ALGEMEEN > Klei - algemeen > wanddikte

Hoe langer de klei in de gietvorm zit, hoe dikker de wand zal worden. Uiteraard is iedere vorm anders, maar is er een soort leidraad hoe lang de klei in de vorm moet blijven voor de juiste wanddikte. Of meer wat moet je tenminste aanhouden als wanddikte bij een gegoten vorm?
Is de soort stook daarbij van belang? Mogelijk bij een aardewerkstook een andere wanddikte dan bij een rakustook?
Bij handgevormd keramiek bepaal ik zelf de wanddikte, maar hierbij ben je toch min of meer afhankelijk van andere factoren. Wat is beter een te dunne wand of een te dikke wand?
Even ter verduidelijking ik wil aardewerk stoken en raku en eventueel ook rookstook.
Aanbevelingen zijn meer dan welkom. Mijn eerste scherven liggen al in de grijze container.
Groet, Hanneke

7 antwoorden

  • Hallo Hanneke.
    Met aardewerk gietklei heb ik kommetjes kunnen maken met een wand van 4 mm. dik. Met succes een electrisch gladbrand (max. 1080 graden) en met succes raku gestookt.
    Hartelijke groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Hallo Marrie,
    De kommetjes die ik gemaakt had waren 3mm dik en zijn in de raku oven kapot gegaan. Volgens mij heb ik steengoed gietklei. Een iets dikkere wand is mogelijk meer bestand tegen het snelle opstoken in de raku oven?
    Groet, Hanneke
    beantwoord
  • Ik heb geen idee of dit milimetertje wanddikte verschil maakt, Hanneke. :-)
    Eerder op het forum schrijft men dat men met een raku stook met gietklei niet meer breuk had, dan normaal.
    Eerlijk gezegd weet ik even niet meer welke gietklei in deze discussie besproken werd.....
    Misschien kun je nog even kijken of daar nog iets in wordt besproken wat voor jou van belang kan zijn?
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Op 14-01-09 wordt geschreven door Lucien, onder het onderwerp: raku, dat voor raku: steengoed gietklei beter zou zijn dan aardewerk gietklei.
    Duzzzzzzz. :-)
    beantwoord
  • Hoi Marrie,
    Dan heb ik steengoed gietklei, want ik heb het gekocht nav de opmerking van Lucien.
    Zal nog een en ander uit proberen, maar mijn eerste proeven zijn dus gewoon:mislukt.
    Hanneke
    beantwoord
  • Mislukt werk is natuurlijk altijd jammer, maar het komt vast goed.
    Wat voor glazuur ga je dan straks gebruiken, Hanneke, wanneer je opnieuw aan een raku stook toe bent??
    beantwoord
  • Marrie,
    Ik moet zeggen dat ik de raku even uitstel. De gietklei is voor mij compleet nieuw. Ik ga mij dus maar eerst concentreren op de electrische oven (alhoewel ik dat jammer vind!) en dit eerst uit kristaliseren en daarna de raku oven. Men moet wel eens keuzes maken.
    hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.