ALGEMEEN > Stoken > korreltjes op werk na het stoken

Ik stook geglazuurde (giet)porseleinen kommetjes (gladbrand op 1250 graden) gedecoreerd met Unidecor van Botz voor de derde stook op 1140 graden.
Na de stook is de decoratie prima, maar in de (ongedecoreerde) binnenkant van de kommetjes zetten zich vaak korreltjes af, alsof er tijdens deze stook zand rondvliegt in de oven wat zich vastzet in het glazuur.
Er ligt geen zand op de ovenplaten. Ik vraag me af of het het ovenmateriaal zou kunnen zijn. Herkent iemand dit?
gevraagd

1 antwoorden

  • Hallo Charlotte
    Het zou zo kunnen zijn dat er van de onderkant van je ovenplaten of het "dak"(of deksel..) van je oven er schilfertjes naar beneden valllen op het glazuur in de kommetjes. Dit noemt men"ovenverdriet"
    De oplossing hiervoor zou dan zijn de onderkant van je ovenplaten en je oven-"dak" goed schoon te houden (altijd de "schone" kant van je ovenplaten naar onderen dus één kant om het werk op te plaatsen. Dat is de
    "vuile" kant. Altijd de "schone" onderkant boven je werk
    Ook is het mogelijk dat door langs de wand van de kommetjes naar de bodem lopen van het glazuur in de kommetjes belletjes (die worden nogal eens voor korrreltjes aangezien) ontstaan door gassen die niet ontsnappen kunnen vanwege de te dikkke mogelijk te stroperige glazuurlaag Op de bodem tjidens het smelten Het glazuur kookt als het ware "over" En na het stollen worden de bij het afkoelen ingeklapte belletjes soms voor korreltjes aangezien (hoe zien ze eruit die korrreltjes? Men vergist zich hier namelijk wel eens in..)
    Heb je een afbeelding ?
    Groetjes, Lambert
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.