ALGEMEEN > Stoken > meerdere keren te bakken klei

Ik ben op zoek naar een kleisoort om mallen van te draaien die moeten dienen om heel dunne (1 à 2 mm) schaaltjes in te kunnen bakken zodat deze hun vorm houden. Eerst biscuit daarna 1200 graden. Ze moeten meerdere keren te gebruiken zijn en niet na drie of vijf keer al kapot zijn. Wie weet wat dan het beste is ? In ieder geval met veel fijne chamotte, denk ik.
gevraagd

9 antwoorden

  • Chamotte wordt vaak gebruikt bij wat grotere werkstukken en wanneer de droog omstandigheden niet optimaal zijn.

    Als je mallen alleen de functie hebben om de vorm tijdens het bakken te behouden zou je ook een wat grovere chamotte kunnen gebruiken.De werkstukken zijn dan bijvoorbeeld wat temperatuur schok bestendiger.Grove chamotte zal natuurlijk niet zo makkelijk draaien...

    Anderzijds zijn de werkstukken van kleiner formaat en/of beschik je over een droogkast kun je boetseerklei gebruiken zonder chamotte.

    Ik maak zelf mijn 'oven mubilair'; proppen,triangels en tegelcassettes van steengoedklei.Zijn deze goed gedroogd gaan ze lang mee.Slijtage treedt nauwelijks op,wel beschadiging door vastplakkend glazuur.

    Rob
    beantwoord
  • Jozefien, zoek een witbakkende steengoed-,draaiklei met hoog aluminiumgehalte. Voeg daar 40% mullite grove korrel ( tot 1mm ) aan toe en stook deze bisquit op 1250°C. Als u geen mullite kunt vinden is fijne chamotte ( tot 1 mm ) een alternatief.
    beantwoord
  • Dank jullie wel. Het wordt dan grove chamotte, want ik kan niet hoger stoken dan 1200 graden (oude Vingerling) en ik begrijp dat voor klei met extra aluminium een hogere temperatuur vereist is. Maar: ergens op het forum zag ik dat klei met grove chamotte het eindprodukt juist zwakker maakt dan klei met fijne chamotte. En ik zie het niet zitten om voor elk werkje een nieuwe mal te maken. Dus wat is nu wijsheid ?
    beantwoord
  • Jozefien, dat heb je juist gezien. Het is het % chamotte dat belangrijk is en niet de grove chamotte. Tot 1mm. is ruim groot genoeg. Mulliet is meestal in poedervorm verkrijgbaar, maar bestaat ook in grove korrel ( 1 mm. ) of de standaard Bone china reeds transparant is op 1200°C, ben ik niet zo zeker. Indien niet kan je er alsnog wat beendermeel aan toevoegen.
    beantwoord
  • De grove chamotte maakt je werk inderdaad wat broser.Maar als je de mal meedere keren gaat bakken, verhoog je hiermee de mate van sintering.Wat het werk dan weer sterker maakt.

    Rob
    beantwoord
  • Rob, ik begrijp uw laatste tip niet. Kan u dat even verduidelijken ?
    beantwoord
  • Lucien,na meedere keren gebakken te zijn gaat biscuit glimmen als een spiegel,het is zichzelf als het ware gaan glazuren.Het verglaast meer als werk van de zelfde klei die ik maar 2 keer bakt.Ik neem aan dat naarmate de verglazing van de biscuit toeneemt, het werk sterker wordt.Dit zou het brozer worden door de grove chamotte deels opheffen.

    Echter met het verglazen neemt ook het risico van 'plakken' tussen de mal van biscuit, en het model toe.Om die reden zou ik het toevoegen van beendermeel afraden aan werk dat als mal gebruikt gaat worden.

    Extra aluminium zie ik minder als eens probleem,juist om het verschil in smeltpunt tussen de klei van de mal en de klei van het model zo groot mogelijk te houden.

    Rob
    beantwoord
  • Rob,
    Nu begrijp ik dat er een misverstand is, wat ik reeds kon vermoeden.
    Het beendermeel was bedoeld op in de porseleinklei te doen en niet in de steunmal. Uiteraard neemt de kans toe op sinteren van de steunmal toe door meermaals te bakken, zoals ik reeds meermaals heb duidelijk gemaakt dat ook tijd als factor bij temperatuur moet getelt worden. Om het interen van de steunmal tegen te gaan had ik voorgesteld om er grove mulliet ( < 1 mm.) aan toe te voegen. Beter nog dan chamotte, gezien deze de steunmal ook beter beschermt tegen thermische schommelingen. Grove chamotte heeft volgens mij geen zin. Wél de hoeveelheid chamotte ( <1 mm.) Indien er na verloop toch verkleving zou optreden is het aan te raden de steunmal met aluminiumoxyde in te smeren. Thanks voor de toelichting.
    beantwoord
  • Aha, het beendermeel zou op 1200 graden in het porselein kunnen en de mulliet (molochiet) in de steunmal. Dat is me nu ook duidelijk. Ik ga op zoek naar beide produkten en eens kijken wat ik er van gemaakt kan krijgen.
    Heel hartelijk bedankt voor jullie hulp !
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.