ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Breuklijn aan binnenkant van voetring

Als ik grote, wat plattere schalen draai (ca. 35 centimeter of meer) met een voetring er onder (die ontstaat tijdens het afdraaien) dan heb ik de laatste tijd constant een breuklijn aan de binnenkant van de voetring. Soms is de breuk na de biscuitstook al zichtbaar, maar niet altijd. Heel vaak gaat het in de glazuurstook (steengoed 1250 graden) mis.
Ik weet niet wat er fout is. Ik heb al veel van dit soort schalen gedraaid, en heb er eerder nooit last van gehad. Pas de laatste 2 maanden gaat het consequent mis.
Ik dacht eerst dat het aan de klei lag (K146) en heb toen twee van dezelfde soort schalen gedraaid met Creaton 254.... Eén schaal is oké, en de tweede gaf na de glazuurstook op 1250 graden eenzelfde breuk.
Ik laat de oven langzaam afkoelen. Tijdens het draaien duw ik spanning terug van boven naar beneden.
Wat kan er nog meer mis zijn????
Ik gebruik sinds enkele weken een strengenpers van Venco (zonder vacuumpom) voordat ik met de klei ga draaien, waar ik de klei 3x doorheen haal. Ik kom geen luchtbellen tegen tijdens het draaien, dus dat kan toch ook niet het probleem zijn??? Of wel??
Bijlagen:

9 antwoorden

  • Dag Jozé,
    De scheur in jouw werk is meestal het gevolg van dikteverschil tussen wand en bodem.
    Hoe is de verhouding van de diktes, zowel voor als na het afdraaien ?
    Deze scheur kan ook onstaan als je tijdens het draaien een probleem hebt tijdens het bodem zetten. Dat kan als je de bodem aan de buitenkant in eerste instantie te dun hebt gedraaid en dat daarna hebt gecorrigeerd.
    Groet
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Hans
    Dankjewel voor jouw antwoord.
    Het gekke is.... de schalen die ik vroeger draaide zijn allemaal perfect gelukt. Toen draaide ik veel dikker dan nu. Misschien moet ik de wand onderaan de schaal tegen de voet aan juist dikker laten?
    beantwoord
  • bodem en wand ongeveer gelijk van dikte is ideaal.
    is de breuk in het horizontale of verticale vlak van de bodem ?
    beantwoord
  • Meestal zit ie aan de binnenkant van de opstaande voetring, dus aan de verticale kant.
    beantwoord
  • nog een vraagje, wat voor oven heb je, bovenlader ? en hoeveel cm doorsnede?
    beantwoord
  • De oven is een voorlader, met de volgende binnenmaten: 35bx36dx40,5h De schalen passen er bij de biscuitstook dus qua breedte precies in... ik moet ze er heel voorzichtig inschuiven. Ik zorg wel dat de randen niet precies bij een spiraal staan. Na de biscuitstook zijn ze wat gekrompen, zodat ze bij de steengoedstook iets meer ruimte hebben.
    beantwoord
  • overigens... dank je Hans, dat je er zo in duikt!!
    beantwoord
  • Dag Joze,
    Het probleem is de kwartssprong als gevolg van de maat van de oven en de maat van de schaal.
    Doordat de schaal zo dicht bij de spiralen staat wordt de wand het eerste warm en later pas de bodem. door dit temperatuursverschil ontstaat de breuk.
    De beste oplossing is een grotere oven, maar ja dat is wel een behoorlijke investering. :)
    groeten
    hans
    beantwoord
  • Dankjewel Hans!
    Dan zou het goed moeten komen, want de grotere oven is besteld!!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.