gieten om haaietanden en drenkelingen te verwijderen )
    beantwoord
  • Ondertussen is de klei gespoeld en heb ik verschillende proefjes gemaakt. Met ballclay en/of papier en ook een proefje met vlas. Na het bakken op 1000 ° C bleek de klei erg broos te zijn en brak makkelijker dan een reep chocolade. Wat moet ik aan de klei toevoegen om deze steviger te maken en hoeveel is de verhouding tov de klei? Kan iemand mij helpen?
    beantwoord
  • Cecilia,
    Om deze 'klei ' ( ?) bruikbaar te maken, vrees ik dat u meer kosten en moeite zal hebben dan gewoon kant en klare klei in broodjes te kopen. Ballclay verhoogt wél de plasticiteit, maar ook het sinterpunt. Het is best mogelijk dat deze klei pas op 1100°C stevig wordt ( aanwezig calcium gaat dan als smelter werken ). Een veldspaat toevoegen is de meest voor de hand liggende oplossing om deze klei beneden de 1100°C te stoken. Ik denk hierbij aan Nefelien syeniet,
    beantwoord
  • Ontzettend bedankt voor de tip. Ik ga er mee aan de slag.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.