ALGEMEEN > Klei - algemeen > Inwerktijd aardewerk gietklei

Hallo allemaal, Het zal vast wel ergens op dit forum staan maar ik heb weinig tijd, dus vraag ik het toch maar even. Steengoedgietklei moet gem. een uur in de mal zitten voordat de wand de juiste dikte bereikt, hoe zit dit met aardewerkgietklei? Flora Unger

10 antwoorden

  • Weinig tijd en toch met klei werken............oeps
    De tijd is afhankelijk van je toestand van je mal, omgevingstemperatuur en vochtigheid, grootte van je stuk, gewenste wanddikte, toestand van je gietklei zelf. m.a.w. er is geen tijd op te plakken en je zal het zelf moeten ondervinden. Is natuurlijk wel een moeilijke klus als je geen tijd hebt, want werken met klei vergt juist wel tijd en geduld.
    Willy
    beantwoord
  • Wat moet je gemiddeld aanhouden als wanddikte?
    Hanneke
    beantwoord
  • beste Hanneke, de juiste tijd bestaat niet echt. alles hangt af van verschillende factoren zoals omgevingswarmte, vochtigheidsgraag, de mal, de dikte van de gietklei. als je een emmer gietklei koopt de witbakende van Witgert bv, dan is dat ongeveer een 15 minuten. maar ik meet de tijd niet, ik kijk naar de wanddikte die zich afzet tijdens het aanzuigproces. als je met een gietring werkt is dat zeer simpel te controleren. je tielt de mal een beetje schuin, zodat de gierklei wegstroomt van een stukje aangezogen wand en met een scherp mesje snij je door de natte kleiwand. als er een droog spoor op je mesje is betekend dit dat de wand zich al heeft gezet en kun je die wanddikte meten. voor dun werk neem ik met 3 mm mijn genoegen, maar dikker kan ook uiteraard, dit moet in functie zijn van je werk. grtjes, domi
    beantwoord
  • Hallo Dominika,
    Ik begrijp dat dit alles voor jou gesneden koek is, maar voor mij dus absoluut niet. Wat bedoel je je met een gietring?
    Ik ben blij een goede mal te kunnen maken..
    OK ik vul de mal met een gietklei, laat deze staan, vul bij etc. Dan na 30 min kijk ik naar de wanddikte en laat de kei enigszins weglopen en meet met een mesje....
    Ik snij dus met een mesje tot aan de mal?
    Een droogspoor op het mesje verdwijnt toch weer als ik het mesje door de natte klei trek, of zie ik het allemaal verkeerd?
    O wat is werken met rollen klei toch eenvoudig....!?

    Dominika kun je nog wat meer uitleg geven?
    Vast bedankt,
    Hanneke
    beantwoord
  • Beste Hanneke, een gietring is iets heel belangrijk voor een aantal zaken. wat jij bedoelt met het bijgieten van gietklei omdat de niveau zakt, dat is een van de zaken waarvoor een gietring voor dient. namelijk een gietring is een los stuk dat je rond de gietopening van je mal plaatst. zie foto het is een 1delige mal met een gietring. met deze ring kan je meer gietklei ingieten dan je vorm, met het voordeel dat het niet uitmaakt dat de niveau zakt want de gietvorm is er ver onder. heb je niet zo een vervelende ribbelige tekening op je gietling? dat is te wijten aan het bij gieten. volgende voordeel van een gietring is dat je gietling een houvast heeft. klei heeft geheugen zoals je dat zou moeten weten, en hier is dat ook van toepassing. soms gebeurt het dat een gegoten vorm, of in de mal dichtklapt of in de bak naar binnen klapt. met de gietring kun je dit probleem vermijden of volledig oplossen.
    volgende voordeel van de gierting is dat je de wanddikte met een mes kan controleren zonder de feitelijke vorm aan te raken. je vult de gietklei tot helverwege de gietring dus je laat ruimte vrij als je de mal schuin zet dat de klei wegstroomt en op die plaats kun je met de mespunt tot aan de gips snijden. zonder schade aan je echte mal en gietvorm. als de mespunt volledig nat is dan is de klei nog niet volledig aangezogen. als er een droog spoor is op het mespunt dan is de klei al voldoende afgezet en kun je de dikte meten. is de dikte niet voldoende dan laat je nog wat minuten trekken.
    je kan de gietring nog maken, als je dat wil zal ik je wel schriftelijk wat begeleiden en nog wat foto's opsturen zodat je beter kan zien wat ik bedoel.
    succes, Domi
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Dominika,
    Als je mij verder wil helpen hiermee, dan heel graag!
    Het is mijn eerste project met gietklei en mallen maken, dus ik moet nog heel veel leren.
    Mijn eerste vormen zijn uit de mallen gehaald en inmiddels bisquit gebakken. Nu kijken wat ik hier verder mee ga doen.
    Hanneke
    beantwoord
  • Hallo Anneke,

    als je je e-mailadres geeft zal ik je mijn syllabus over mallen maken opsturen. ik ben namelijk docent gietwerk voor Kunstwerk[t] in Belgie. keramiekateliers bestellen de workshop van 10uur en ik kom terplaatse het maken van mallen begeleiden.
    kun je me een foto sturen van wat je gietwerk aan het maken bent dan kan ik je beter begeleiden.
    akini.keramiek@telenet.be
    tbekleift.keramist@telenet.be

    grtjes
    domi
    beantwoord
  • een giet ring is een ring in gips dat je maakt boven op de mal. dat is gewoon als je giet zonder ring het werk boven aan dunner is dan vanonder .met andere woorden een gietring is het verlengde van je mal als je die er dan afneemt die ring heb je een stukje dat je er afsnijd zo dat het werk die uit de mal komt overal even dik is.
    beantwoord
  • Halllo,
    moet de gietring dan altijd perfect dezefde diameter van de opening van de mal hebben, of kan het ook dat de diameter groter of kleiner is? Met andere woorden kan je een gietring maken die voor meerdere mallen bruikbaar is?
    Mvg,
    Els
    beantwoord
  • nee de gietring die je maakt hoort ook bij de mal waar voor je hem maakt dus per mal een gietring
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.