ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > zaagsel brandt in

Even een vraagje. Ik blijf lelijke plekken houden in de zaagselbak na de rakustook. Het is steeds de plek waar het werk het zaagsel in de ton raakt. Heb het nu met stro geprobeerd maar verbeterd niet echt.
Wat is de fout? groeten, Inez
gevraagd

15 antwoorden

  • Inez, dit kunnen verschillende oorzaken hebben als men deze vlek zelf niet kan zien. Daarom volgende oorzaken:
    - Het glazuur bevat loodxyde en gaat op de plaats van het zaagsel sterk reduceren naar grijs/ donkergrijs.
    - Het glazuur is niet voldoende ' uitgesmolten' en kan nog Carbon opnemen in de 'poriën' van het glazuur.
    - Het glazuur bevat te weinig silicium ivm aluminium en wordt daardoor "taai" in uitsmelten.
    - Als u met lood-boor-glazuren werkt, niet te snel in het rookvat plaatsen, gezien dit type gevoelig is voor dit euvel.

    Tip: Plaats onderaan het rookvat een rooster waar u de werkstukken op plaatst. Dit kan u zelf maken met restjes "beton-mat 10/10cm ", waarvan u de buitenste ijzers omplooit tot pootjes. Onderaan het rookvat zaagsel zonder dit rooster te raken. Tegen de wand van het rookvat stro, hooi of papiersnippers in de vorm van een nestje en klaar.
    beantwoord
  • Dag Lucien, Nee het glazuur bevat geen loodoxide dus dat kan het niet zijn. Mocht het glazuur te weinig silicium bevatten zou het dan niet overal op het werkstuk moeten zijn? Je tip lijkt me dé oplossing. Ik vergat nog te zeggen dat het glazuur op die plaats altijd ook heel erg craqueleert of gewoon weg is gebrand. Misschien nog een aanwijzing? Alvast hartelijk dank.
    beantwoord
  • Inez, dan mag ik er van uit gaan dat het een eigen recept is, gezien u zeker bent dat er geen loodoxyde in verwerkt is ?
    Craquelée wil zeggen dat er genoeg zuurvormers aanwezig zijn. Wegbranden kan niet. misschien te dun aangebracht of te hoog alkalisch, wat resulteerd in een 'mager' glazuur. Probeer eens iets dikker aanbrengen en let er op dat het goed is uitgesmolten. Daarmee bedoel ik niet op een thermokoppel vertrouwen, maar echt op het oog, waarnemen dat het glazuur mooi glanst als olie. Werk op een schaduwrijke plaats en gebruik een zaklantaarn. Door de reflexie van het licht ziet u perfect de toestand van het glazuur. Ik denk dat er enkel nog de mogelijkheid rest: te vroeg uitgenomen. Het glazuur had zich nog niet "gesloten". U merkt dit ook bij het achteraf reinigen van het werk; het roet laat moeilijk los. Bij een goed uitgevloeid glazuur moet het roet er vanzelf afspoelen. Geef me uw bedenkingen.
    beantwoord
  • Ik gebruik recepten uit het boek Rakuvaria 2.
    Misschien te dun aangebracht maar waarom ziet de rest er wel steeds mooi glanzend uit? Ik stook meestal 's avonds en gebruik een thermokoppel maar zeker niet in de laatste plaats mijn ogen met een lamp. (daar zou het gebrek aan ervaring kunnen zitten?)
    Het roet laat eigenlijk steeds goed los bij het schoonmaken maar niet op die plek, die is ruw en bijna geen glazuur meer te bekennen. Dus: later uit de oven, dikker glazuren en een ijzeren rek in de rookton?
    Wat zie je als je het werk er te laat uit haalt, in de oven en daarna?
    Misschien toch maar een heuse workshop gaan volgen?
    Je weet niet hoeveel waardevolle tips ik al van deze site heb kunnen gebruiken. Inderdaad, inmiddels ook een masochist maar een die toch iedere keer weer een beetje blijer wordt. Bedankt! Inez
    beantwoord
  • Inez, ik denk dat we zachtjesaan tot een goed overzicht komen.
