ALGEMEEN > Gips > gipsplaat om op te werken

Hallo allemaal.
Mijn gipsplaat om klei op te walken, is gebroken.
Nu moet ik aangeven dat de plaat zelfgemaakt was en aan één kant niet volledig recht. (was aan één kant een héél klein beetje bol en platte kant lag vlak, iets bolle kant werd op gewalkt en toch...)
Hij heeft zeker 5 jaar dienst kunnen doen maar nu moet er een nieuwe komen.(een halve gipsplaat geeft geen ruimte genoeg om te walken... :-)

Mijn gipsplaat was 3 cm. dik.
Nu heb ik "oneffen", niet rechte (wat bolstaande en bovendien rommelig aan één kant) walk-platen van gips gezien bij iemand, waar ik járen geleden bepaalde dingen heb geleerd. (deze platen die ik gezien heb, waren zeker 10 cm. dik)

Heeft een veel dikkere gipsplaat, kans op een langere levensduur, ook al zou één kant (bovenkant) niet volledig vlak worden?
Zo'n handige walkplaten-maker ben ik niet.
Het zal er ook aan liggen dat ik het absoluut geen leuk werk vind.
Maar ja...men heeft het nodig!
Groetjes: Marrie.

28 antwoorden

  • is een plank met aan beide zijden bespannen met canvasdoek niet veel handiger ?
    span het doek over de plank en zet die met nietjes vast, de ene kant is te gebruiken voor witte klei en de andere kant bv voor de bruine klei.
    mvg
    beantwoord
  • Ik heb het onderwerp gelezen, elders op het forum, zéér kort geleden.
    Wanneer men een aantal keren achter elkaar draaiklei wil walken ( in kleine porties met rusttijden tussendoor vanwege niet anders kunnen) lijkt het me zo toe dat de kleirestjes opdrogen op het kanvas en ik geen soepele kleibolletjes heb gekneed.
    De eventuele opgedroogde klei van het kanvas doek wordt mogelijk opgenomen tijdens het walken en deze kom ik vermoedelijk tijdens het draaien weer tegen in de klei...
    Ik heb zodoende mijn bedenkingen hierover.
    Evengoed: bedankt voor het meedenken.
    beantwoord
  • Oh ja...om even dieper in te gaan op je antwoord: ik heb wel gezien bij zelfstandig werkende keramisten dat men bijv. de kleiwals direct gebruikt (d.w.z. de kanvas doek niet beschermd zoals ik dat doe) maar dan kan je, naar mijn mening, in dit geval altijd dezelfde klei tussen het kanvas doek leggen.
    Een ander verhaal lijkt het me te worden wanneer men met zowel witte als zalm of rode/zwarte/ingekleurde klei wil werken.....
    En tot op heden leg ik alle kleuren klei op deze éne gipsplaat, ná gebruik schoonmaken natuurlijk.
    Dit is dan ook bij de volgende plaat, mijn streven..
    beantwoord
  • zelf werk ik ook met een gipsplaat van plm 6 cm dik, nadeel hiervan vindt ik dat hij zo zwaar is, dus zat ik eraan te denken om het met een plank/canvas te gaan proberen.
    zelf heb ik die plaat gemaakt door middel van een rechthoekige mal te maken van 4 plankjes met daarin een stuk plastic, daarover het gips gegoten en af en toe een beetje schudden zo werd de bovenkant mooi vlak.
    zelf denk ik als de plaat wat dikker is dan 3 cm hij wel wat sterker wordt, maar hij wordt ook weer een stuk zwaarder..
    gr,
    beantwoord
  • Marrie,
    Ik werk op een asbestvrij vezelcementplaat van 10 mm. Door zijn structuur blijft de klei er niet aan kleven, neemt geen vocht op uit de klei en is zeer onderhoudsvriendelijk.( spons en water ) Erbij komt nog dat deze veel minder zwaar is om tillen, niet zo breekbaar én gemakkelijk weg te bergen is. Ik heb zelfs al mijn werkplaatjes ( draaischijf en werktafel ) in dit materiaal gemaakt ( 5 mm ) en gaat een eeuwigheid mee. Geen geknoei met kleirestjes of foute kleikleur. Dit materiaal wordt in hoofdzaak gebruikt als gevelbekleding ( 8 mm ) en heeft aan een zijde een kleurcoating. Het is de achterkant waar ik op werk. Er zijn verschillende uitvoeringen en fabrikaten. Even surfen en bekijken.
    beantwoord
  • Lucien,
    Ook voor mij een goede en bruikbare tip en heb het e.a. met surfen gevonden.
    beantwoord
  • Petrus, ik heb er ook opzettelijk ' asbestvrij ' bij geschreven, gezien men her en der nog zulke vezelcementplaten tweedehands kan kopen. Eigenlijk is daar niks mis mee zolang u deze niet gaat breken of verbrijzelen, want dan kunnen er vezelkristallen vrij komen. Echter als u deze platen gaat verzagen of slijpen ( watergekoeld ) is dit een verwaarloosbaar risico gezien enkel de kristallen van asbest en niet het stof ervan schadelijk is. In elk geval minder schadelijk dan de keramische dekens die men zo kwistig gebruikt. Voor de huidige vezelcementplaten gebruikt men meestal Wollastoniet-vezels.
    beantwoord
  • lucien,
    Ik heb de site van www.eternit.nl bezocht en ga met deze kennis bij mij in de buurt naar een bouwgroothandel. Nogmaals dank voor de tip.
    beantwoord
  • Petrus,
    je kunt het ook onder de naam TRESPA vinden.
    beantwoord
  • lucien
    kun je het ook bij ons in de buurt krijgen
    beantwoord
  • marie j
    een vraagje heb jij een website ik zou graag eens werk zien van u
    beantwoord
  • Al jaren werk ik met veel plezier op zo'n 7 cm dik gipsblok van 64 bij 50 cm (ze zijn er ook 10 cm dik). Onlangs heb ik bij een groothandel in bouwmaterialen een nieuwe gekocht, omdat ik een gladde bovenkant nodig had. De oude is voor walken nog goed bruikbaar. Zoek bij jou in de buurt naar zo'n bouwmaterialenzaak (Gamma, Karwei en Praxis hadden ze bij ons niet) en vraag naar GIBO-Gipsblokken.
    Succes, Jeltje de Jong
    beantwoord
  • a.stokkink, bent u wel zeker dat TRESPA een vezelcementplaat is? Weinig info betreft samenstelling.
    beantwoord
  • Wat fijn, zoveel antwoorden op de nieuw aan te schaffen walkplaat. Dank zij alle antwoorden ga ik nu natuurlijk niet meer aan het knoeien met het gips.
    Ik ga binnnenkort even naar de Doe-het-zelf-zaak hier bij ons in het dorp en zal eens kijken wat men voor mij in huis heeft....
    Allemaal tot zover: hartelijk bedankt!!!
    Ook leuk dat er meer mensen zijn die ook iets met deze informatie kunnen/willen doen!

