ALGEMEEN > Stoken > bisquitstook/gladbrand

Ik stook mijn stukken bisquit op 960 en doe dit eveneens voor mijn glazuurbrand. Er wordt gezegd dat je beter een hogere bisquitstook kan doen, bv 1060, daar de scherf dan dichter wordt. Een nadeel hiervan is dat de glazuren minder hechten. De gladbrand doe ik op 1050. Als je nou toch de bisquit op 960 stookt en de glazuurbrand op 1050, of hoger, afhankelijk uiteraard van het soort glazuur, veranderd de scherf dan ook nog? Als dit zo is, dan maakt het toch niet uit of je op 960 of 1060 de bisquitstook doet?
Ben erg benieuwd naar het antwoord.
Vast bedankt.
Hanneke
gevraagd

3 antwoorden

  • Beste hanneke,

    Als alleen het dichter worden van de scherf (sinteringsproces) het voordeel zou zijn van hoger bisquit stoken dan zou je gelijk hebben dat het eigenlijk geen verschil maakt.
    Maar er speelt nog iets anders.
    Er kan zich bij aardewerk glazuren het probleem van blazen en pinholes voordoen wat veroorzaakt wordt doordat er gassen uittreden uit de klei als het glazuur al vloeibaar is. Wanneer je hoger bisquit stookt heeft dat proces al plaatsgevonden en gebeurt het niet of veel minder als je de gladbrand doet.
    Dat is de belangrijkste reden om hoger bisquit te stoken.
    Heb je geen blazen of pinholes dan hoed je dus ook niet preventief hoger bisquit te stoken.
    Dit is voor zover mijn theoretische kennis reikt. Ik stook zelf voornamelijk steengoed.

    met vriendelijke groet
    Hans
    beantwoord
  • Hans,
    Bedankt voor je antwoord. Nog even een vraag.
    Ik zelf heb geen last van pinholes bij mijn stook. Mogelijk dat ik in de toekomst een hogere gladbrand wil doen, wat adviseer jij dan om aan te houden bij de bisquitbrand?
    Heb jij er overigens geen last van dat de glazuur minder goed hecht?
    Groetjes,
    Hanneke
    beantwoord
  • beste hanneke,

    Ik stook steengoedglazuur op 1250 en de bisquit stook ik op 1000.
    De zuiging van de scherf is dan goed, steengoed klei gaat pas op hoger temperatuur sinteren dan aardewerkklei.
    Mijn advies is om pas als je problemen hebt die veroorzaakt worden door een te lage bisquitstook, je afstooktemperatuur te gaan veranderen.
    Zolang je geen problemen hebt is het goedkoper en energiezuinig om op 900 bisquit te stoken.

    Met betrekking tot de hechting het volgende. Aardewerkglazuur en steengoedglazuur kunnen behoorlijk verschillend zijn van samenstelling. Dit heeft ook gevolg voor het opbrengen en de hechting.
    Mijn ervaring is dat aarderwerk glazuren omdat ze minder kleiachtige bestanddelen bevatten minder water nodig hebben bij het aanmaken en nadat ze zijn aangebracht poederachteiger zijn.
    Het gebruik van een bindmiddel b.v. tylose 2% aan de droge glazuur toevoegen, verbetert de hechting.

    succes
    Hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.