ALGEMEEN > Klei - algemeen > schelpenzand ipv zilverzand?

Ik wil dit weekend graag een oven met werk met sinterengobe gaan stoken, normaal stook ik dit op zilverzand om te voorkomen dat er toch kleine stukjes aan de ovenplaat blijven zitten. Nu heb ik geen zilverzand in huis, kan ik dit met schelpenzand doen of heeft dit een laag smeltpunt? Ik hoop dat iemand het weet. Ik ga op ongeveer 1100 graden stoken.
gevraagd

8 antwoorden

  • Hallo Jose,

    Ik denk dat je toch even naar de bouwmarkt moet. Schelpenzand kan inderdaad niet in verband met de schelpen die er in zitten.
    Tenminste, zo heb ik het geleerd.

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Dank je wel Let,
    groeten , Jose
    beantwoord
  • Schelpenzand is toch hetzelfde als vogelzand? Gebruik ik gewoon hoor. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
    beantwoord
  • Jose,
    zilverzand is kwarts. Schelpenzand is kalk. Als u kaolien of poederchamotte in huis hebt werkt op deze temperatuur uitstekend.
    beantwoord
  • Op 1300 graden kun je je stukken nog op schelpen zetten: de schelpen blijven heel. Dus schelpenzand op 1100 kan prima.
    beantwoord
  • Ja Bert, zolang er geen glazuur op druipt. Het sinterpunt van kalk is 1100°C. Waarom dan schelpenzand prefereren ?
    beantwoord
  • dag Allemaal,
    wat extra informatie, om spraakverwarring te voorkomen.
    gemalen schelpen heet schelpengrit, dat is inderdaad grotendeels kalk.
    schelpenzand voor de vogelkooi is zilverzand waaraan schelpengrit is toegevoegd. Op die manier kunnen de vogels extra kalk opnemen.
    groet
    Hans
    beantwoord
  • Doe ik het dus per ongeluk al een hele tijd "goed";-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.