    En ja, Dimitri, ik heb een site.
    www.marrie.punt.nl
    Veel plezier gewenst wanneer je er even gaat kijken!

    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Ben al bij de Doe-het-zelf-zaak geweest en deze hadden geen vezelcementplaat. Wel konden zij me direct verwijzen naar iemand die het wel heeft en dat is voor ons het dichtste bij in Meppel bij Concordia.
    Wel schijnt het zo te zijn dat deze platen van 2.60 x1.25 € 13,95 per m2 kostten.
    Ik ga nog eens informeren naar kleinere stukjes of mogelijk "afvalstukjes' want ook ik heb even "gesurfd" en weet nu dan ook waarvoor deze vezelcementplaten worden gebruikt..... :-)
    Gibo Gipsblokken kon ik verder geen informatie krijgen via de winkelier en via internet heb ik nog niet gekeken...
    Het komt vast goed zonder gips te hoeven gieten.
    beantwoord
  • Marie,
    Op marktplaats vind ik wel iets in Enter ik weet niet hoever dat van je vandaan is maar deze zagen op maat volgens de advertentie!
    beantwoord
  • Leuk hé, Petrus...Internet....Wát een opening!
    Marktplaats.nl.......Ebay......
    Bespaart geld. Kost enkel energie..... :-)
    Dankjewel voor de tip. IK ga ff kijken.
    beantwoord
  • Marrie, als u nog eens België aan doet kan u ook even SVK bouwmaterialen ( www.svk.be ) bezoeken. Ze zijn fabrikant van dit materiaal. Succes.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Ik lees zojuist dit onderwerp en kan je meedelen dat mijn man in de bouw zit en hij stelt voor om Farmacel platen voor dit doeleinde te gebruiken. Deze zijn in een afm. van 100 x 150 m te koop bij de grote bouwmarkten. Hij koopt ze bij Raab Karcher in Enschede. Zelf heeft hij nog wel een plaat over in de schuur en deze zal hij morgen voor mij op maat zagen en dan kan ik hiermee gaan testen.
    Indien iemand belangstelling hiervoor heeft kan ik nog wel nakijken in de fakturen wat deze kosten.

