ALGEMEEN > Gips > 2-delige mal, van elkaar halen
Ik ben bezig met een 2 delige mal. Ik had de eerste helft gegoten (ging allemaal prima, had positieve vorm ingesmeerd met zeep). Daarna ging ik de tweede helft gieten. Ik had de eerste gipshelft ingesmeerd met zeep. Maar na het gieten kreeg ik de twee helften niet van elkaar af. Wat is nu het beste middel om te gebruiken om de contactoppervlakken van de gipshelften mee in te smeren?
28 antwoorden
-
Hallo Patrick,
Is de vorm wel lossend? Als je beide helften goed ingesmeerd hebt met zeep dan moet dat verder geen problemen opleveren, naar mijn idee. -
De vorm is zeker lossend. Het contactvlak waar de tweede gipshelft op moet rusten was niet heel mooi glad, kan het hier mee te maken hebben. Ik las elders op het forum dat vaseline een goed middel is om te gebruiken, klopt dit?
-
Een glad oppervlak lijkt me wel beter.
Vaseline weet ik niet. Lijkt me ook zo moeilijk weer schoon te maken.
Lucien zweert bij boenwas.
Volgens hem tast zeep het gips erg aan. Ik heb daar nog nooit last van gehad. Misschien als je heel veel vormen moet gieten.
Ik blijf in ieder geval bij de zeep. 3 of 4 keer inzepen met een half uurtje ertussen.
Eerder gebruikte ik vloeibare groene zeep die ik iets verdunde met water. Ook dat loste prima. Dat deed ik toen zelfs maar 1 keer. -
Hallo Patrick,
Zorg dat het oppervlak waarop de tweede helft gegoten wordt goed glad is, vervolgens goed inzepen met mallenzeep of lekker stevig inzepen met sunlight zeep, een paar minuten laten intrekken evt. als er doffe plekken ontstaan nog ff bijzepen, daarna alle overtollige zeep verwijderen.
Gebruik in geen geval vasseline.
Als je vragen heb mag je me altijd bellen of mailen.
Vr. gr. Piet van der Sluis
www.dutchmolds.nl
-
bedankt voor alle reactie, ik heb zeer veel aan al deze tips. Ik ga binnenkort weer verder met de mal. Aangezien ik de twee malhelften op elkaar had gegoten en ze niet meer loskwamen heb ik ze van elkaar gezaagd (ja de vorm dus ook doormidden, gelukkig heb ik nog een paar dezelfde vormen). Eerst moet ik dus 1 van de malhelften een beetje bijwerken en dan ga ik 1 van jullie oplossingen proberen. Bedankt!!!!
-
Succes!
Laat je nog even van je horen als het is gelukt?
Groetjes Let. -
Piet, mag ik u vragen waarom er in geen geval vaseline mag gebruikt worden ? En waarom gebruikt u zeep en geen boenwas of siliconenpray ?
-
Misschien omdat Piet, net als veel anderen, geen last heeft van aangetast gips?
En als de zeep goed bevalt, waarom zou je dan over gaan op iets anders?
Iedereen moet doen wat hem het best bevalt en als dat voor jou boenwas is, is dat prima toch?
Juist omdat iedereen weer wat anders gebruikt kunnen mensen die er voor het eerst mee gaan werken een keuze maken.
Dat is het mooie van dit forum.
-
ik ga vandaag weer even aan de slag met mijn mal. Ik heb uiteindelijk vloeibare zeep gekocht, en zoals ik het begrijp moet ik dit er op smeren, laten drogen, de restanten er af vegen en nog een (of meerdere) lagen. Ik hoop dat het gaat werken, ik zal de resultaten wel laten zien.
-
Nou Let, voor mij niet gelaten hoor. Enkel omdat Piet hier expliciet vaseline ontraadde wou ik wel weten waarom. Ik volg meestal de logica en die zegt dat zeep gips 'rot' maakt en dat er ook geen enkele positieve reden kan worden gegeven waarom men zeep zou gebruiken. Het was toch een reactie op iemand die ondanks zeep, problemen had. En deze raad is dan ook gratis.
-
ik had niet echt problemen met zeep, het was meer dat ik de verkeerde procedure volgde. Ik liet het zeep niet drogen en gebruikte ook niet meerdere lagen, waardoor het natuurlijk helemaal mis gaat. Ik ga binnenkort ook wel boenwas halen om te kijken of dit wat oplevert. Eerst nog maar een keer de zeep-procedure proberen.
