ALGEMEEN > Meet- en regelapparatuur > Aansturing zelf bouwen?

Hallo,

Ik heb recent een klein Ve-Ka 220v KvK8 proefoventje gekregen van 8 liter. Dit was gebruikt in een tandtechnisch bedrijf maar ziet eruit als nieuw, geen gebruikssporen en prima spiralen. Nu zat er echter géén sturing, relays of pyrometer bij. Navraag leerde dt ik daar makkelijk 600 euro voor zou kwijt zijn (330 voor de sturing, 300 voor relays).
Ik heb best wel wat ervaring met dingen zelf bouwen en open-source hardware dus ik ging ervan uit dat die prijzen wel wat opgeklopt zouden zijn en dat je dat voor een fractie van de prijs wel zelf kon bouwen. Misschien een beetje naief maar dacht op internet wel een hoop te vinden, maar kom van een kale reis terug want nagenoeg niets te vinden.
Ik dacht dat als ik een programmeerbare microcontroller (Arduino of zo) nam met analoge en digitale inputs dat het vervolgens een kwestie zou zijn van de pyrometer als sensor aan te sluiten en de relays als actuatoren en dan een paar mooie stookcurves in te programmeren. Maar blijkbaar is het niet zo eenvoudig als 230v periodiek aan en uit schakelen en zo de curve te volgen? Heeft iemand ervaring met zelfbouw van sturingen of met goedkopere oplossingen. Het is vooral om testjes te doen. Zou wel liefst volautomatisch zijn.

Alternatief: tweedehands, waar kan je mooie teedehands sturingen vinden.
gevraagd

9 antwoorden

  • D Verbruggen, voor een proefoventje gebruikt u beter een 'Kilnsitter' en een eenvoudige digit. gradenmeter met thermokoppel.
    Kilnsitters werken met smelt-cones. Het resultaat wat deze smeltcone laat zien, zal dezelfde zijn in een andere oven, zelfs als de tijdsduur sterk zal verschillen met het kleine proefoventje.
    beantwoord
  • Die had ik op mijn zoektocht ook gevonden, ik kan ze echter nergens te koop vinden.
    Ik had nu ook deze gevonden:http://www.stafford-inst.co.uk/st222kit.html Vond ik voor 300€ ook wel een mooi geprijsd regelsysteem + thermokoppel.
    beantwoord
  • D.Verbruggen, een Kilnsitter kan u ook bij Willems bestellen. Over de voordelen van dit toestel heb ik onder deze rubriek al wat geschreven. In hoofdzaak is het voordeel hiervan dat dit niet op de luchtwarmte gaat reageren, maar op de body zelf. Sneller stoken vereist een hogere temperatuur en langzamer stoken een lagere temperatuur om hetzelfde resultaat te bekomen. Als u dan in een proefoven een zeker resultaat hebt en met enkel een regel/meettoestel werkt, gaat dit toch een ander resultaat geven in een grotere oven, gezien deze autom. regelaar enkel de omgevingstemp. meet. In vakliteratuur ( dit in tegenstelling tot de meeste hobby-klei receptenboeken ) wordt de stookconditie gegeven in Orton of Seger-cones,en dan spreekt men niet meer enkel van temperatuur, maar ook van tijd en admosferische condities ( reductie, neutraal of oxyderende conditie ). Het zijn de resultaten van het stoken met een Kilnsitter ( tijdskurve, eindtemperatuur en al of niet reducerend stoken ) dat men kan invoeren in een autom. regelaar om hetzelfde resultaat te bekomen.
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    Geheel duidelijk nu, dank voor de uitleg. Ik had de cones wel eens horen passeren maar de tijd-temperatuur relatie is me nu duidelijk. Heb nog wat zitten opzoeken en het enige nadeel aan een Kiln Sitter is (naast dat het toch best in de gaten wordt gehouden) dat je het enkel voor keramiek kan gebruiken. Ik had dit niet vermeld in mijn eerste post, omdat ik niet meteen wist dat dit zo verschillend was, maar wij willen dit oventje ook gebruiken voor experimenten met 3d geprint glas. Om te fusen dus rond de 800 graden. Dan lijkt me een electronische controller, met de door jou aangegeven minpunten, toch een betere all-round keuze niet?
    Is het ook geen optie om een aantal cones in de oven te plaatsen en te kijken welke cone met een bepaalde curve overeenkomt? Meer als een check achteraf dus?
    beantwoord
  • D.Verbruggen, het maakt niet uit of het om glas of om keramiek gaat. Dezelfde wetmatigheid. En ja, het is zeker een optie om in de oven drie cones te plaatsen. De middelste temp.cone moet lichtjes gebogen zijn, de laagste temp.cone in elkaar gezakt en de hoogste is nog intact. Maar om een zware kost te besparen op een kleine proefoven was de Kilnsitter het beste alternatief. Succes.
    beantwoord
  • Hallo D.Verbruggen.
    Heb zo nog het e.e.a liggen om en regelcircuit samen te stellen.
    Dit betreft wat oude regelaars en thermokoppels,alsook relais.
    Dit spul kun je zo bij me ophalen e.o stuur ik je op per post.
    Als je me even uitleg geeft,waarvoor,tot welke temperatuur en eventueel hoeveel stappen in je stookcurve,komen we hier wel uit.

    M.vr.gr. Henk Vermeulen
    beantwoord
  • Beste Lucien,

    Ik had uit een aantal bronnen dat glas enkel op temperatuur zou gaan, bijvoorbeeld van deze website:
    www.bigceramicstore.com/.../kilncontrols.htm
    Zal eens prijsvragen bij Willems voor een kilnsitter.

    Beste Henk,
    Waar woon je ergens in de buurt? Zou graag een keer langskomen.
    Zoals aangegeven in de eerste post wil ik een 8 liter proefoventje dat ik gekregen heb zonder sturing/thermokoppel/relais gaan gebruiken voor het bakken van testjes in keramiek en glass. Dit zijn vooral testjes met een 3d printproces waar we mee esperimenteren. Het gaat om een 220v Ve-Ka KvK8 oven, 2,0 Kw, max temp. 1200. Ik weet niet hoeveel segmenten nuttig is, 5-8?
    beantwoord
  • Hallo D.Verbruggen ik woon in Venray.
    Mijn Email is; jonk.pottery@12move.nl.
    M.vr.gr.Henk Vermeulen.
    beantwoord
  • Mocht iemand later op deze topic komen en wel zelf willen knutselen is hier de info die ik bij elkaar heb gezameld. Voor mij weegt het niet op om allemaal uit te zoeken gezien ik nog een electro nog een keramiek electro achtergrond heb.

    Hoe je een 'dimmer' maakt voor je oven:
    http://www.keesmoerman.nl/oven.html

    Als je een geprogrameerde sturing wilt heb jij eigenlijk in de basis een PID controller nodig met Ramp functie en een Solid State Relais:
    http://www.youtube.com/watch?v=I8JSusXlvbc

    Mijn originele plan om een Arduino (18€) te gebruiken is zeker doenbaar gezien er een PID Library is met Ramp functie:
    http://www.arduino.cc/playground/Code/PIDLibrary

    Met wat scripten kan je die dan mooi voorzien van een paar stookcurves of de gevorderede knutselaar hangt er nog een scherm aan of zelfs een PC.

    Op het Arduino forum vind je ook mensen (pwillard) die het gedaan hebben. Dus een controller 'on a shoestring', het is mogelijk... enkel iets meer kennis nodig dan ik dacht.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.