ALGEMEEN > Gips > Gipsmal op klei: Losmiddel?
Hoi allemaal,
sinds een tijdje ben ik bezig met het boetseren van een menselijk hoofd wat ik nu heb voltooid. Ik heb het geboetseerd uit chamotteklei.
Hier heb ik een gipsafdruk met modelgips van gemaakt, maar deze kreeg ik niet los. Uiteindelijk heb ik het met veel geweld los gekregen en ben weer opnieuw begonnen met het fatsoeneren van het werkje.
Daarna heb ik geinformeerd naar wat ik het beste kan gebruiken om het model (heelhuids) los te krijgen uit de gipsmal.
Die persoon vertelde me dat autolak daarvoor heel handig was en dat ik het daarna moest inspuiten met een losmiddel (Acmos). Ik heb toen weer een gipsafdruk gemaakt van de voorkant van het hoofd en heb de tips van deze persoon gevolgd, maar de mal bleef weer vastzitten.
De vraag nu: Hoe kan ik het beste er voor zorgen dat het modelgips wat ik gebruik losgaat wanneer het gips uitgehard is. Het gaat hierbij om een gips-chamotte klei combinatie.
Bedankt,
Mr. Brand
sinds een tijdje ben ik bezig met het boetseren van een menselijk hoofd wat ik nu heb voltooid. Ik heb het geboetseerd uit chamotteklei.
Hier heb ik een gipsafdruk met modelgips van gemaakt, maar deze kreeg ik niet los. Uiteindelijk heb ik het met veel geweld los gekregen en ben weer opnieuw begonnen met het fatsoeneren van het werkje.
Daarna heb ik geinformeerd naar wat ik het beste kan gebruiken om het model (heelhuids) los te krijgen uit de gipsmal.
Die persoon vertelde me dat autolak daarvoor heel handig was en dat ik het daarna moest inspuiten met een losmiddel (Acmos). Ik heb toen weer een gipsafdruk gemaakt van de voorkant van het hoofd en heb de tips van deze persoon gevolgd, maar de mal bleef weer vastzitten.
De vraag nu: Hoe kan ik het beste er voor zorgen dat het modelgips wat ik gebruik losgaat wanneer het gips uitgehard is. Het gaat hierbij om een gips-chamotte klei combinatie.
Bedankt,
Mr. Brand
4 antwoorden
-
dag Empatojayos Brand,
Een uit klei geboetseerd menselijk hoofd is een vorm die erg complex is.
Om daar een gipsmal van te maken die lossend is moet je die uit veel verschillende delen maken. Dat is een erg moeilijk en arbeidsintensief werkje.
Een veel toegepaste werkwijze is dat als je van een geboetseerd hoofd een tweedelige gipsmal maakt, het originele geboetseerde kleibeeld verloren gaat.
Wat overblijft is de mal waar je mee aan de werk gaat om het beeld in een ander materiaal dan klei uit te voeren.
Omdat ook deze gipsmal niet lossend is wordt daar een eenmalig afgietsel in gemaakt waarbij de gipsmal weer verloren gaat. Om het uiteindelijke beeld niet te beschadigen is de eerste laag gips ingekleurd, de zogenaamde schriklaag.
Er zijn verschillende werkwijzen om van een geboetseerde vorm naar een beeld in een ander materiaal te komen. Daar is de nodige literatuur over.
goed om dat eens te bestuderen.
succes
Hans -
Ik heb gehoord dat het mogelijk is om siliconenspray te gebruiken als losmiddel. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?
Groet, Brand -
Hallo Brand,
Ik vrees dat u Hans niet goed hebt begrepen. Er is geen losmiddel nog als u een gipsmal gegoten hebt op een (nog niet droge) klei-vorm. Vermoedelijk hebt u dit in delen gemaakt (waar er tussen de gipsmal-delen wél een losmiddel nodig is). Stel u een bol voor. Als u over de middellijn gaat met deel 1, komt deel 2 wél los, maar deel 1 zal nooit los komen. Als u bij uw vorm er fragmenten zitten die over het breedste punt gegaan zijn, zal ook dit deel van de mal nooit lossen. U moet de grens van de verschillende delen opnieuw moeten bekijken. Een trukje is met een potlood niet verder gaan dan het punt waar het grafiet van het potlood uit het gezichtsveld verdwijnt. Soms is het zelfs nodig een beeld te herstijlen om nog in een haalbaar mal-delen te kunnen gieten. Hoe minder delen, hoe minder lasnaden en minder puzzelwerk. Bij een hoofd zijn het meestal de oren en de neusgaten die problemen geven. Neusgaten opvullen en later het bijgevoegde wegsnijden. Siliconenspray kan u als losmiddel gebruiken tussen de gips-delen. -
Is de mal wel gemaakt op plastische klei?
Wanneer je een mal probeert te maken op reeds gedroogde klei, kan deze gaan uitzetten en daardoor moeilijk los komen.
www.michelkuipers.nl
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.