ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Grrr, scheur(tje) in werk

Wie kent het niet ?
Pak je de oven uit en blijken er toch een aantal werkstukken een scheur(tje) te bevatten ,balen dus .
Hoe het komt ? Joost mag het weten .
Lang laten drogen ,voorzichtig gestookt etc .
Misschien spanning in het werk ? toch op triangels zetten ?etc
Wie repareert er wel eens een scheur in werk wat eigenlijk af is en waarmee ,zelf denk ik aan een beetje gips. wie heeft er ideeën?
groet Anne en bedankt voor het meedenken .

13 antwoorden

  • Is het al geglazuurd?
    Ongeglazuurd repareer ik nog wel eens met biscuitlijm of, grotere scheuren, met papierklei.En soms laat ik ze ook gewoon lekker zitten. Soms zijn scheuren gewoon best mooi. Haha..maar dat ligt eraan wat het is natuurlijk.
    Geglazuurd werk heb ik wel eens gewoon nogmaals geglazuurd. Met een dekkende (flink lopende) glazuur. Maar dat was een klein scheurtje en géén bloemenvaas. ;-)
    Of gips werkt? Ik denk het haast niet. Maar...ik heb het nooit geprobeerd
    Groetjes Carol
    beantwoord
  • dag Carol,
    Het werk is reeds geglazuurd, zelf heb ik het vermoeden dat het aan de klei ligt. ik heb net de laatste oven open gemaakt en weer ggggggggggggrrrr,het werk (waar ik heel lang aan heb gewerkt ) is bij het glazuren weer voorzien van scheuren en zelfs bij een werkstuk is er ergens een heel stuk afgebroken ,het is een raadsel voor mij. Ik werk al 20 jaar met klei ,maar zoiets heb ik nog nooit mee gemaakt. Eerst maar even de frustratie verwerken en hoop toch nog op een antwoord van misschien Lucien? wie weet kan hij het raadsel oplossen .
    groet Anne
    beantwoord
  • Anne, als ik Grrrrrrrrrrrr lees blijf ik toch even uit de buurt. :-)
    Die breuken en barsten kunnen vele reden hebben. Als rot in 't vak weet je dat wel. In vorige eeuw heb ik zoiets ook meegemaakt met "Ironstone'-klei van Potmore. Bleek er een tijdje te veel zwavel ( Pyrite ) in te zitten. Dat waren geen barsten meer, maar steenslag. Men heeft toen ook ( hoe lief ) de klei vervangen en toen deed ik ook Grrrrrrrrrrr.
    Even checklisten: - Kleur v/d klei na het bakken. Heeft de scherf dezelfde kleur na de stook zowel kern als oppervlak ? Chamotte ?
    - De breuklijnen: is het glazuur daar scherp of afgerond ?
    - Hoe hoog is de bisquitstook en de glazuurstook? In hoeveel tijd verloopt beiden stoken ? Eerst alle 'verdachten' in kaart brengen he ? :-)
    beantwoord
  • Dank je Lucien voor je antwoord .
    De klei die ik gebruikt heb is (steen (graniet)grijs).
    Het is een speciale kleisoort die ik eens wilde proberen .(ik hou van afwisseling )
    Ik had daar goede ervaringen mee(eerder werk) ,maar nu dus niet !
    Deze klei heeft Chamotte 0-0,5 en de bak temperatuur is 1000-1240.
    De kleur van de klei na het bakken is grijs de kern en het oppervlak is hetzelfde qua kleur
    Bisquitstook 1060 en glazuurstook 1180 (ik denk dat daar misschien het probleem zit een te groot verschil in temperatuur ,alhoewel ik dit al eerder met deze klei heb gedaan en toen was er niets aan de hand .
    Het kan natuurlijk ook nog aan de vorm liggen ,teveel spanning wellicht .
    ik stook mijn oven met een computer ,volgens een stook programma (bijgeleverd destijds )
    Tot op heden heb ik deze programma's altijd klakkeloos ingetoetst en er nog nooit problemen van ondervonden (tot gisteren grrrrrrrrrrrr)
    PS Blijf maar lekker bij mij in de buurt je weet blaffende honden bijten niet ! groet Anne
    beantwoord
  • Anne, het is zeker niet het temp.verschil tussen bisquit en glaz.stook. U hebt nog niks over de breuklijnen verteld na de glaz.stook. Scherp of aggerond ? Mijn idee is dat het te maken heeft met de klei-samenstelling. Deze is duidelijk ingekleurd, net zoals het voorbeeld dat zelf eens meegemaakt heb met pyriet-toevoegsels. Als u alles overdoet, met hezelfde stookprogramma, zelfde glazuur, maar andere klei, hebt u uitsluitsel. Dit zal u als bewijs toch nodig hebben als u Grrrrr tegen de leverancier gaat doen.
    beantwoord
  • Dag Lucien ,wederom bedankt voor je antwoord .
    De breuk lijnen zijn scherp,ze lopen in ieder geval allemaal vanaf het grondoppervlak naar de zijkant,achterkant middenvoor etc .
    Met andere klei heb ik geen problemen ,dus denk dat het net zoals bij jou aan de klei heeft gelegen.
    De leverancier zal ik grommend te woord staan !
    groet Anne
    beantwoord
  • Anne, als de breuklijnen scherp zijn op het glazuur duidt dit op de fase van afkoeling. Als de breuklijn 'afgerond' is op het geglazuurde werk duidt dit op de opgaande temperatuur. Hebt u ook hetzelfde verschijnsel bij ongeglazuurde delen bij max.temp. ?
    beantwoord
  • Dag Lucien ,ten eerste mijn complimenten voor je kennis ,daar kan ik nog heel wat van leren !

