ALGEMEEN > Stoken > hoogst te bereiken temperatuur keramikos oven.

Wie heeft er ervaring met de keramikos oven, om deze tot de top (tot het maximum en eventueel een paar graden méér) op te stoken.

Mijn oven heeft een max. temp. van 1260 graden maar ik heb deze nog nooit hoger gestookt dan 1250 graden want dat staat zo in de gebruiksaanwijzing. Om mijn glazuur nog meer te laten glanzen moet ik echt naar 1260 graden toe maar ik heb mijn twijfels of de oven dit dus ook aan kan. Ik weet het niet zeker meer maar dacht, dat men deze ovens niet tot 1260 zou moeten willen instellen/stoken, omdat dit voor de oven/spiralen/electronica niet goed zou zijn? De boel zal doorbranden? Anderzijds staat hij voor 1260 graden en dan zou hij dit toch moeten kunnen doen?
Ik realiseer me, dat bij instelling tot de max. temp. de oven een paar graden hoger zou kunnen bereiken.
Zou ik té voorzichtig zijn of te zuinig zijn op de ovens en door deze manier van werken niet het gewenste resultaat krijgen? Of moet ik toch eens denken om een oven aan te schaffen met een hogere waarde van temperaturen en geef ik daardoor zelf het antwoord al?
Het krachtstroom is er wel vanwege de 200 liter oven..
In combinatie met draaiwerk wil ik toch wel steeds méér naar steengoed toe.....
Wie zou me raad kunnen geven op deze (voor mij belangrijke) 4 vragen?
gevraagd

13 antwoorden

  • Marrie,
    Naar 1260°C stoken wil ik u afraden. Er zijn andere oplossingen:
    - 1% Lithiumcarbonaat of 2% talk toevoegen aan het glazuur, of
    - Op 1240°C extra pendelen ( 1/4 tot 1/2 uur )
    beantwoord
  • Marrie, alle resultaten op 1260°C kan u ook bereiken op 1240°C en lager. Kwestie van glazuursamenstelling en/of gebruik maken van tijd, gezien dit een even belangrijke factor is als temperatuur. ( pendelen = tijd toevoegen )
    beantwoord
  • Dus ,dit is ook mogelijk voor glazuurtemperaturen van 1300?
    Ik zou dan kiezen om te pendelen.Indien ik de max.temperatuur op 1250 zou doen hoelang zou een evt.pendeltijd kunnen zijn ?

    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Hallo Lucien.

    Op 1240 graden + 10 minuten extra pendelen heb ik al een paar keer getest. Op zich ligt het glazuur heel mooi op het werk, ik zou alleen iets meer glans moeten kunnen bereiken met dit glazuur.
    Vóórdat ik iets toevoeg aan het glazuur zal ik eerst een volgende test doen, weer op bovenstaande temperatuur en kies ik meteen dan voor 1/2 uur pendelen.
    Ik ben namelijk ook een beetje bang dat de Lithiumcarbonaat het glazuur zal laten "lopen".
    Of zou dat niet??

    Dankjewel voor de bovenstaande tips.
    Ik heb het uitgeprint en hang het even in het atelier..(om niet te vergeten:-))

    beantwoord
  • Marrie, 1% Lithiumcarbonaat werkt als 'trigger' om het smeltproces reeds eerder in gang te zetten. Ik denk niet dit dit voldoende zal zijn om het glazuur te laten vloeien en zal ook geen invloed hebben op het 'karakter' van het glazuur. Maak ook gelijk een proefje met 2% talk.
    beantwoord
  • Sonja, het zou kunnen lukken met een verschil van 50°C, maar de pendeltijd zal af hangen van het type glazuur, of het een glazuur is met een lang of kort smelttraject. Met een lang smelttraject gaat de pendeltijd wel danig oplopen en u dan ook beter af bent met een 'trigger' toe te voegen zoals ik Marrie heb voorgesteld.
    beantwoord
  • Ik ga beiden proberen, Lucien.
    Zowel de lithiumcarbonaat als de talk.
    Voorlopig nog even druk met het maken van nieuw werk en daaropvolgend dan weer verder met de glazuren.
    Mocht het lukken dan laat ik het weten.
    Fijn, dat ik deze antwoorden mocht ontvangen!
    Bedankt daarvoor!

    beantwoord
  • Beste Lucien,

    aan welke ingrediënten kan ik zien of het een lang of kort smelttraject heeft ?

    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Sonja, gaat het hem om de verhouding tussen de amfotere oxyden en de zuurvormende oxyden, in hoofdzaak de verhouding Al²O³ en SiO², waarin een hoog aluminiumgehalte en een laag siliciumgehalte een lang smelttraject heeft. Ook wel 'taai glazuur' genoemd. Een hoog siliciumgehalte en laag aluminiumgehalte geeft een kort smelttraject, wat ook 'loopglazuur' wordt genoemd. Dit laatste type wordt meestal als basis gebruikt voor kristalglazuren die zoals u weet gemakkelijk gaan druipen als u iets te hoog zit of te hoog hebt gependeld. Een normaal samengesteld glazuur zit er tussenin. Maar dan kan deze nog te weinig basevormde elementen bevatten, zoals bv. Lithium ( of kali, natrium, calcium, magnesium ( zit in talk ), barium e.a.) Een beetje base die er nog niet in zit kan net genoeg zijn om het smelten in gang te trekken, maar doet in deze hoeveelheid weinig aan de totale verhouding.
    beantwoord
  • Bedankt voor het antwoord,ik zal mijn recepten bekijken en beoordelen of ik met bovenstaande criteria zelf kan opmaken of het een kort of lang smelttraject heeft.Ben nl een beginner op glazuurvlak en heb geen enkele ervaring als"chemicus ".Ik heb dus nog heel veel te leren op dat vlak !!
    Wil toch eens uitkijken naar een goede cursus op dat vlak.Helaas dat de cursussen die gegeven worden meestal zo ver weg zijn ...

    Groetjes Sonja

    beantwoord
  • Sonja, deze kennis moet ook aangroeien met de ervaring 'oorzaak en gevolg'. Gelukkig hebt u dit forum nog en daar moet je de deur niet voor uit. ( haha )
    beantwoord
  • Inmiddels nieuw werk voorzien van hetzelfde glazuur en besloten om er geen talk of lithiumcarbonaat bij te voegen. Dit, omdat ik dacht dat er (nadat ik het recept heb bekeken) toch voldoende lithiumcarb. en talk aanwezig zou moeten zijn.
    Dus ik ben gegaan voor 1240 graden en 1/2 uur pendelen....
    Ik ben heel tevreden, Lucien.
    Véél meer glans en een diepere warmere kleur + dat de triangels ook veel gemakkelijker los lieten!
    De triangels bleven dit keer,gewoon op de ovenplaat staan...
    Kijk, dát is het werk!
    De ongebruikte lithiumcarb. en de talk bewaar ik nog even om een nieuw glazuur te maken. :-)
    Nogmaals Hartelijk bedankt voor deze goede raad!
    beantwoord
  • Prettig te vernemen dat uw resultaat naar wens is. Nu kan je nog 20°C zakken met het lithium dat je nog in voorraad hebt. :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.