ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > werken met paardehaar

Heeft er al iemand paardehaar gebruikt voor decoratie ?
Ik had graag geweten op hoeveel graden de biscuit bak mag of moet zijn.
En op hoevel graden het uit de gas oven moet gehaald worden , om te versieren met paardehaar.
Ik weet dat het werk heel glad moet zijn, om mooi resultaat te hebben. moeten het gedraaide potjes zijn, overal even dik ,of mag het ook opbouwwerk zijn?
ZO kan ik eens iets doen met al dat haar,
vriendelijk bedankt op voorhand.
gevraagd

14 antwoorden

  • Beste Erna.
    Men kan leuke resultaten krijgen met paardenhaar.
    - De biscuit is hetzelfde als gebruikelijk. In mijn geval: 950 of 1000 graden.
    - Wanneer het gaat om een ongeglazuurd werkstuk, die men uit de raku oven wil halen dan heb je voldoende aan 815 graden.
    Het werk wordt vanuit de raku-oven, zó op de stoep geplaatst en het decoreren kan beginnen. Ik zou op een werkstuk nu niet te veel haar opbrengen. Het materiaal wordt haartje voor haartje op het werk gelegd. Teveel haren tegelijk geeft een minder mooi effect.
    Het ruikt enorm!!!!
    - Opbouw-werk of draaiwerk, maakt niet uit.
    Wel is de klei natuurlijk belangrijk (moet geschikt zijn voor raku-stook)

    Leuk om ook eens een ingekleurde engobe te plaatsen op het werk, gecombineerd met paardenhaar. Men krijgt dan niet de glans van de glazuur maar toch een kleur onder de grillige belijning van het paardenhaar.
    Veel succes gewenst en vooral veel plezier!
    Marrie.
    beantwoord
  • Jullie maken mij erg nieuwsgierig, ik heb geen idee wat ik me erbij moet voorstellen,kan je een foto plaatsen van werk met paardenhaar?

    Groetjes Tiff
    beantwoord
  • Hallo Erna,
    in het boek "rakuvaria" staat beschreven hoe je te werk moet gaan.
    Tussen de 800° en 900°C blijven- zo heb je enige speling. Het inroken zelf gebeurt tussen de 250° en 500°C. Stukken één voor één uit de oven halen en even laten staan. Je legt haar op het werkstuk en door te proberen zie je wanneer het juiste moment er is. Wanneer je het haar er te vroeg op legt dan krijg je een tekening met veel rookschaduw - wanneer je het haar er op de juiste moment op legt dan krijg je een zuivere lijn (krul) zonder schaduw. Heb hier al heel mooi werk van gezien van Jean Szostek.
    Probeer hier een foto van een "oefenstukje" van mij bij te zetten. Je ziet duidelijk dat het uitproberen is - er zijn veel lijnen met rookschaduw bij.
    Groetjes, Ingrid
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Marrie J. en Ingrid Scherpenisse, hartelijk dank voor het vlugge antwoord, dat is wel luxe he, vandaag een vraag, morgen een antwoord.
    In de club wordt er volgende maand raku gestookt, dan zal ik eens laten weten wat ik er vangemaakt heb.
    De beste groeten voor iedereen, en veel kleigenot.
    Erna.
    beantwoord
  • Marie, Mag ik er nog eens op terug komen. Kan dat soms ook op een , al geglazuurd werk, hoe gaat dat dan in zijn werk ? Dat is veel moeilijker zeker.
    En , Ingrid bedankt voor de foto, zo kan ik al iets zien wat het kan worden.
    Erna
    beantwoord
  • Het werk, Erna, voorzien van een glazuur wordt daarna raku gestookt. Wanneer het glazuur uitgesmolten is, (zo rond 1000 graden) wordt het werk uit de raku oven gehaald en nét als ongeglazuurd werk, vanuit de oven op de stoep geplaatst. Afhankelijk van de dikte van het werk, wachten tot het wat is afgekoeld en daarna op dezelfde wijze als bovenstaand: het paardenhaar er op plaatsen.
    Ik vind het werk met paardenhaar minder mooi op een glazuur want op een ongeglazuurd, gepolijst werkstuk brandt het veel móóier in. Dat is natuurlijk een persoonlijke smaak en smaken verschillen nietwaar?
    Het werk op zich is dus niet veel moeilijker.
    Succes! Marrie.
    beantwoord
  • Leuk zeg die foto,
    het lijkt wel bliksem effect.
    Ik verheug me alweer op de volgende foto van Erna.

    Groetjes T
    beantwoord
  • Hallo; Gisteren potjes laten draaien, want dat kan ik niet (bij mij is het opbouwwerk) wel acht stuks, zo kan ik wat uitproberen, drie laat ik gewoon zonder glazuur of iets,
    en per twee engobe op gespoten, groen, het één wat lichter of het ander.
    Vanmorgen heb ik ze gepolijst, en staan ze nu te drogen tot de biscuitbak, 1050 is teveel zeker? anders vraag ik ze mee te bakken met de rakuwerkjes, op 800 of 900.
    t' Zal nog niet zo rap gaan om een foto door te sturen, (als het mij dan zal lukken) want de rakubak is voorzien op 5 juni en 10 juli. dus nog een beetje geduld. Ik ben ook heel benieuwd wat ik er zal van maken. Beloofd dat ik iets laat weten, goed of slecht. Erna
    beantwoord
  • hallo, de eerste raku dag is voorbij. ik hoop dat het mij lukt de foto's door te sturen. Voor mijne eerste keer, vind ik het goed, maar veel dingen weet je achteraf, al doende leert men, he. Eerst zal ik nu zorgen voor langer paardehaar, van de staart, hetgeen ik had was wat te kort voor mooie tekeningen. As ik het de volgende keer opnieuw doe, laat ik weer de foto's zien. Iedereen was vol bewondering, er zullen er nog volgen.
    ziezo, bedankt voor de intresse. Groetjes Erna
    beantwoord
  • nog eens proberen om een foto te plaatsen
    Erna
    beantwoord
  • Het plaatsen van de foto lukt waarschijnlijk niet omdat de foto te groot is. Verklein de foto eerst en probeer het daarna nog eens.
    beantwoord
  • Ik probeer nog eens mijn foto te plaatsen.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Mooi werk, Erna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    beantwoord
  • Zoals ge ziet is het mij eindelijk gelukt om de foto door te geven, met de hulp van mijn kleinzoon. Op de foto zijn de vaasjes nog niet geboend, maar nu wel, ze zien er prachtig uit. Al doende leert men he, ze hebben drie vaasjes in eene keer uit de oven uitgehaald, het mag maar één per één zijn,want ze koelen te vlug af, het haar wilde niet meer smelten. Ook was mijn paarde haar te kort, het moet wel uit de staart komen, maar niette min vind ik ze toch geslaagd.
    Als er iemand een reactie wilt geven, graag, ik leer graag bij. Groeten, Erna.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.