ALGEMEEN > Meet- en regelapparatuur > zelf stoken derdehands silex oven

Hallo iedereen,

ik heb deze week een derdehands hele oude SILEX oven gekocht. Op de oven staat dat hij tot 1100 graden gaat. Er zit een pirometer bij waarop de regeling tot 1200 graden gaat. De mevrouw van wie ik hem gekocht heb, vertelde dat de oven tot 1200 graden gaat. Ik heb nog geen ervaring met keramiek ovens en zelf stoken dus ik heb een aantal vraagjes:

- moet de oven op een geaard stopcontact worden aangesloten?
- kan ik ergens online informatie vinden over het stookproces (met zo'n "vooroorlogse" oven, haha).
- Als deze informatie niet online beschikbaar is, welke boeken zouden voldoen?
- In welke stappen gaat het stookproces ongeveer (biscuitstook, glazuurstook....???)
- Hoe lang duurt een biscuitstook ongeveer, of ligt dit aan je oven?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

groeten Patrick

2 antwoorden

  • Dag patrick
    Geaarde stekker dan geaard aansluiten
    Zoekterm stookcurve keramiekoven in google levert diverse reultaten
    In de bibliotheek een boek gaan halen over het ambacht van de pottenbakker
    Al je vragen zijn online te vinden als je wat moeite doet
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Bedankt voor de reactie. Ik heb nog een vraag. De oven heeft maar 2 standen, op 1/4 van de kracht werken en volledig.
    Bij de oven zat ook een ouderwetse pyrometer. Het zit als volgt. Ik steek de stekker van de oven in een stopcontact verbonden aan de pyrometer en deze heeft weer een stekker die in het stopcontact gaat.
    Ik geloof dat je de temperatuur kunt regelen met deze meter/regelaar. Kan dit kloppen? Het apparaat geeft volgens mij verder niet zo veel feedback. Zijn er ook iets modernere regelaars/pyrometers (ik weet dat er ook digitale pyrometers zijn, maar daar kun je niks mee regelen) te koop en zo ja, waar kan ik die vinden?
    Sorry dat ik zo veel vragen stel, maar ik wil niet beginnen met de oven te stoken voordat ik zeker weet dat ik volgens de juiste manier handel. Alvast bedankt.

    groeten Patrick
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.