ALGEMEEN > Klei - algemeen > vervormen

Hallo allemaal,

Ik heb 2 taartschalen gemaakt. Ik doe het als volgt : een platte schijf draaien, langzaam laten drogen tussen 2 platen en een gewicht erop, en als deze leerhard is dan draai ik er een hoge voet op. Zo laat ik alles onder plastiek nog maar eens langzaam drogen en als deze dan helemaal droog is, dan bak ik de schalen biscuit tot 1000°C.
Tot daar geen enkel probleem. Dan spuit ik glazuur erop. De ene schaal is gebakken op 1060°c en is heel goed gelukt maar de schaal die ik gebakken heb op 1250°C is precies een kromme pannekoek met een voet eraan. De platte schaal is vervormd. Moet ik de platte schijf dikker draaien ( nu zit ik aan 1/2cm dikte) ? Of moet ik de voet wijder maken?
gevraagd

11 antwoorden

  • Filip,
    Een wonder dat die schijf niet is gebarsten. Door die schijf te draaien en vervolgens lederhard te laten worden alvorens u daar een voet aan te draaien, ontstaat een twee-ledige spanning; het draaien van die schijf én de krimpspanning door drogen.
    Zoals ik het zou doen: ( uiteraard zijn er best nog werkwijzen )
    Sla op uw werkblad een pannekoek klei uit die een veelvoud is van de gewenste dikte. Zorg er voor dat u niet enkel vanuit het midden slaat, maar ook naar binnen toe. Snij met een draad de gewenste dikte ( of iets meer ). Leg deze plat ondersteboven op een plaat die minstens de gewenste diameter heeft van de schaal. Schaal met plak klei op de draaischijf en de reeds op voorhand gedraaide cilinder op deze plak. Draai verder deze cilinder tot het gewenste model. De overschot van deze plak met een mes of naald wegsnijden. Laten drogen met enkel een plastiek folie op de schijf. Wanneer bij drogen deze schijf klei toch zou opkrullen, verder laten drogen op een te klein statief ( schijfje ) zodat de randen vrij overhangen. Indien deze de andere kant zou opgaan, schijfje wegnemen. Ik hoop dat u deze tekst kan volgen. :-)
    beantwoord
  • Dag Filip,
    Wat is de doorsnee van de schaal en wat is de doorsnee van de voet op de plaats waar deze de schaal draagt ?
    groet
    Hans
    beantwoord
  • De doorsnede is 30cm ( pasgedraaid was hij 33cm )en de voet heeft tegen de schaal een doorsnede van 8cm ( pasgedraaid 10cm) en loopt uit tot 11cm (pasgedraaid 12,5cm). Ik zal er een foto bijsturen. Ik moet wel zeggen dat hij niet vervormd was zowel tijdens het drogen als bij de biscuitbak. Bij de biscuitbak kon ik hem wel ondersteboven bakken wat ik tijdens de hoge glazuurbak niet kon natuurlijk.
    beantwoord
  • Dag Filip,
    Tijdens het sinterproces op steengoedtemperatuur wordt de klei weer vervormbaar.
    Omdat de schaal van 30 cm op een te klein stuk wordt gedragen vervormd de schaal.
    Bij bisquit en aardewerk wordt de klei niet warm genoeg om te kunnen vervormen.
    Bij steengoedtemperaturen wel.
    Je kan je dat voorstellen, dat een werkstuk in de oven op de maximumtemperatuur gebakken die de klei verdraagt (bijna) even vervormbaar is als op het moment dat het net gedraaid is. Als het tijdens het draaien niet blijft staan doet het dat dus ook niet in de oven.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Bedankt Hans en Lucien. Dus in feite ben ik het beste af met een taartschaal op aardewerktemperatuur als ik het goed begrijp.
    beantwoord
  • Filip, het risico verkleind natuurlijk als u op aardewerktemp. werkt. Veel hangt af van de werkwijze, zoals ik reeds geschetst heb, maar ook van de klei. Tot 40% poederchamotte toevoegen aan de draaiklei reduceerd ook al een heel stuk de krimp/vervorming. Als het echt niet nodig is met steengoed te werken, waarom zou u het dan doen ? Voor gebruiksgoed is dit wél aangewezen, maar niet voor voorwerpen-occasioneel gebruik.
    beantwoord
  • Ik heb daarnet een nieuwe taartschaal gedraaid en heb meteen ook een voet apart gedraaid die ik er dan later ga aanzetten. Ik heb ook andere klei gebruikt nl met 40%chamotte(vorige keer 25%) en een hoog gehalte aan Aluminiumoxide. Ik heb de voet ook heel wat breder gemaakt en ga dan ook op aardewerktemperatuur ( 1060°C) bakken. Allee, je leert toch elke dag bij hé. Jongens, het is toch boeiend om met klei te werken zulle!
    Grtjes en bedankt voor jullie informatie!
    beantwoord
  • Filip, laat het resultaat eens weten.
    beantwoord
  • Oké, Ik zal het laten weten op dit onderwerp.
    beantwoord
  • Beste Lucien en Hans,
    De taartschaal is gelukt! Nogmaals bedankt voor jullie info en raad!
    Grtjes
    beantwoord
  • Mijn gelukwensen Filip.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.