ALGEMEEN > Klei - algemeen > stinkende gietklei

Ik heb gietklei staan die ik maanden niet heb gebruikt. Ik wilde hem wat dikker laten worden en heb hem zodoende niet afgedekt. Nu stinkt hij verschrikkelijk, zo'n rotte lucht als ik hem omroer. Nu weet ik dat de lucht van klei niet schadelijk is voor de klei, maar toch.... kan ik op een of andere manier er iets aan doen, of kan ik de klei beter weg doen? (is het eventueel schadelijk ivm legionella?)

4 antwoorden

  • Marion, gewoon wat Dethol aan toe voegen. Enkele uren later is de stank weg. Kleislib of glazuren stockeren: een beetje Dethol kan schimmel voorkomen ( vandaar die geur ). Boorzuur doet het ook in geval u niet direct Dethol in huis hebt.
    beantwoord
  • Hoi Lucien,

    Misschien ben ik wel een hele slechte huisvrouw, maar bedoel je dethol ontsmettingsmiddel bij wondjes of de allesreiniger?
    beantwoord
  • Marion, er zijn heel wat reinigingsproducten waar Dethol in verwerkt is. In de supermarkten of drogisterijen vindt men ook het basisproduct in een flacon. Wat ook werkt is boorzuur. Er zijn nog schimmeldodende producten die hiervoor geschikt zijn, maar niet zo courant te vinden. Vandaar dat ik Dethol vernoem, maar een wit product van Dethol werkt ook en is goedkoper.
    beantwoord
  • Ik heb ook goede ervaringen met dettol.
    Het voordeel van het zeer geconcentreerde basisprodukt, namelijk dat je niet hoeft te rommelen aan je water-kleiverhouding is een groot pluspunt.(koop ik in de apotheek)
    Vaak wordt chloor aangeraden, maar ik heb een hekel aan chloor.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.