    De breuklijnen zijn scherpe lijnen op het geglazuurde stuk (het werk heb ik niet helemaal geglazuurd )
    Op de ongeglazuurde delen is niets aan de hand ,dus zoals jij beschrijft kan het ook te maken hebben met de afkoeling .


    groet Anne
    beantwoord
  • Anne, nu wijst alles naar de krimp door afkoeling van het glazuur.
    Duidelijk is het glazuur niet compatibel met deze klei. De bisquitstook is voor deze klei misschien te hoog. Als deze boven 1050°C niet veel meer krimpt en het glazuur zelf een grote afkoelingskrimp heeft, kan dit wel de verklaring zijn. Ik stel voor de bisquitstook te doen op 900°C ( met een kwartiertje pendelen ). Zo gaat nadien ook het bisquit meer krimp vertonen en minder spanning op het glazuur veroorzaken. Bij gewone crème of roodbakkende klei is 1050°C zelfs gunstig, zodat u met dit glazuur ook geen problemen zal hebben. Als u dit glazuur zelf aanmaakt zou ik toch proberen meer gecalcineerde grondstoffen er in te steken zodat er reeds minder spanning op het glazuur zit en zal ook gunstig zijn op de andere kleitypes. (door minder grote krimp ). Hahaha, wel een hele kluwen he ?
    beantwoord
  • Een gebakken werk dat scheuren vertoond kan je opvullen met een mengsel van kleipoeder (van de gebruikte klei !!!) en perfax of ander behangerslijm, goed erin drukken, na het bakken even terug gelijk schuren en dan kan je het alsnog glazuren.
    beantwoord
  • Els, ik vrees dat de vulling gaat los zitten na het stoken om reden dat pefrax of behangerslijm veel water opneemt en daardoor extra gaat krimpen. Als men bij de kleipoeder nog extra poederchamotte aan toevoegd tot 50% en aanmaakte met houtlijm, men minder krimp heeft.
    beantwoord
  • ja, je moet een hele dikke pap maken, had ik er beter meteen bijgezegd, heel weinig water gebruiken, het vereist een beetje handigheid, maar in m'n atelier gebruiken we het nu reeds jaren en het werkt altijd als het goed gedaan wordt. We gebruiken enkel kleipoeder van de gebruikte klei. Het grote voordeel is dat je nadien je werk keramisch verder kan afwerken. Opnieuw ruwbakken, opschuren en glazuren, er zal niets meer van te zien zijn. De chamotte (als die erin zit) verwijderen we zelfs uit de poederklei, (voor het papje wordt gemaakt) om het schuren niet te bemoeilijken. Ik heb het op een toevallige manier gevonden en mits een beetje experimenteren werkt het prima. De scheur mag wel niet al te groot zijn, dan moet je in verschillende keren werken en een regelrechte breuk gaat niet, voor dit papje heb je steun nodig want het hecht niet uit zichzelf, pas na het bakken is het in orde.
    beantwoord
  • O ja, dit lijkt me wel zeer logisch...
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.