ALGEMEEN > Kleien voor beginners > Kleimaquette

Ik ben geen keramist, maar een architect, en ik wil een maquette bouwen (ca. 10 x 10 x 10 cm) van klei die niet gebakken hoeft te worden. Daarom heb ik een brood rivierklei gekocht.

Mijn idee was om plakken van ca. 0,5 cm te maken (waar ik vervolgens muren uit kan snijden) met twee latjes en een deegroller. Echter, wat ik ook probeer: de plakken blijven aan de ondergrond of de deegroller plakken. Moet ik er iets van een folie onder leggen? De klei warm of nat maken? Een bepaalde ondergrond gebruiken? Of toch gewoon andere klei?

En: hoe kan ik het best de wanden uitsnijden? Is het bijvoorbeeld raadzaam om de plakken eerst iets te laten uitharden? En dan moet ik de plakken nog aan elkaar zien te 'lijmen'...

Genoeg vragen van deze beginneling, denk ik. Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.
gevraagd

4 antwoorden

  • Hallo Ard,

    Klei in droge toestand is zeer kwetsbaar. Je stoot er heel makkelijk stukjes van af. Dus ik zou het sowieso stoken.
    Dan heb je nog te maken met eventuele vervormingen. Ik neem aan dat een maquette er toch behoorlijk strak uit moet zien.
    Ik zou zelf voor een maquette nooit voor klei kiezen, dat is zoeken naar problemen.
    Maar goed, als je het toch overweegt dan kun je de klei tussen twee doeken uitrollen. Wel steeds de plak loshalen en draaien.
    De klei moet inderdaad eerst "leerhard" (laten drogen tot hij minder buigzaam is) laten worden.
    Voor het aan elkaar monteren van de plakken, de randen eerst wat opruwen. Dan licht bevochtigen en daarna insmeren met slib (gedroogde klei fijn maken (met masker op) en aanmaken met water tot modderpapje)
    Daarna de platen tegen elkaar zetten en de binnenkant met een rolletje klei verstevigen.
    Op deze manier moet het lukken.
    Succes!
    beantwoord
  • Hallo Ard,weet niet hoelang die maquette moet staan,anders klopt het inderdaad dat de klei droogt en het uit elkaar kan vallen,zal wel niet gelijk zijn maar het is wel kwetsbaarder natuurlijk.

    Ook moet je rekening houden met krimp,dus moet de maat misschien aangepast worden?

    Denk dat je door die dunne plaatjes ook wel problemen krijgt met het opruwen want 0.5 cm is natuurlijk niet veel als je 10 cm.over moet houden.
    Als je inderdaad een mooi gelijkmatig doosje over wilt houden zou ik het van dik karton maken en kan je het altijd nog "beschilderen"met de klei:)

    Succes en het is natuurlijk altijd goed om wat nieuws uit te proberen!! Caroline.
    beantwoord
  • Een beetje talkpoeder strooien op de ondergrond en deegroller Ard.
    Dat is een vettige substantie die het plakken van de klei tegengaat
    Pas wel op met talkpoeder er zitten voor de gezondheid vervelende stoffen in.

    Frans
    beantwoord
  • Wel een mogelijkheid is met een aantal rollen wcpapier papierklei maken. Is en droog te plakken aan elkaar en vrij steviger in ongebakken vorm (zelfs dun).
    Recept papierklei via google
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.