-
Ik heb vandaag het tweede deel van de mal gegoten. Ik heb het oppervlakte glad gemaakt daarna ingesmeerd met 4 lagen zeep en toen er overheen gegoten. Uiteindelijk kreeg ik de twee delen van elkaar af. Wel een aantal beschadegingen, dit komt denk ik vooral omdat op sommige delen de deellijn van de vorm niet precies in het midden lag waardoor bij het uittrekken van de vorm kleine stukjes afbraken. Bij dit bericht nog een afbeelding van mijn 1e maldeel toen ik bezig was met het inzepen.
Iedereen bedankt voor alle tips!!!
ps. De vorm is de "Dombo" mok van Richard Hutten, leek me een goede vorm om mee te oefenen, de volgende keer ga ik een eigen ontwerpje proberen.
-
Na het maken van de mal, moet ik de zeep er dan afschapen of met water weghalen??? Hoe werkt dit.
-
Met een droge, zachte, penseel steeds weer heel secuur en zacht na strijken tot de zeep niet meer te zien is. Ik knijp de penseel steeds tussen mijn vingers schoon. De restzeep weggooien.
-
Ik ben trouwens wel benieuwd of de oren zich straks wel helemaal vullen met de klei. Zulke vormen heb ik nog nooit gemaakt.
-
Oh wacht, begrijp ik het verkeerd? Bedoel je de restzeep nadat de mal helemaal klaar is?
Ik ben gewoon gaan gieten en dat ging prima. De zeep verbrand vanzelf in de oven. Na een paar keer gieten is het schoon.
Als er teveel zeep aan zit kun je dat voorzichtig met een, in spiritus gedoopt, wattenstaafje of doekje schoonwrijven.
Zo heb ik het in ieder geval geleerd. Geen idee of er nog andere mogelijkheden zijn. -
ja ik bedoelde nadat de mal helemaal klaar is inderdaad. Oke, dan ga ik gewoon gieten, ik zie het vanzelf wel! Ik ben inderdaag ook benieuwd of de oren zich helemaal gaan vullen, misschien moet ik er anders op een manier druk achter zetten?
-
Langzaam gieten zodat de lucht kans krijgt te ontsnappen dan gaan die oren wel vol.
Is het niet het geval dan dan kloppen om de luchtbel te verwijderen.
Frans -
Ik heb ondertussen al bekers gegoten en dit is aardig gelukt. De vormen drogen echter heel langzaam in de mal, ik denk dat dit met de temperatuur van de ruimte te maken heeft, het is er vrij koud. Ik moet wel zeggen dat door het insmeren met zeep (meerdere lagen) je wel een erg ruwe textuur op de gegoten beker krijgt, ik moet dan nog veel schuren naderhand. Ik moet hier toch een andere oplossing voor vinden.
-
Patrick, had ik daar een tijdje geleden al niet op gewezen ? Zeep tast calcium aan, weet je nog ?
-
Ja dat is waar, ik ga de volgende keer boenwas gebruiken, kijken wat voor resultaat dat geeft, dan kan ik het naast elkaar zien.
-
Patrick, zorg er wel voor dat het een type 'vloeibare boenwas is'. Het mag best synthetische boenwas zijn. Er bestaat ook een speciale lossingspray op basis van siliconen, speciaal voor dit doel. Normalerwijze zouden de leveranciers keramiekbenodigheden dit in hun gamma moeten hebben. U kan deze spray vinden bij speciaalzaken Polyester verwerken en mouleren. Ik gebruik een spray van het merk Voss-chemie. ( In de gipsmal zal nu kleine gaatjes zien en op de klei-afdruk mini-pukkeltjes, juist ? )
-
Het nu niet zozeer dat het gips is aangetast, maar meer dat de zeep zo een dikke laag is en dat de kwaststrepen er in zichtbaar zijn. Het zou dus beter zijn om een lossingsmiddel te kunnen aanbrengen zonder kwast of zonder dat kwaststrepen zichtbaar zijn (in ieder geval niet in de vormholte).
-
Sinds jaar en dag wordt er in de keramische industrie met een zeepoplossing gewerkt om er voor te zorgen dat twee gipsdelen zich aan elkaar hechten. Het gebruik van olie, was of vasiline is niet zo geschikt voor gietkleimallen omdat deze materialen de aanzuiging van het vocht (uit de gietklei) nadelig beïnvloeden. Wordt de mal niet voor gietklei gebruikt, dan is het waarschijnlijk geen probleem.