    Nu is er een element bijgekomen dat heeeeel belangrijk is, nl, het glazuur IS RUW op die plaats waar ook het roet zit. U hebt wél de goede 'rijpheid' ( ik wil hier niet spreken over teperatuur gezien dit maar één factor is ) , maar u plaatst het werkstuk té snel in de rookton. Het glazuur heeft niet de kans gekregen uit te harden. Geen paniek en rustig met de nodige tijd het werkstuk over brengen naar de rookton. Er is nog ruim de tijd om in te roken ( tot 700°C ). Ik ben niet in het bezit van Rakuvaria 2, dus kan op dit punt niks adviseren. Ik heb het vermoeden dat u eerder aan een té hoge kant zit dan te lage stook. En als u in de oven het smeltproces kunt meevolgen ( wat in een goede raku-oven een must is ), gooi die thermokoppel er uit en geniet van het smeltproces. Oven in de schaduw plaatsen, het schouwgat observeren of in de oxyderende fase er geen vuurkegel te zien is, dan de druk opvoeren tot er een vuurkegel te zien is ( enkel reduceren als het glazuur practisch klaar is ), met de lamp op het geglazuurde deel richten en als dit er uit ziet als glimmend olie is het glazuur uitgesmolten. U zal zien dat dit bij meerdere werken tergelijk in de oven, de een sneller klaar is dan de andere. Dat 'ziet' de thermokoppel niet. Dit is pas zalig raku-stoken. Ik noem dat 'raku-jockey' spelen. En afkoelen in water: enkel bij demonstraties, dat maakt nog steeds indruk op de toeschouwer. :-)
    beantwoord
  • Dus de tijd van de oven naar rookton iets verlengen.
    Dan zit ik nog even met de vraag wat er kan gebeuren als je een stuk te lang stookt, want inderdaad hoeft niet alles op hetzelfde tijdstip gaar te zijn. Ik bedoel, kan je beter te lang dan te kort stoken of is dat te kort door de bocht? Rakuvaria is geschreven door Ed Knops. Groeten, Inez
    beantwoord
  • Inez, te korte stook: glazuur niet/onvoldoende uitgesmolten. te lange stook: glazuur loopt af, maakt blaasjes. Aan u de keuze.
    beantwoord
  • Oké, Lucien, dan wordt dat dus laveren tussen scylla en charibtus. Ga weer met vernieuwde moed aan de slag. Veel dank! Inez
    beantwoord
  • Inez, dàt is nu eens het voordeel van het oog, zie. Als een kat voor het holletje van de muis, en wachten tot ze de snoet ziet. :-) Kant-en-klare klei, kant-en-klare glazuur uit een potje, kant-en-klare temperatuur-regelaar... waar is dat vakmanschap gebleven ? :-)
    beantwoord
  • Hé, Lucien, mij ontgaat even de essentie. Ik leer o.a. van jou juist stukje bij beetje uiteindelijk misschien wat (hoor je alle twijfel?) vakvrouwschap hoop ik, vandaar deze discussie. met groeten, Inez
    beantwoord
  • Inez, ik wou enkel zeggen: te hoog of te lage stook kan je alleen op het oog, beter dan een thermokoppel. Ik merk dat bij een Rodenveld oven deze optie ontbreekt.
    beantwoord
  • Nu is alles weer duidelijk.
    Nogmaals bedankt en met groeten,
    Inez
    beantwoord
  • Even de update ............... 't is gelukt! Helemaal blij met twee zelf gemetselde bakken gevuld met zand, nieuwe ton gehaald bij de garage, doorgezaagd, nieuw zaagsel, en dan nog hét roostertje van Lucien en het is voor de bakker.
    Prachtige lusters met kopersulfaat onder het glazuur.
    Hartelijk dank en groeten,
    Inez
    beantwoord
  • Dag Lucien,
    Bij het doornemen van alle raku-berichten, heb ik een vraag over jouw tip betreffende een rookvat.
    Hoelang laat jij de keramiek in de rookton staan, als je gebruik maat van het rooster??
    vr.gr. Gretha
    beantwoord
  • Gretha, het rookvat hermetisch gesloten houden tot alles zover is afgekoeld dat u het met een want kunt uithalen. Zolang er rook is: laten staan.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.