ALGEMEEN > Stoken > stukken kapot bij biscuitbak

Dag allemaal graag uw advies over het volgende biscuit bakken op 900° zou voldoende zijn is me gezegt, is dat waar? Ik gebruik steengoedklei die mag gebakken worden tot 1260°Nu zijn er enkele stukken stuk gesprongen en scheuren in mijn tegels.Hoe ga ik in het vervolg best te werk? Mijn stukken waren wel degelijk droog.Dank u,rosa
gevraagd

5 antwoorden

  • Beste Rosa,

    Het is moeilijk om zo te zeggen waardoor het kapot springen veroorzaakt is. Inderdaad kunnen natte vochtige werkstukken in de oven springen. Maar ook werk met een luchtbelletje. Gebruik je een droogstookprogramma? Misschien is het bakken naar 900 graden te snel gegaan. Is je werk opgebouwd met platen en zitten de scheuren in de naden? Dan moet de techniek nog wat bijgeschaafd worden. Hopelijk kun je hier iets mee? Groet Mariëlla
    beantwoord
  • Hartelijk dank Mariella,ik ben pas in het bezit van een noeuwe oven ,zal dat nog goed moten instuderen hij bakt tot ineens naar 580° dan zet ik een intervalval in van 20 min.om zo naar 900° te gaan
    beantwoord
  • Hartelijk dank Mariella,ik ben pas in het bezit van een noeuwe oven ,zal dat nog goed moten instuderen hij bakt tot ineens naar 580° dan zet ik een intervalval in van 20 min.om zo naar 900° te gaan
    beantwoord
  • Beste Rosa,
    De eerste bak van klei moet heel langzaam gebeuren
    dat wil zeggen in 5 tot 10 uur naar 600 graden.
    bij 580 graden komt namelijk het laatse vocht uit de klei.
    van 600 naar 900 graden mag de oven zo snel hij kan.
    al adviseren wij tot 950 graden te stoken, omdat de klei anders michien te veel glazuur opneemt.
    beantwoord
  • Mijn ervaring is dat stukken bij bisuitbrand eigenlijk alleen kapotgaan bij te snel stoken tot 150 graden (stoomvorming in de klei geeft explosies) en bij afkoelen (koude lucht geeft scheuren). Dus: heel langzaam opstoken tot 150, daarna komt het m.i. niet meer zo nauw en goed opletten dat geen koude lucht in de oven kan komen bij afkoelen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.