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Van een eventuele verdere zoektocht naar vezelcementplaat is niets gekomen. Te druk....
    In ieder geval is het wel informatie wat me niet los laat en wat ik in de toekomst mogelijk kan gebruiken.
    Daarvoor bedankt!
    Enter is op zich voor mij wel te doen Petrus, maar om nu apart voor een werk/walkplaat daar naar toe te rijden, wordt het alsnog een wat duurdere plaat + dat ik mijn vrije middag kwijt ben... :-)

    Naar België gaan, dat duurt nog even, Lucien.

    Maar tussen Kerst en Oud-Nieuwjaar moest ik nog wel even "boodschappen" doen bij Creavisie.
    Daar hadden ze voor mij een walkplaat 35x50 voor de prijs van €13,50.
    Zonder het geknoei met gips en daardoor het behoud van mijn vrije middag, vond ik dat niet té duur...
    Ik ben er dus maar voor gegaan en voor het gemak, gekozen voor dit.
    Ondertussen blijf ik attent op een eventuele koop van stukjes vezelcementplaat om deze dan te gebruiken voor de draaischijf in de toekomst.

    Verder ben ik dan nog benieuwd hoe de platen, inmiddels in gebruik genomen bij Ginie, bevallen.....
    beantwoord
  • :-) Geen verloren aankoop Marrie. Kan dat plaatje later nog dienst doen als onderlegger voor de PC-muis.
    beantwoord
  • Hallo Marrie,

    Ik heb inmiddels de Farmacell plaat in gebruik genomen en deze bevalt prima. Het eventuele teveel vocht in de klei trekt er goed in. Maar ik gebruik toch nog -als de klei te nat is- een mitella van kunststofvezels. Zonodig gebruik er voor beide kanten een. Bevalt goed!
    beantwoord
  • Ehmm.. Lucien.. :-) :-) :-) ik denk dat de PC-muis een beetje stroef zal bewegen over het plaatje en daar slijt mijn PC-muis weer van.

    Dat plaatje blijft waar hij hoort, in het ateliertje...
    Wanneer de vezelplaat niet voldoende vocht op zal nemen, komt deze gipsplaat wel weer goed uit om het overtollige vocht uit de "recup" klei te halen....
    Zo noemen jullie dat toch??? :-)
    beantwoord
  • Oh ja...Heb pasgeleden ook gelezen dat het schijnt, dat je er óók hele leuke stempels van kan maken.

    Uiteindelijk heb ik nog steeds een vrije middag over.....
    beantwoord
  • O, dan wordt dat plaatje nóg kleiner. :-) Wat me niet lekker zit is dat dit materiaal vocht zou opnemen, en dat is precies wat een kneedvlak niet zou mogen doen, enkel dat de klei er niet aan blijft kleven, meer niet. Voor "recup" is een gipsplaat beter aangewezen, dacht ik zo. Mijn cementvezelplaat is echt als werkblad gedoeld en kan met een spatel snel proper gemaakt worden. Eens kijken of ik zo een plaat kan versieren. Als je nog bezoek uit vlaanderen verwacht kunnen ze die met een klein ommetje komen opladen. Ik geef wel een gil.
    beantwoord
  • Marrie, KNAUF heeft een ' cement board outdoor ' Aquapanel, wat een zeer goed alternatief is als werkblad. Je de op site van Knauf ( NL )een dealer dicht bij huis vinden.
    beantwoord
  • Inderdaad, Lucien, dan wordt dat plaatje nóg kleiner.
    Om precies te zijn zou het dan ongeveer anderhalf á 2 cm. worden... Maar ondertussen al weer andere mogelijkheden bedacht die waarschijnlijk gemakkelijker te realiseren zijn...... Dus, dát laat ik maar los......

    Het kneedvlak is inderdaad bedoeld om te walken en tevens voor "recup" klei, aangezien ik geen grote hoeveelheden "recupklei" heb.
    Daarom spreekt mij momenteel voor het walken de cementvezelplaat ook enorm aan. Wanneer zoiets eenmaal in het bezit is zal het mogelijk ook voor andere doeleinden worden gebruikt.
    Reuze bedankt voor uw enorm vriendelijk aanbod maar dank zij uw laatste berichtje zal ik er toch ook zelf uit moeten kunnen komen en kan ik het uit Meppel (bestellen) halen. Dat is voor ons dichtbij. (20 km)

    En ja, mogelijk mogen wij in April bezoek uit Vlaanderen verwachtten.


    beantwoord
  • Marrie, indien het niet gelukt is zulke plaat te bemachtigen, wil ik er wel eentje voor je klaar zetten in April. Geef maar een seintje.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.