ALGEMEEN > Kleien voor beginners > sculpturen bakken?

Hallo,

Misschien kan iemand mij helpen. Ik zou graag kleine figuratieve sculpturen maken, van bijvoorbeeld zo'n 30 cm groot en 20 op 20 cm.
De sculpturen die ik nu ook al maak zijn te ingewikkeld om af te gieten in plaaster. Als ik de klei gewoon laat drogen dan barst het natuurlijk. Het spreekt me ook wel aan om ze in porselein te maken. Ik ben bereid om een oven te kopen en dergelijke, maar wil met toch eerst uitgebreid informeren.
Heeft iemand een idee hoe ik dergelijke sculpturen kan maken, hoe ik er aan begin? Mocht ik zo'n sculptuur bakken, zou die dan barsten als die helemaal vol klei is? Is er een andere manier dan om het beeld hol te maken?

ik moet nog veel info hebben vooraleer ik kan beginnen...
Hopelijk krijg ik toch reactie van iemand.

groetjes
Wouter
gevraagd

3 antwoorden

  • Tja, Wouter, je kunt natuurlijk je sculpture hol opzetten als dat mogelijk is en dat zou afhankelijk kunnen zijn van het idee wat je in gedachten hebt wat het worden moet. Men zou stukje voor stukje op kunnen zetten.
    Mocht hol opzetten niet gaan, dan kan je massief opzetten en daarna uithollen.
    Na massief opzetten dus rekening houden met uithollen.

    beantwoord
  • Mja kijk dat is het probleem. Uithollen is geen optie omdat de sculpturen te complex zijn. Hol opzetten is geen optie omdat het geheel haast zeker in mekaar zou zakken...
    beantwoord
  • Wouter, lederhard laten worden, maar zo dat u er nog steeds een gitaarsnaar er door kunt trekken. De uit te hollen delen gewoon opensnijden met deze draad. Beide delen uithollen en opnieuw met wat slib aan elkaar zetten. Let wel: een klein gaatje laten om de opgesloten lucht te laten ontsnappen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.