ALGEMEEN > Stoken > terugstoken

Ik heb een groot beeld gemaakt van papierporselein (zie foto ongeveer 45 cm hoog) dat ik zeer binnenkort moet gaan stoken. Uiteraard stook ik langzaam omhoog, maar nu zei iemand dat het ook nog kapot kan gaan bij het afkoelen van de oven en dat je ook voorzichtig moet terugstoken. Maar hoe langzaam, en volgens welke stookcurve? Moet het vooral langzaam gaan van de maximum temperatuur, of juist rond de 650 graden. Ik maak me extra zorgen omdat ik de ovens moet stoken met alleen een deel van het werk erin, dat weinig massa heeft, zodat het afkoelen extra snel gaat als ik niets bijzonders doe.
En verder stook ik het beeld eerst bisquit en later op 1220 met glazuur. Moet ik beide keren voorzichtig terugstoken? En volgens welke stookcurve?
Bijlagen:
gevraagd

1 antwoorden

  • Petra, het volstaat de oven goed af te sluiten bij afkoeling. De snelheid van afkoelen in een kamer-oven heeft totaal geen belang. Maar wat wél belangrijk is bij het stoken van dit werkstuk is dat er geen basis aan zit. Als u dit werkstuk zo in de oven zet gaat die op zijn minst vervormen of zelfs barsten door de krimp. Door zijn eigen gewicht gaan de raakpunten vast zitten aan de ovenplaat. Ik bedoel hiermee niet vastbakken, maar deze gaan beletten dat de basis mee gaat krimpen. U kan het volgende doen om dit te verhelpen. Met hetzelfde klei een plaat uitrollen waar het werkstuk in zijn geheel kan op rusten. Bij de glazuurbrand leg u best nog tussen de meegestookte basisplaat ook nog stukjes fibervilt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.