ALGEMEEN > Ovens > Bescherming ovenplaten bij stoken boven 1250 gr

Tot op heden heb ik mijn ovenplaten altijd beschermd met een mengsel van witte westerwalder en kaolien
(50/50). Ben daar heel tevreden over. Deze laag laat na enkele bakbeurten los waar ik geen moeite mee heb. Ik kan mijn platen telkens weer helemaal schoon maken en opnieuw voorzien met deze beschemlaag. Zelfs een gelekt glazuur heb ik zonder probleem kunnen verwijderen. Ik heb tot nog toe tot max 1050 gr. gestookt. Nu wil ik hoger gaan stoken naar temperaturen boven 1250 tot 1300 en vraag me af of dat invloed heeft op deze laag?
Indien ik dit mengsel niet meer zou kunnen gebruiken wat is dan het beste advies?
Met vriendelijke groeten,
Sonja

4 antwoorden

  • Sonja, vervang de westerwalder door Zirkon. Om het uitstrijken te vergemakkelijken, voeg er CMC aan toe.
    beantwoord
  • Hoi ,
    Er zijn inderdaad veel recepten, ook bedankt voor dit advies maar het antwoord op mijn vraag heb ik echter nog niet. Het is nu zo dat deze laag na enkele bakbeurten eraf bladdert waar ik helemaal geen moeite mee heb. Het zelfs als voordeel zie. Echter ik wil hoger gaan stoken dan 1050, naar 1250 tot 1300 graden en dan vraag ik me af wat dit mengsel ( kaolien/witte westerwalder) doet op een ovenplaat. Gaat het versmelten of komt het ook los?
    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Sonja, ik dacht dat mijn antwoord duidelijk was: Westerwald vervangen door Zirkon (of zirkoonoxyde ). Normaal mag deze beschermlaag niet afbladderen omdat eventuele lekken tussen deze barsten kunnen druipen. De samenstelling die u nu gebruikt heeft veel weg van porseleinklei: niet geschikt dus op hogere temperatuur.
    beantwoord
  • Bedankt voor uw antwoord ! Had ik inderdaad niet bij stilgestaan en gelukkig ook nooit aan de hand gehad dat er lekkage was tussen deze barsten.

    Groetjes Sonja
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.