ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > Scherf niet zwart bij rakustook

Hoe komt het dat bij Rakubranden de scherf niet voldoende zwart wordt ?
gevraagd

12 antwoorden

  • Dag Dirk,
    het kan zijn dat het werk al teveel is afgekoeld voor de secondaire reductie in de houtkrullen (of wat je ook gebruikt)
    andere mogelijkheid is dat het materiaal waarmee je reduceert te vochtig is.
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Dirk.
    Kan het ook zijn, dat je opvangbak groot is en het werk klein.
    Probeer de opvangbak aan te passen naar de grootte van het werk en/of plaats eventueel meer werk in één bak/vat.
    Succes!
    beantwoord
  • Beste Dirk, bij een te klein/dun werk, stop ik bij de raku stook een ovensteun mee, die doe ik met het werk in de ton, zodat je genoeg hitte hebt om het zaagsel goed te doen roken. succes Jeltje
    beantwoord
  • Spijtig dat ik er niet bij was. Als de ruwbak niet hoger was dan 960 graden (900 graden is ook goed), denk ik dat het zaagsel te nat was of de beroking niet lang genoeg heeft geduurd. Het kan al te veel zijn afgekoeld vooraleer het in het hout gaat? Zou je het niet nogmaals kunnen beroken in een ton, vermits op die wijze de temperatuur niet naar de smelttemperatuur van de rakuglazuur gaat en de raku niet verloren gaat?
    beantwoord
  • Hallo Dirk,
    Carbonisatie treed op tussen 700°C en 900°C.
    Volgende oorzaken die nog niet genoemd zijn:
    - De scherf te hoog gestookt of een scherf met laag sinterpunt.
    - Het roovat niet goed genoeg afgesloten. Dit kan men zien als het rookmateriaal grotendeels is opgebrand. Goed afgesloten zullen er enkel schroeivlekken te zien zijn.
    - Licht bevochtigd rookmateriaal werkt gunstig.
    - Type rookmateriaal speelt weinig of geen rol. David Miller gebruikt wat krantenpapier in propjes. Zolang alles niet is opgebrand wil dit zeggen dat er genoeg rook-materiaal aanwezig was
    beantwoord
  • Bedankt allen die me hun kennis hebben gedeeld . De werken waren op 950° gestookt , naar mijn mening iets te hoog daar het raku glazuur slechts op die temperatuur, voldoening gaf, en die volgens het etiket tot 1050° geschikt was. (Wit glazuur was geelachtig, en op hogere temperatuur roestbruin) de glazuur was aangekocht!!!! om zeker te zijn,.... dus ,tip:....maak je glazuur zelf aan !.
    De enige reden voor het niet goed beroken was (denk ik nu) dat we de werken te lang lieten craqueleren vooraleer in het zaagsel te leggen (licht bevochtigd) en de ton eventueel iets te groot. In september beginnen we opnieuw. Indien belangstelling:
    VZW kunst(h)art Wolterslaan 16 9000 Gent zie ook web site
    Dirk Thienpont
    beantwoord
  • Dirk,
    Nog een misvatting: Raku kàn men niet stoken afgaande een temperatuursindicatie, gezien de tijd van stoken zeer sterk kan variëren. Raku stookt men 'op zicht' en men ziet aan de glans van het glazuur al dan niet uitgesmolten is. Er is ook wat mis met de gasdruk van uw oven. Als er een vlam aan de uitgang is te zien, stookt u reducerend en slaat het carbon neer in het glazuur, wat vergeling tot bruin geeft. Een druk van 0,5 bar moet volstaan. Dus niks mis met het glazuur, maar met de stook. De tijd van rustig het stuk uit de oven nemen en in het rookvat plaatsen moet volstaan om craquelé te bekomen.
    beantwoord
  • De tijd van rustig het stuk uit de oven nemen en in het rookvat plaatsen zou ik graag nog even aanvullen om tot een goed zwart te bekomen....??

    Ohh ja, in bepaalde boeken staat zeker beschreven eens flink te gaan zwaaien met het werkstuk gehouden in de tang op het moment tussen oven en "opvangbak".
    En ohh ja bepaalde you-tube filmpjes zullen dit ook laten zien (stoer hé??) alsof dat alleen zó goed zou kunnen komen.
    Ja hoor..komt goed met een enkel werkstuk in een enkel opvangbak van goede afmeting bij juiste temperatuur werkstuk.

    De temperatuur van het werkstuk voor het te bereiken zwart op ongeglazuurde delen of voor duidelijk craquele hangt ook af van de bereikte temperatuur van de oven/ het werk en gecombineerd met zwaaien met het werk daalt dat vanwege de benodigde tijd behoorlijk, gezien bepaalde hoeveelheden werk, (formaat van de stukken) te plaatsen in één opvangbak.
    Met alle werkstukken te moeten zwaaien is het dienende zaagsel inmiddels al opgebrand....
    De hoeveelheid werkstukken in één opvangbak maken tesamen een temperatuur met de juiste hoeveelheid zaagsel, ten behoeve van een goede rookontwikkeling.

    Er zijn dus meerdere factoren die een rol kunnen spelen om ongeglazuurde delen goed zwart te kunnen krijgen.

    En ohh ja, ik heb vroeger ook gezwaaid met het werk tussen de tang.
    Tegenwoordig zie ik dat anders.
    Bovendien om risico's uit te sluiten.
    Genietmomenten genoeg zónder zwaaien.
    De tijd van rustig het stuk uit de oven nemen en ondertussen het bekijken van de resultaten, rustig aan direct in het rookvat plaatsen en naar het eventueel volgend werkstuk vanuit de oven om vervolgens te plaatsen in hetzelfde rookvat is voldoende om prachtig craquele te bekomen,
    beantwoord
  • Goed beschreven. Lucien!
    beantwoord
  • Marrie,
    :-) :-) , Zie ik dit voor me, dat gezwaai met dat werkstuk. Ik had me ook al afgevraagd wat daar de bedoeling van was. Zie je ook in de kadedraal van Compostella, maar daar doen ze dat met rookvat inbegrepen. Zou kunnen dat er een verband was he ?
    De waterbak, nog zo'n ritueel wat indruk maakt op demonstraties. Maar wat daar eigenlijk het nut er van is blijft me nog steeds een raadsel. De laatste variante is werken met hogedrukspuit. Waw, dàt was stoer ! Wat ik wél al heb gezien zijn de brandwonden van een stoom-stoot bij het te snel dompelen. Sommige van die rituelen worden generatie op generatie doorgegeven zonder men er de vraag bij stelt; wat voor nut heeft dit nu eigenlijk wel ? Raku stoken, het blijft toch maar steeds een leuke bedoening en de beste leerschool.
    beantwoord
  • Marrie, dit is enkel voor professionelen:
    http://www.youtube.com/watch?v=ISnBipsQ4i4
    Of dit Raku is staat er bij mijn weten niet bij... :-)
    beantwoord
  • Filmpje bekeken met veel plezier! :-) :-) :-)
    Nee, stond er inderdaad niet bij, of dit raku is....
    Leuk hoor om zo straffeloos te mogen stoken/roken, met een man of wat!!!!!!!!!!!! :-)))))))
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.