ALGEMEEN > Klei - algemeen > welke klei

steeds als ik denk dit is fijne draaiklei, is ie maanden later alweer uit de handel genomen. Ik zoek halfvette draaiklei steengoeg minimaal tot 1260 gr. Bestaat het ook in poeder zoiets en is dat dan zonder deegmenger aan te maken (wel pers) alvast bedankt!
gevraagd

14 antwoorden

  • Corine,
    Gezien ik uw lokatie niet ken, kan ik je ook niet een bepaald kleitype/nummer aanraden. Er is wél een vuistregel die ik u kan meegeven en waar iedereen wat aan heeft: vette , halfvette of magere klei slaat niet op het vetgehalte, wat u vermoedelijk wel zult weten, maar is te wijten aan het aluminiumgehalte ( Al²O³ ) van de klei. Hoe hoger dit gehalte, hoe "vetter " de klei aanvoelt. Maar dit aanvoelen is bijzaak. Hoofdzaak is dat hier de plasticiteit van afhangt en het bakbereik. Hoog aluminium geeft ook het voordeel dat de scherf op lage temperatuur reeds sterk is en hogere temperaturen aankan. Nog een groot voordeel; de klei met hoog Al²O³ is meer temp.schokbestendig. Let er op dat er zo weinig mogelijk magnesium in zit, gezien dat grotendeel verantwoordelijk is voor het uitzakken bij het draaien. Magnesium zit in talk. Doet hiervan wat in uw draaiklei en optrekken wordt zeer moeilijk. Hopelijk bent u hiermee geholpen.
    beantwoord
  • ja dankjewel Lucien,
    wat ik ook wel eens gedaan heb is zilverzand in vette klei, dat draaide erg lekker, maar wat het met het proces doet weet ik niet zo, ja meer kwarts gehalte, heeft dit invloed op het glazuur of de sterke?
    ik woon in het zuiden van Limburg en ga vaker naar Kraft in Aken. Soms kom ik ook wel bij robbelien of Silex.
    beantwoord
  • Corine, NOOIT ziverzand in je klei doen !! NOOIT. Wat je er wél kunt onder mengen is poederchamotte, of nog beter grove mullite. Blijkbaar zit je goed om met de door mij gegeven tips deze leveranciers te bezoeken. Vraag dus NIET naar vette klei, maar klei met een hoog Al²O³-gehalte. Vraag de samenstelling van hun kleisoorten. Het gehalte moet minstens 25% bedragen. Hier kunt u dan rustig 30% poederklei aan toe voegen.
    beantwoord
  • Lucien, wat kan er gebeuren wanneer je zilverzand in de klei stopt? Ik heb zilverzand in kleiplaten gerold en er gebeurde bij de eerste stook op 950gr niets spectaculairs. Had gehoopt dat het een grover oppervlak zou geven.
    Ben benieuwd naar uw antwoord.
    Inez
    beantwoord
  • Inez, zilverzand, wat zuiver kwarts is, gaat IN de klei een extreme 'kwartssprong' maken. Hans heeft dit al uitvoerig beschreven. Indien u dit OP een kleiplaat aanbrengt heeft dit geen negatief gevolg voor de klei zelf. Op 950°C kan je dit zand er gewoon opnieuw afborstelen. Als u een wat grover oppervlak wil, probeer dan eens ipv. zand, koffiedik. Blijft ook veel beter zitten en veiliger bij opbouwwerk/montage.
    beantwoord
  • ik heb vier schalen (wasbakken )gemaakt met zilverzand in de klei, was geen probleem. gebakken tot 1140 graden. ze staan prima!
    wat moet er gebeuren?
    beantwoord
  • Nou Corine, u doet maar zolang het goed gaat.
    beantwoord
  • Lucien, ik zag toch duidelijk de vraag staan waarom je beter geen zilverzand kunt gebruiken en dan vind ik dit een wat vreemd antwoord .
    beantwoord
  • Waarom is dit dan een wat vreemd antwoord, Emma???
    Of moeten alle antwoorden pas-klaar zijn??
    Wordt er dan niet verder gezocht dan dit forum??
    Zou dit niet een antwoord kunnen zijn om de nieuwsgierigheid wat op te wekken???? :-)
    Of is het antwoord al gegeven??? :-)
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Emma, zilverzand, wat zuiver kwarts is, gaat IN de klei een extreme 'kwartssprong' maken. Hans heeft dit al uitvoerig beschreven.
    -------------------
    Was dit niet het antwoord wat u zocht ?
    beantwoord
  • vrije kwarts is (was ?) o.a toegevoegd als zilverzand in een klei van podmore, de massa die gebaseerd is op de klei van michel Casson.
    dat was tussen haakjes is omdat ik met deze klei gewerkt heb in de jaren 80.
    Het zilverzand wat rond van structuur is maakte dat de ongebakken doge werkstukken erg zwak waren.
    Bij dunwandig draaiwerk is de kwartssprong niet zo'n groot probleem omdat de klei gelijkmatig warm wordt.
    Het waarom van vrije kwarts in de klei weet ik echter niet.
    Als ik moet gokken, ter verbetering van de uitzettingscoefficient om haarscheuren van het glazuur te voorkomen.
    Misschien dat iemand anders beter weet waarom vrije kwarts in de klei wordt toegepast.
    beantwoord
  • Het me ook niet duidelijk om wat voor reden Casson zilverzand in de klei deed. Ofwel negeer je de kwartssprong of hou je daar rekening mee. Zilverzand zie ik net het tegendeel met de klei doen, nl, deze wordt hierdoor minder 'elastisch en gaat net haarscheuren in de hand werken. ook al geen goed idee om thermisch schokbestendigheid te verhogen. Als men al heeel plastische klei heeft ( hoog Al²O³ ) zal deze het zilverzand wel aankunnen, maar om dit te wagen heeft men de samenstelling van de klei nodig. Vuistregel: geen zilverzand. ( wel goedkoop vulmiddel voor de fabrikant v/d klei )
    beantwoord
  • Marie zoals jij je vragen of een indruk hebt zo heb ik dat ook wel eens.
    Het is al weer enige jaren terug maar ik ben heel vaak bij Joop Crompvoets wezen draaien en uit die periode herinner ik mij dat hij zilverzand toevoegde aan de klei en ik doe het ook regelmatig.
    Was ook niet op zoek naar een antwoord maar lees wel regelmatig het forum.
    beantwoord
  • Wat betreft onze vragen of een indruk, Emma, dan is het toch helemaal goed wanneer we er wat dieper op in gaan.
    In een discussieforum mag men toch ook de ervaringen wisselen.
    Ik hoop niet dat mijn vorig antwoord overgekomen is als een "aanval" want dat was absoluut niet de bedoeling.
    Dit forum is een leuk forum en dat moet ook zo blijven.
    Hoop dat ik ook mijn steentje toe mag dragen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.