Vroeger werden blokken groene zeep samen met water verwarmd om een vloeibare zeepoplossing te krijgen. Gebruik geen schuimende zeep, vandaar dus de blokken. Tegenwoordig wordt er een mengsel van geraspte zeepblokken, gemengd met olie en water verwarmd. Na afkoeling ontstaat er een soort cremepasta die in onverwarmde staat uitermate geschikt is als scheidingsmiddel bij gipsmallen. Maar bijvoorbeeld bij een firma als Silex (Den Bosch) kun je kant en klaar zg. 'mallenvet' kopen; dat is natuurlijk het simpelste.
Als je met een zeepoplossing strepen krijgt, kan dat er op duiden dat de zeep onvoldoende is ingetrokken (geef het de tijd) of dat de ondergrond reeds is verzadigd. In het laatste geval kun je de overtollige zeepresten met een tissue zachtjes verwijderen.
Wanneer wij een gipsmal meerdere malen afgieten met gips, merken we dat we daarbij steeds minder hoeven in te zepen.
Met vriendelijke groet van
www.michelkuipers.nl
www.inesdebooij.nl -
Hallo iedereen, de vorige keer heeft iedereen me zo goed geholpen dat ik dacht voor mijn nieuwe probleem kan ik hier weer posten.
Ik ben nog steeds met mijn experimenteer mal bezig, zie hierboven. Ik had eerst het probleem dat de oren van de mok hol bleven, wat natuurlijk niet gewenst is, aangezien je handen dan verbranden bij het drinken van een hete drank. Om dit op te lossen heb ik een kern gemaakt en "opkomers" zodat de oren helemaal dicht zijn. Hoe dit in zijn werk gaat is al volgt:
- De twee kanten van de mal assembleer ik en zet ik vast met elastieken.
- Ik giet de vormholte gedeeltelijk vol.
- Ik duw de kern in de mal zodat al het lucht er uit wordt gedrukt en gedeeltelijk via de opkomers er uit wordt geduwt. De mal overstroomt dus wel!
Wat ik hiermee bereikt heb is dat de oren nu wel totaal gevult zijn alleen nu krijgt ik een nieuw probleem. Aan de bovenzijde van de gegoten beker onstaat lucht in de wand, ik snap niet hoe ik dit kan voorkomen of oplossen. Zie alle bijgesloten foto's.
-
Hallo Patrick,
De oplossing die je hebt gevonden voor de holle oren klinkt mij wat ingewikkeld. Mijn oplossing zou zijn om de mal te gieten op de gewenste dikte. De ontluchtingskanaaltjes zijn prima om bij het gieten ook de oren vol te laten lopen. Wanneer de mal is uitgegoten zal er een opening ontstaan naar de oren. Vlak voordat je de beker uit de mal haalt kun de aan de binnenkant de openingen afsluiten met een stripje klei van het giethuis. Doe dit terwijl de beker nog in de mal zit, zodat er evt. vervorming is geminimaliseerd. Haal de beker daarna uit de mal en voorzie de oren aan de onderkant van een klein luchtgaatje9 een speldeprik voldoet. Zorg er bij het glazuren wel voor dat dit gaatje open blijft. Op deze manier heb je een beker met holle oren; goed voor de isolatie en minder topzwaar. Als dit goed werkt is het misschien een goed idee om een eigen ontwerp te maken.
Succes ermee. Met groet van www.michelkuipers.nl -
Dank je Michel voor de tip. Als ik alleen een klein luchtgaatje aan de onderzijde van de oren maak is dit dan voldoende om geen problemen te krijgen tijdens het bakproces?
Er is geen andere methode om de oren gewoon helemaal vol te krijgen?
Hierna ga ik zeker een eigen ontwerp uitvoeren, ik ben nog aan het nadenken hoe ik de mal voor de mal ga maken! -
Hai Patrick,
Dat was snel. Voor alle duidelijkheid; de luchtgaatjes zijn van essentieel belang, vooral bij het stoken. Lucht zet uit bij verwarming en zouden de oren doen exploderen. Dat geldt bij de biscuitstook alsook bij de glazuurstook. Maar dus het gaatje open nadat de beker is geglazuurd.
Een andere methode om de oren massief te krijgen is er wel. Je giet de oren apart en monteert deze aan de beker, zodra deze tegelijk met de bekervorm uit de mal komen.
Ik ben heel benieuwd wat je gaat ontwerpen. Misschien dat het handig is als ik van tevoren even naar het ontwerp kijk?
Met groet van www.michelkuipers.nl
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.